ضایعات سوپر ویژه

ضایعات آهن ، یکی از معدود ضایعاتی هستند که حتی پیش از گسترش صنعت بازیافت در میان مردم مهم و ارزشمند بوده که با نام آهن قراضه معامله میشدند، البته هنوز از نظر بعضیا ضایعات بی ارزش و بی فایده هستند ولی باید بدونند با جمع آوری ضایعات نه تنها به محیط زیست بلکه باعث صرف جویی هفتاد درصدی در مصرف انرژی و همین طور صرفه جویی نود درصدی در استفاده از مواد معدنی کمک بسیار زیادی میشود، ما میتواینم با جمع آوری ضایعات (چیز هایی که دیگر قابل استفاده نیستند) دوباره آنها را به چرخه تولید بازگردانیم تا در اقسام مختلف مورد استفاده قرار گیرد پس همانطور که گفته شد ضایعات نه تنها بی ارزش نیستند بلکه از ارزش فوق العاده برخوردارند .

یکی از این ضایعات ارزشمند ، ضایعات سوپر ویژه هستند که بیشتر در مناطق ساختمانی یافت میشود در ادامه مقاله شما را با ضایعات سوپر ویژه آشنا میکنیم.

ضایعات سوپر ویژه

در واحد های تولید و ریخته گری یکی از مهم ترین پارامتر های تاثیرگذار بر محصول و کاهش هزینه و کیفیت خوراک ، قراضه یا ضایعات ورودی میباشد . برخی از واحد های ذوب و ریخته گری  بنا به تولید محصولاتشان ، کوره های کوچیکتری دارند که به قراضه های بسیار مرغوب نیاز بیشتری پیدا میکنند، همچنین در کوره های القایی متوسط و بزرگ یک موقع هایی برای تعویض نسوز کوره و یا شارژ اولیه به قراضه های با کیفیت نیاز پیدا میکنیم و یا تولید فولاد عادی و استاندارد نزدیک بودن آنالیز قراضه مصرفی یعنی خوراک به محصول تولیدی باعث کاهش مصرف انواع فروآلیاژ ها(فروآلیاژ ها موادی هستند که آلیاژ های مختلفی از فلز آهن را شامل میشوند  که درصد قابل توجهی از یک یا چند عنصر دیگر نظیر منگنز، آلومینیوم، سیلیس، کروم و غیره در آن ها وجود دارد) و همچنین انرژی میشود.

ضایعات سوپر ویژه چه ضایعاتی هستند؟

قراضه های آهنی بسیار مرغوب یا به اصطلاح سوپر ویژه، ضایعاتی هستند که خارج از دسته بندی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران میباشد در واقع فعالان این گونه موسسه ها بر این عقیده هستند که بارهای با کیفیت و مرغوب از ارزش و قیمت بالاتری برخورد هستند .

فولاد های ساختمانی شامل:

  • انواع تیر آهن
  • قوطی  و پروفیل مورد استفاده در ساخت در و پنجره با ضخامت زیر ۵۰ سانتی‌متر
  • نبشی و ناودانی
  • خرده میل گرد
  • گوشه ورق ضخیم
  • شاسی های ماشین سنگین
  • شاسی ماشین برش خورده
  • انواع ورق روغنی و … میباشد.

 ضایعات سوپر ویژه ، قطعات کوچیکتری را شامل میشوند که بتوانند در کوره به راحتی بارگیری شوند و چرم حجمی کمتری داشته باشه و جزو ضایعات فلزی محسوب میشوند.

ضایعات-سوپر-ویژه

تصویر 1- ضایعات سوپر ویژه

ضایعات سوپر ویژه از چه مکان هایی بدست می آید؟

ضایعات سوپر ویژه بیشتراز منابع ساختمانی و صنعتی بدست می آید.

امروزه همانطور که مشاهده میکنید ما در سطح شهرها با ساخت و ساز های بی رویه و زیاد ،تخریب های ساختمانی رو به رو هستیم که همین دلیل باعث شده میزان پسمانده و ضایعات ساختمانی به طرز چشم گیری رو به روز در حال افزایش باشد .پسمانده های ساختمانی ، ضایعات سوپر ویژه محسوب میشوند و وجود پسمانده های ساختمانی معضل های زیادی از جمله آلودگی محیط زیست ،بدمنظره نشون دادن سطح شهر،مرگ ومیر در شب به دلیل برخورد با مصالح ساختمانی به همین دلیل بشر به این فکر افتاده است تا پسمانده های ساختمانی را جمع آوری کرده و فرآوری و ذوب کند تا دوباره از آنها بتوانیم استفاده کنیم و جلوی بسیاری از مشکلات را بگیریم.

نوعی از پسمانده های ساختمانی مانند آجرها و بلوک‌های شکسته یا باید انتقال یابند و یا دفع شوند. اما نوع  دیگری از پسمانده های ساختمانی نیز وجود دارند که می‌توان آن‌ها را بازیافت نمود (مانند پسماند آهنی،پسماند خورده میلگرد ، پسماند مس، پسماند آلومینیوم و چدن) و برای تولید فولادهای جدید مجددا مورد استفاده قرار می گیرد که بسیار حائز اهمیت است.

پسماند آهنی تنها از طریق تخریب یک مجموعه حاصل نمی‌شوند، بلکه ممکن است با گذر زمان در اثر قدیمی شدن تجهیزات خانه نیاز باشد تا تجهیزات جدیدتری را جایگزین کنیم یا حتی قصد تغییر معماری خانه را داشته باشیم، همین امر باعث میشود که به فکر بازیافت ضایعات آهن بیوفتیم و هم به نوبه‌ خود سبب میگردد تا با بازیافت این موارد مقداری از هزینه‌های حاصل برای نوسازی را جبران کنیم.

بعد از جمع آوری ضایعات سوپر ویژه آنها را با اتومبیل های مخصوص به کارخانجات میفرستیم تا فرآوری و ذوب شود .

 

نکته مهم در ذوب ضایعات سوپر ویژه که باید به آن دقت کنید

برای ذوب ضایعات سوپر ویژه حتما باید به این دقت داشته باشید که روی ضایعاتی مثل آهن و غیره که قراره ذوب شود هیچ گونه رنگی وجود نداشته باشد به این دلیل که وجود رنگ باعث ایجاد دود شده و در نهایت موجب آلودگی و ضربه به محیط زیست میشود.

کارخانجات ضایعات سوپر ویژه

از جمله کارخانجات تولید ضایعات سوپر ویژه می توان به زیر اشاره کرد:

 

فلزات را بدون اینکه ما در خاصیت آنها تغییری ایجاد کنیم میتوانیم بارها و بارها آن را بازیافت کنیم، پس همانطور که گفته شد جمع آوری ضایعات سوپر ویژه بسیار مهم است و کمک چشم گیری به صنعت فولاد سازی میکند. ما در این مقاله قصد داشتیم شما را به طور کامل با ضایعات سوپر ویژه ، اینکه چی هستن و از کجاها بدست می آیند آشنا کنیم. نظرات خود را با مبین فولاد آسیا در میان بگذارید.

امیدوارم مطالب مفید برایتان بوده باشد:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *