اشتغال زایی در بازیافت چگونه تحقق می‌یابد؟

اشتغال زایی در بازیافت چگونه تحقق می‌یابد؟

صنعت بازیافت در دهه‌های اخیر با توجه به دغدغه‌های مهمی که برای بشر به وجود آمده، به سرعت رشد کرده است. رونق این صنعت حیاتی در کشورها، مزایای مهمی از لحاظ اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی برای جوامع توسعه یافته یا در حال توسعه به همراه داشته است. اشتغال زایی در بازیافت یکی از مهم‌ترین مزایای این صنعت برای افراد جامعه است که موجب رضایت حداکثری مردم شده است. در این مقاله از وبسایتمان در رابطه با فرصت‌های خود اشتغالی و حتی اشتغال زایی در صنعت بازیافت مطالبی را برای شما گردآوری کرده‌ایم. پس با ما همراه باشید.

 

چرا بازیافت؟

فکر می‌کنید اگر زباله‌ای را به درون سطل زباله بیاندازید، چه سرنوشتی خواهد داشت؟ احتمالا پس از مدت کوتاهی در محل‌های دفن زباله انبار شده و نهایتا به زیر خاک فرستاده و جزئی از آلودگی در طبیعت می‌شود. این در حالی است که اگر زباله‌ها را بازیافت کنید، ضایعاتی که دیروز دور انداخته‌اید، می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به یک قفسه در فروشگاه بازگردد!

علاوه‌بر مزایای فوق العاده مهم این صنعت در ابعاد مختلف، اشتغال زایی در بازیافت بسیار قابل توجه است. بازیافت به بیان بهتر مراحلی است که برای استفاده‌ی مجدد از مواد موجود برای تولید محصولات جدید انجام می‌شود. این امر می‌تواند با روش‌های مورد انتظار، مانند استفاده از کاغذ بازیافت شده به عنوان مواد بسته بندی، یا روش‌های غیر منتظره مانند استفاده از شیشه‌های بازیافتی برای ساخت چمن مصنوعی، انجام شود.

در هر صورت، بازیافت ضایعات فلزی و غیر فلزی، به حفظ منابع محدود و طبیعی موجود بر روی زمین کمک می‌کند. فعالان محیط زیستی به غیر از محدودیت در منابع اولیه مانند سنگ معدن فلزات، دلایل محیط زیستی گسترده‌ای را برای توجیه بازیافت ذکر کرده‌اند. برای مثال، استفاده‌ی مجدد از مواد موجود، به معنای تولید تعداد کمتری از مواد جدید با استفاده از منابع اولیه است. این یعنی بازیافت می‌تواند باعث کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای کارخانه‌ها، کاهش نیاز به منابع طبیعی جدید و کاهش وابستگی به محل‌های دفن زباله شود.

نکته‌ی مهم دیگر، توجه به انواع مواد قابل بازیافت است که طیف وسیعی از جمله پلاستیک، فلزات، شیشه، کاغذ و… را در بر می‌گیرند. اما در کشورهایی که دارای صنایع پیشرفته هستند، فلزات مختلف و بازیافت آن‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. اشتغال زایی در بازیافت نیز در این حوزه به دلیل گستردگی کار و اقتضای هر بخش از مراحل بازیافت، نمود بیشتری پیدا کرده است.

صنعت بازیافت باعث اشتغال زایی می‌شود!

تصویر 1

آیا همه‌ی ضایعات را می‌توان بازیافت کرد؟

اغلب ضایعات فلزی و برخی از ضایعات غیر فلزی را می‌توان با روش‌های مدرن امروزی بازیافت نمود. به ویژه این که در سال‌های اخیر با توجه به اهمیت مطرح شده‌ی فراوری و بازیافت، بسیاری از کمپانی‌ها سعی کرده‌اند برای احترام به محیط زیست و موجودات آن، از مواد قابل بازیافت برای بسته بندی یا ساخت محصولات خود استفاده کنند. گرچه در این میان ضایعات بسیاری از فلزات به راحتی قابل ذوب و استفاده‌ی مجدد است. برای مثال، ضایعات آهن از جمله قطعاتی است که بازیافت و فراوری مجدد آن در کشورهای مختلف رونق ویژه‌ای دارد.

حتی لوازم الکترونیکی تخصصی مانند لپ تاپ یا تلفن همراه را نیز می‌توان بازیافت نمود، اما به دلیل داشتن مواد شیمیایی بالقوه  خطرناک موجود در باتری‌های آن‌ها، نیاز به انتقالات و شرایط خاصی دارند تا ایمنی به خطر نیفتد. اشتغال زایی در بازیافت، به واسطه‌ی جمع آوری، جداسازی و بارگیری و ذوب این فلزات و قطعات رونق یافته است. برای مثال جمع آوری این قطعات با وانت و تفکیک آن‌ها حتی به شرط استفاده از ماشین آلات جداسازی، نیازمند ایجاد فرصت شغلی برای نیروهای انسانی است.

 

صنعت بازیافت باعث اشتغال زایی می‌شود!

تصویر 2

 

بازیافت چگونه شغل ایجاد می‌کند؟

به‌طور کلی، مدیریت پسماندهای جامد قابل بازیافت فرایندی است که با دخالت مستقیم و غیر مستقیم نیروی انسانی کاملا همگام با ماشین آلات و تجهیزات مکانیزه، صورت می‌پذیرد. بازیافت بر خلاف آنچه اکثر مردم فکر می‌کنند، پیچیدگی‌ها، شرایط و مراحل زیادی دارد که به معنای اشتغال زایی در بازیافت در سطح کلان برای یک کشور است! این فعالیت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند که هر یک از این موارد خود در بر دارنده‌ی انواع فرصت‌های شغلی به‌عنوان زیر مجموعه است:

  • جمع‌آوری مواد ضایعاتی
  • مرتب‌سازی، تفکیک یا جداسازی بر حسب جنس
  • پردازش کلی روند بازیافت
  • و سایر نقش‌های پشتیبانی توسط پرسنل آموزش دیده؛ مانند عملیات تاسیسات، فروش، تهیه و توزیع تجهیزات و امکانات، قطعات یدکی، اطلاعات فنی و…

بازیافت یک فرایند یکپارچه و نیازمند زیر ساخت‌های خاص است که با جمع‌آوری مواد قابل بازیافت از مکان‌هایی مانند سطل زباله خانوارها، نقاط رهاسازی، محل‌های ساخت و ساز ( نخاله‌های ساختمانی)، مراکز تخریب و حتی محل کار برخی مشاغل، آغاز می‌شود. پس از جمع‌آوری، این مواد قابل بازیافت برای طی کردن جداسازی مواد متعدد و هم‌چنین قطعات با کیفیت متفاوت، طی فرایندهایی به طول کامل مرتب‌سازی می‌شوند.

برای مثال در بازیافت مواد نساجی، درصدی از لباس‌های دور انداخته شده را می‌توان بدون پردازش بیشتر، مجددا استفاده کرد. برای بازیافت پلاستیک، کاغذ، فلز و شیشه، کالاهای جمع‌آوری شده از یک فرایند سخت عبور می‌کنند تا به عنوان یک ماده اولیه برای تولید کالاهای جدید قابل استفاده باشند. تمامی مشاغل بازیافتی نیاز به درجات مختلفی از کارمندان ماهر و نیمه ماهر برای انجام هرچه بهتر دارند و این به معنای فرصت اشتغال زایی در بازیافت است. بسیاری از شرکت‌ها و انجمن‌های فعال بازیافتی با ارائه خدمات آموزش بازیافت، نقش مهمی در ایجاد آگاهی اجتماعی ایفا می‌کنند.

 

صنعت بازیافت باعث اشتغال زایی می‌شود!

تصویر 3

اشتغال زایی در بازیافت، چگونه در جهان محقق شده است؟

از آنجایی که جمعیت انسان‌ها در شهرهای بزرگ و در حال پیشرفت دنیا دائما در حال افزایش است، میزان زباله‌های تولید شده توسط این افراد نیز همچنان رو به افزایش است. این زباله‌ها می‌توانند از جنس‌های مختلف و در ابعاد و خصوصیات گوناگون باشند. زباله‌های جامد شهری شامل مواردی است که به طور معمول در سطل زباله هر خانوار ریخته می‌شوند که می‌تواند شامل مواد غذایی، ضایعات فلزی، مبلمان قدیمی، لاستیک و… باشند. طبق مطالعه آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA)، تولید زباله جامد شهری از سال‌های 1960 تا 2009 از 2.68 به 4.34 پوند به ازای هر نفر در روز افزایش یافته است (هر پوند تقریبا برابر با 450 گرم است).

مطابق با آمار، آمریکایی‌ها در سال 2009 حدود 243 میلیون تن زباله‌ی جامد شهری تولید کرده‌اند که حدود 61 میلیون تن یا 25 درصد از این مقدار، از طریق صنعت بازیافت، فراوری شد. بنابراین رویکرد کشورهای پیشرفته در برابر افزایش تولید پسماند، افزایش و رونق صنعت بازیافت این پسماند است که اشتغال زایی در بازیافت را عملی می‌کند. میزان بازیافت در اکثر کشورهای جهان، با رشد بیشتر جوامع و شناخت مزایای زیست محیطی آن، رشد یافته است.

مشاغلی که از مواد بازیافتی به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند و عموم مردم فرهیخته‌ای که کالاهای بازیافت شده را نیز ارزیابی می‌کنند نیز در رشد صنعت بازیافت نقش داشته‌اند.

 

نگاهی به آمار اشتغال زایی در بازیافت، در سطح جهان

مطابق با اعلام موسسه‌ی صنایع بازیافت ضایعات (ISRI) مستقر در واشنگتن، صنعت قراضه در کشوری چون ایالات متحده، بیش از 150000 شغل مستقیم و 323000 شغل غیر مستقیم در سال 2015 ایجاد کرده است! گزارشات حاکی از آن است که صنعت بازیافت در ایالات متحده، 1.25 میلیون نفر را استخدام کرده است، در حالی که صنعت مدیریت پسماند جامد در این کشور، تنها 0.25 میلیون نفر را بکار گرفته است. در این حین بیش از 56 هزار موسسه‌ی بازیافتی در این کشور در حال فعالیت هستند.

به‌علاوه، گزارشاتی نشان می‌دهند که به طور متوسط، صنعت بازیافت دستمزدهای بالاتر از حد میانگین را نسبت به صنعت مدیریت پسماندهای جامد پرداخت می‌کند. از طرفی ادعا می‌شود که حذف منظم هر ده هزار تن زباله‌ی جامد تنها 6 شغل ایجاد می‌کند، در حالی که همان مقدار زباله در صورت بازیافت می‌تواند برای 36 نفر ایجاد اشتغال نماید. با این تفاسیر، می‌توان نتیجه گرفت که اشتغال زایی در بازیافت، سهم بزرگی از اشتغال زایی در کل سیستم صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است.

از گزارشات بازیافتی در کشور انگلستان نیز، چنان استنباط می‌شود که تمرکز گسترده دولت بر صنعت بازیافت، می‌تواند تا سال 2020، ده هزار شغل جدید در این کشور ایجاد کند. در یک پژوهش دیگر چنین ذکر شده که در صورت بازیافت 70 درصد از زباله‌های جمع آوری شده در انگلیس، می‌توان بیش از 51000 شغل بازیافتی ایجاد کرد. اگر زباله‌های صنعتی و تجاری با همان میزان بازیافت شوند، 188000 شغل دیگر نیز ایجاد خواهد شد.

البته در این راستا باید برنامه‌ریزی صحیح و تدابیر منطقی به کار گرفت تا اشتغال زایی در بازیافت، به خوبی عملی شود. برای مثال، اقدامات کافی برای متوقف کردن تولید و فروش محصولاتی که قابل استفاده‌ی مجدد و بازیافت نیستند، می‌تواند تا سال 2025 میزان بازیافت را به 75 درصد نیز برساند.

صنعت بازیافت باعث اشتغال زایی می‌شود!

تصویر 4

نتیجه کلی

امیدواریم با ذکر این اطلاعات، به خوبی توانسته باشیم اهمیت اشتغال زایی در بازیافت و صنایع بازیافتی در هر کشور را برای شما مشخص کنیم. بنابراین اگر به این صنعت به حد کافی بها داده شود، زیر ساخت‌ها و امکانات لازم در کنار برنامه‌ریزی صحیح و منسجم، می‌تواند فرصت‌های شغلی بسیاری را با درآمد مناسب ایجاد نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *