ضایعات آهن چیست؟ در مورد ضایعات آهن بیشتر بدانید!

در این مطلب می‌خواهیم ماهیت ضایعات آهن را برای شما شرح دهیم. در شرایط مختلف در واحدهای صنعتی، ممکن است خروجی یک محصول از واحدهای تولیدی، با استاندارد در نظر گرفته شده برای آن محصول مطابقت نداشته باشد. همین امر باعث می‌شود تا آن محصول از فرآیند مد نظر کنار گذاشته و به قیمت قراضه به فروش برسد. بنابراین قطعه فلزی مورد نظر دور ریختی مبوده و ما می‌توانیم تحت عنوان ضایعات آهن از آن استفاده کنیم.

ضایعات آهن چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد چیستی و چرایی این ضایعات مطالبی را عرضه کنیم، باید ابتدا مطلبی اساسی در رابطه با ضایعات مطرح کنیم. در ادامه کاربرد، درجه بندی و انواع ضایعات آهن را مشخص خواهیم کرد.

فروش ضایعات آهن در تهران

فروش ضایعات آهن در تهران

تفاوت ضایعات با زایدات

*ضایعات چیست؟

ضایعات، به ویژه در مبحث فلزات و ضایعات فلزی، به موادی گفته می‌شود که قابلیت استفاده به شکل کنونی را نداشته و دور ریختنی محسوب می‌شوند. اما این قطعات قابلیت بازیافت مجدد را دارند و به عبارتی می توان از آن‌ها برای تولید محصولات جدید و قابل استفاده بهره گرفت. به ضایعاتی که تعداد آنها از حالت عادی خارج شده باشد، ضایعات غیر عادی گفته می‌شود، زیرا ما انتظار تعداد آن را نداریم ولی میتوانیم روی آنها نظارت و کنترل  کامل داشته باشیم. ضایعات را عموما در کسب و کارها با نام قراضه نیز می‌شناسند. ضایعات فلزی و آهنی جدا از زباله‌های دیگر ارزش پولی زیادی دارند، چرا که به چرخه‌ی تولید بازگردانده شده و می توان از آن‌ها برای ساخت فلزی ارزشمند به نام فولاد بهره گرفت.

به علاوه، بدلیل رواج مصرف آهن و حد بالای استفاده در صنایع در کنار محدودیت منابع اولیه‌ی سنگ آهن در هر کشور، ضایعات آهنی از جمله مهم‌ترین قراضه‌ها دانسته می‌شود. باید برای بازیافت این قطعات و گردآوری صحیح آن‌ها هزینه‌های خاص و امکانات متناسبی در نظر گرفته شود.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که ضایعات شامل چه چیزهایی می‌شوند؟ در ادامه بنده به شما توضیح خواهم داد! پس تا اخر مطلب با مبین فولاد آسیا همراه باشید تا بتوانید شناخت کامل از ضایعات آهن را بدست آورید.

ضایعات شامل برخی قطعات اتومبیل، بعضی لوازم منزل، مصالح ساختمانی و خیلی از مواد دور ریخته شده دیگر از این دسته هستند. ضایعات آهن نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

*زایدات چیست؟

به پسمانده‌ی حاصل از مواد اولیه و دور ریز که از باقیمانده‌ی برش ورق‌های آهنی به جا مانده‌ است، زایدات گویند. لازم به ذکر است که زایدات، بر خلاف قراضه و ضایعات آهن، مجددا قابل استفاده نیستند.

 

بازیافت چیست؟

بازیافت، بدین معناست که مواد ضایعاتی مختلف را به طوری تغییر داده و آماده سازی می‌کنیم تا مجددا بتوانیم از آن‌ها برای مصارف مورد نیاز استفاده کنیم.

موادقابل بازیافت

  • آهن آلات قراضه
  • استیل
  • پلاستیک
  • شیشه
  • کاغذ
  • مقوا
  • و …

نرخ بازیافت ضایعات آهن و فولاد در تمامی کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه فوق العاده زیاد است. در کارخانه‌های داخلی نیز، نرخ بازیافت ضایعات بسیار بالاتر از 70 درصد و در حال افزایش است.

کاربرد ضایعات آهن یا آهن‌قراضه

از مهم‌ترین کاربردهای ضایعات آهن می‌توان به بازیافت در کوره‌های مخصوص برای استفاده‌ی مجدد در صنعت اشاره کرد. بدین منظور از انواع مختلف کوره‌های ذوب با تکنولوژی‌های متفاوت استفاده می‌شود تا از قراضه ها قطعات فولاد را تولید کنند. اینکه ضایعات مورد نظر را جمع آوری و بازیافت کنیم، سود نیازی نیز برای محیط زیست و جلوگیری از آلوده شدن آن به همراه دارد.

مزیت بازیافت در محیط زیست

بازیافت ضایعات آهن می‌تواند نقش بسیار مهم و فوق العاده‌ای در سلامت محیط زیست داشته باشد که دارای نتایج ذیر می‌باشد:

  • صرفه‌جویی در مصرف انواع انرژی (%۷۰)
  • صرفه جویی در استفاده از مواد خام (سنگ آهن) (%۹۰)
  • صرفه جویی در استفاده از منابع مختلف (%۹۷)
  • کاهش آلودگی هوا (%۸۶)
  • کاهش آلودگی آب (%۷۶)

درجه بندی ضایعات آهن

  1. ضایعات آهن سوپر ویژه مانند: قطعات ضایعاتی تیر آهن، خرده میلگرد، گوشه ورق ضخیم و در نهایت نبشی.
  2. ضایعات آهن ویژه مانند: ورق روغنی سیاه و بدون زنگ زدگی، تکه نبشی، سر تیر آهن، لوله سیاه ضخیم و رینگ اتومبیل.
  3. ضایعات آهن درجه یک مانند: لوله سیاه صنعتی، انواع چرخ دنده و انواع لوازم موتوری سبک و سنگین.
  4. ضایعات آهن درجه دو مانند: قراضه درب و پنجره، بدنه فرسوده دوچرخه و موتور سیکلت، انواع توری، میلگرد کلاف شده و ورق‌های گالوانیزه.
  5. ضایعات آهن درجه سه مانند: قطعات حلب بهداشتی فله، منبع اگزور، شلنگ‌های فشار قوی سوخته.
  6. ضایعات آهن درجه چهار مانند: انواع پلیسه زنگ نزده.
  7. ضایعات آهن روغنی که بطور گسترده در تولید قطعات خودرو و ماشین‌سازی کاربرد دارند.
  8. ضایعات آهن گالوانیزه مانند: کانال کولر و لوله‌های آب.
  9. ضایعات آهن آلیاژی مانند: میل لنگ، چرخ دنده و کمک فنر.

انواع ضایعات

ضایعات فلزی:

بطور کلی به اشیاء یا ابزار فلزی که عمرشان به پایان رسیده باشد و به شکل معمول قابل استفاده نباشد، ضایعات فلزی گفته می‌شود.

این قطعات شامل ضایعات آهن، استیل، چدن، قراضه آلومینیوم، مس، برنج، مفرغ، سرب، روی و … هستند. قطعات گفته شده، هم به صورت خام به فروش می‌رسند و هم در قالب محصولاتی مثل باتری، بطری فلزی، نوشابه یا حتی موتور ماشین. هر یک از این ضایعات فلزی ارزش و قیمت مختص خود را دارند.

ضایعات غیرفلزی:

ضایعات غیرفلزی، شامل هر قطعه یا شیء غیر فلزی می‌شود که بازه‌ی بسیار گسترده‌ای در دنیای ضایعات و زباله‌ها دارد. 

این ضایعات شامل قطعات از جنس پلاستیک و پلیمر، لاستیک، شیشه، کاغذ و کارتن، چوب و تخته، منسوجات و چرم، سنگ و آجر و سرامیک، مواد شیمیایی، روغن، ضایعات کشاورزی و ... هستند. این مواد در شرایط مختلفی در صنعت و خانه‌ها تولید شده و در نرخ بالایی هر روزه به عنوان زباله معرفی می‌شوند.

ضایعات الکترونیک و الکتریکی:

هر وسیله‌ای که به نوعی با برق و نیروی الکتریسیته کار می‌کند، مانند وسایل دیگر روزی فرسوده و کهنه خواهد شد. زمانی که قطعات الکترونیکی قابل استفاده نباشند، به عنوان ضایعات الکترونیکی معرفی می‌شوند.

این ضایعات شامل قطعات موبایل، تجهیزات مخابراتی، کامپیوتر و لوازم جانبی رایانه‌ها، قطعات برقی صنعتی، وسایل برقی خانگی و دستگاه‌های فرسوده و اسقاطی هستند.

 

امیدواریم که در این مطلب تا حدودی با انواع قطعات ضایعات آهن آشنا شده باشید. این قراضه ها می‌بایست بر حسب ویژگی‌ها و کاربردشان به طور جداگانه جمع آوری، دسته بندی و توسط مراکز گردآوری ضایعات به مراکز بازیافت ضایعات تحویل داده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *