بهترین مواد برای بازیافت از بین ضایعات فلزی کدامند؟

همه‌ی کسانی که دغدغه‌ی بازیافت دارند، در تلاش هستند که زمین را به جایی بهتر از حالت کنونی برای نسل‌های آینده تبدیل کنند. بازیافت ضایعات فلزی کمک می‌کند محیط زیست پاک داشته باشیم، آینده‌ی زندگی سایر جانوران و انسان‌ها را به واسطه‌ی آلودگی زباله‌های فلزی به خطر نیاندازیم، از مصرف بیش از حد منابع طبیعی خودداری کنیم و علاوه بر این‌ها از مزایای مهم اقتصادی نیز بهره‌مند شویم. اما در رابطه با اولویت ضایعات فلزی برای بازیافت کردن ممکن است دچار سردرگمی شده و چاره‌ای جز مطالعه جهت شناخت بهترین مواد برای بازیافت نخواهیم داشت.

بنابراین در این مقاله به شما می‌گوییم که بهترین مواد فلزی و ضایعات خانگی برای بازیافت کدامند و اطلاعات لازم را در مورد آن‌ها به شما خواهیم گفت.

 

لزوم تمرکز بر بهترین زباله‌های فلزی برای بازیافت

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که زباله‌های فلزی بسیاری وجود دارند که محیط زیست را آلوده کرده و حیات جانداران را به خطر انداخته‌اند. پس چرا آن‌ها را اولویت بندی کنیم و به طور برابر بر روی بازیافت یا فراوری مجدد همه‌ی آن‌ها تمرکز نکنیم؟ لزوم و معیار انتخاب بهترین‌ها چیست؟

هرسال حجم زیادی از ضایعات فلزی به شیوه‌های گوناگون و در مکان‌های مختلفی تولید می‌شوند و اگر بازیافت نشوند، به ناچار در طبیعت رها خواهند شد. چندین سال است که بشر ضرورت بازیافت این ضایعات را دریافته و تکنولوژی‌های در دسترس خود را برای فراوری مجدد این مواد به کار گرفته است. اما به سبب در دست داشتن هزینه‌های محدود، زمان محدود و امکانات محدود، همواره باید بهترین مواد برای بازیافت را انتخاب کند.

انتخاب بهترین‌ها یعنی انواع ضایعات فلزی را دسته‌ بندی کرده و پس از درجه بندی قراضه آن‌ها را بر حسب اهمیت‌شان برای بازیافت اولویت بندی کنیم. برای مثال از بین زباله‌های فلزی با جنس مختلف، باید بررسی کرد که کدامیک حجم بیشتر و قیمت قابل توجهی دارد و بر روی بازیافت همان جنس از فلز، سرمایه گذاری شود. از طرفی محدود بودن حجم یک نوع فلز خاص مانند طلا و مس، سبب ارزش بیشتر آن برای بازیافت میشود. بنابراین قبل از شروع بازیافت، شناخت بهترین مواد برای بازیافت اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

بهترین مواد برای بازیافت کدامند؟

تصویر1- انواع ضایعات فلزی را بر حسب اولویت برای بازیافت، درجه بندی می کنیم.

بهترین ضایعات برای بازیافت

برای شناخت بهترین مواد برای بازیافت از میان ضایعات فلزی، باید توجه داشت که به طور کلی ضایعات در حجم متفاوت، به طور مداوم و در انواع مختلف تولید می‌شوند. حتی شاید گاهی تشخیص قابل بازیافت بودن آنها دشوار باشد. برخی از اقلام متداولی از این اجسام فلزی که قابلیت فراوری مجدد را دارند، در زیر نام می‌بریم.

  1. سیم‌های مسی
  2. لوله‌های مسی
  3. ضایعات مسی
  4. ورق آلومینیوم
  5. نماهای آلومینیومی
  6. رینگ‌های آلومینیومی اتومبیل یا کامیون
  7. رادیاتورهای آلومینیومی یا مسی (صنایع تهویه هوا)
  8. قوطی‌های آلومینیومی (مانند قوطی نوشابه، قوطی کنسرو مانند کنسرو لوبیا، ظروف بسته بندی آلومینیومی و دیگر موارد)
  9. آلومینیوم فشرده
  10. چدن
  11. آهن سبک
  12. موتورهای الکتریکی
  13. ماشین قراضه
  14. باتری‌های اتومبیل
  15. لوله های برنجی
  16. بسته‌های فلزی
  17. لوازم خانگی (مانند قطعات یخچال، اجاق گاز، ماکروویو، ماشین لباسشویی یا ظرفشویی و…)
  18. فولاد ضد زنگ (غیر مغناطیسی)
  19. مواد سربی
  20. اجزای مبدل‌ها

 

بنابراین اگر قصد درآمدزایی با بازیافت فلزات را دارید که شغلی بسیار مطرح در دنیای امروز دانسته می‌شود، با کمی تحقیق و تجربه خواهید دانست که برخی مواد با ارزش‌تر از سایرین هستند. علاوه بر تمرکز بر روی بهترین مواد برای بازیافت، باید به این نکته نیز توجه کرد که ارزش مالی فلزات همیشه در حال نوسان است و دائما یکسان نخواهد بود. بنابراین هزینه‌ای که آخرین بار برای سرمایه گذاری بر روی فلزی خاص برآورد کرده‌اید، ممکن است با آنچه اکنون دریافت می‌کنید، متفاوت باشد. این هزینه شامل تمامی پولی که در خرید و فروش یک فلز مبادله شده است، می‌شود.

اگر بخواهیم نگاه کلی به فلزاتی که برای بازیافت قابل انتخب هستند داشته باشیم، آن‌ها را می‌توان به دو دسته‌ی کلی فلزات آهنی و غیر آهنی تقسیم کرد.

بهترین برای مواد بازیافت در بین ضایعات فلزی

تصویر 2- ضایعات در حجم متفاوت، به طور مداوم و در انواع مختلف تولید می‌شوند.

فلزات آهنی و غیر آهنی

هنگامی که فلزات قابل بازیافت را به دو دسته‌ی فلزات آهنی و غیر آهنی تبدیل می‌کنیم، بدین معناست که فلز آهن می‌بایست جزو بهترین مواد برای بازیافت باشد که مبنای جداسازی شده است. تعیین نوع فلزات در این دسته بندی، بر اساس وجود یا عدم وجود خاصیت مغناطیسی در جنس فلز صورت می‌گیرد. اجناس آهنی همه مغناطیسی هستند و خواص مغناطیسی در حضور میدان مغناطیسی از خود بروز می‌دهند. در حالی که ضایعات غیر آهنی از فلزات پایه‌ای تشکیل شده‌اند که مغاطیسی نیستند.

بنابراین مشخص می‌شود که ضایعات آهن کدامند و برای بازیافت، قابل جداسازی با روش‌های مکانیزه و غیر مکانیزه هستند. شرکت‌هایی که از ضایعات آهنی برای بازیافت استفاده می‌کنند، قطعات فولاد و آهن را به طور عمده دریافت و در کوره‌ها فراوری می‌کنند. اما ضایعات غیر آهنی دسته‌ای یگر از این قطعات هستند که کوره‌های مخصوص به خود را دارند. در زیر نام این قطعات را که در بین بهترین مواد برای بازیافت هستند، نام می‌بریم.

  • مس
  • سیم پیچ‌های آلومینیومی و مسی
  • برنج
  • سرب
  • آلومینیوم
  • باتری ماشین
  • قوطی
  • و دیگر موارد…

 

ضایعات رایج خانگی

بخشی از ضایعات آهنی و غیر آهنی، توسط مردم تولید شده و بخشی حاصل کار صنایع و کارخانجات مختلف است. اما ما آن بخش از تولید بهترین مواد برای بازیافت کردن را نام می‌بریم که وابسته به مردم یا اصطلاحا ضایعات خانگی است. چنانچه به دنبال درآمدزایی سریع از ضایعات بوده یا صرفا نیاز به دفع لوازم فرسوده و ایجاد فضایی برای لوازم جدیدتر و بهتر دارید، این قسمت برای شما گردآوری شده است. ما در اینجا چند مورد از ضایعات خانگی رایج را نام برده‌ایم.

بهترین مواد برای بازیافت از بین ضایعات خانگی

تصویر3- ضایعات خانگی هم می توانند از اولویت های بازیافتی باشند.

سینک‌های ضد زنگ و شیرهای برنجی

این اقلام که در حمام‌ها و آشپزخانه‌های قدیمی‌تر به وفور یافت می‌شود، یکی از بهترین مواد برای بازیافت به شمار می‌رود. شما می‌توانید این ضایعات خانگی را برای بازیافت به مراکز جمع آوری ضایعات بفروشید.

لوله‌های مسی

لوله‌های مسی معمولا در آشپزخانه‌ها یا حمام‌ها وجود دارند. لوله‌های آب مسی در آشپزخانه‌ها یا سرویس‌های بهداشتی که در حال بازسازی و نوسازی هستند، تعویض می‌شوند. این فرصت خوبی است که آن‌ها را برای بازیافت به مراکز مربوط تحویل دهید.

لوازم خانگی

زمانی که وسایل و ابزار خانگی شما مانند یخچال، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی، خشک کن و… فرسوده شده و دیگر قابل استفاده نیستند، آن‌ها را وارد چرخه‌ی بازیافت کنید. با فروش این ضایعات می‌توانید مقداری از سرمایه اولیه‌ی خود را پس بگیرید. حتی در برخی از این لوازم خانگی قطعات مسی به کار رفته است که این مساله باعث افزایش ارزش آن می‌شود. بهترین مواد برای بازیافت را می‌توان ضایعات حاصل از لوازم خانگی دانست.

ماهیتابه و قابلمه‌های آلومینیومی و چدنی

گاهی به دنبال آسیب برخی ظروف مانند قابلمه‌ها، تصیم می‌گیریم که آن‌ها را به چرخه‌ی بازیافت معرفی کنیم. با این کار می‌تواند ضمن درآمدزایی و کمک به محیط زیست، بخشی از هزینه‌ی لازم برای خرید وسایل جدید را تامین نمود.

صندلی‌های فلزی

صندلی‌های آلومینیومی، استیل و آهنی مانند بسیاری دیگر از فلزات، با گذشت زمان دچار فرسودگی و زنگ‌زدگی می‌شوند. این موارد را نیز می‌توان در بین بهترین مواد برای بازیافت، ذکر کرده و با تحویل آن به مراکز جمع‌آوری ضایعات، امکان بازیافت آن‌ها فراهم نمود.

 

ضمن آشنایی با بهترین مواد برای بازیافت از بین ضایعات فلزی مختلف، می‌بایست به نکات متعدد دیگری توجه کرد تا یک کسب و کار موفق ایجاد بشود. ما به این نکات در مقاله‌های دیگر اشاره کرده و خواهیم کرد. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *