معرفی معادن سنگ آهن ایران

معادن سنگ آهن ایران

از مهم ترین و پر استفاده ترین محصولات معدنی که در ایران یافت می شود ، سنگ آهن است.مبین فولاد آسیا قصد دارد به معرفی بزگترین معادن سنگ آهن ایران بپردازد و همچنین اهمیت سنگ آهن را بیان کند.

سنگ آهن یکی از محصولات معدنی مهم و با ارزش است.به کارگیری آهن در کشور ما به زمان های بسیار دور برمیگردد و این نشان می دهد که از قدیم آهن بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.برای دسترسی به آهن باید سنگ آن را از معادن سنگ آهن استخراج کنیم و سپس از دل سنگ ها به آهن دست یابیم.

10 تا از مهم ترین معادن سنگ آهن ایران

در ادامه به معرفی مهم ترین معادن سنگ آهن ایران می پردازیم زیرا برای هر کسی که در زمینه آهن فعالیت می کند یا برای علاقمندان به محصولات معدنی لازم است که این معادن را بشناسد. با ما همراه باشید

1- معدن سنگ آهن چادرملو

معدن چادرملو در سال 1319 توسط یک مهندس ایرانی شناسایی شد.ایم معدن در مرکز کویر ایران قرار داد.در معدن چادرملو می توان به بهترین سنگ آهن با بالاترین کیفیت دست یافت.ذخیره زمین شناسی معدن 400 میلیون تن و ذخیره اقتصادی قابل استخراج آن 320 میلیون تن می باشد.

در این معدن کنسانتره سنگ آهن (Fe) با عیار حداقل 67/5 درصد تولید می شود و همچنین دارای ظرفیت 5 خط تولید کارخانه فرآوری 7/5 میلیون تن می باشد.از معدن چادرملو سنگ آهن های دانه بندی درشت دانه و ریز دانه با ظرفیت تولید 1/2 میلیون تن به دست می آید.

معدن سنگ آهن چادرملو

 

2-معدن سنگ آهن بافق

معدن سنگ آهن بعدی در جنوب شهر یزد با نام بافق واقع شده است.در معدن سنگ آهن بافق فعالیت های بسیار زیادی مانند گندله سازی انجام می شود.کارخانه سنگ آهن بافق می تواند سالانه پنج میلیون تن گندله تولید کند که این عدد بسیار چشمگیر است.

در شهرستان بافق می توان به منابع دیگر مانند فسفات آسفوردی ، آنومالی مالی شمالی ، سنگ آهن سه چاهون ، سرب کوشک و غیره دسترسی داشت.معدن سنگ آهن بافق در سال 1340 کشف شده است.

معدن سنگ آهن بافق3-معدن سنگ آهن چغارت

معدن سنگ آهن چغارت نیز یکی از مهم ترین و نیز قدیمی ترین معادن سنگ آهن ایران است این معدن نیز در استان یزد قرار داد .این معدن دارای ذخیره ۱۷۷٫۲ میلیون تنی شامل ۱۰۷ میلیون تن B.F و ۷۰٫۲ میلیون تن سنگ آهن پر فسفر و کم عیار است.

طبق تحقیقات انجام شده این معدن دارای دویست میلیون تن سنگ آهن است که با توجه به این عدد می توان گفت که معدن چغارت در میان لیست بزرگترین معادن خاورمیانه قرار دارد.

معدن سنگ آهن چغارت

4-معدن سنگ آهن سنگان

معدن سنگان در استان خراسان رضوی نزدیک مرز افغانستان قرار داد.معادن سنگ آهن سنگان در فاصله هیجده کیلومتری سنگان قرار دارد.این معدن بزرگترین معدن سنگ آهن کل ایران است ذخایر آن به بیش از یک میلیارد تن سنگ آهن می رسود که این رقم حتی در سطح جهان نیز بی سابقه است.

متاسفانه باید گفت که با این حجم از ذخایر،میزان کلی استخراج این معدن دو میلیون تن سنگ آهن است که در برابر ظرفیت کلی آن بسیار رقم پایینی است.

معدن سنگ آهن سنگان

5-معدن گل گهر

معدن گل گهر که در منظقه معدنی واقع شده است با داشتن معادن بسیار غنی سنگ آهن یکی از مهم ترین قطب های فعال معدنی ، صنعتی در خاورمیانه است.این معدن در استان کرمان قرار داد و از معادن سنگ آهن بسیار قدیمی ایران می باشد.ذخایر معدن سنگ آهن گل گهر حدود  هزار و دویست تن است.

این معدن در سال 1448 شروع به فعالیت کرده است و تا کنون ادامه داشته و از مئثرترین معادن سنگ آهن ایران است.

معدن گل گهر

6-معدن سه چاهون

معدن سنگ آهن سه چاهون در 47 کیلومتری شمال شرقی شهر بافق و در نزدیکی معدن چغارت قرار دارد .بهره برداری از معدن سنگ آهن سه چاهون از سال 1384 آغاز گردید و با تلاش های مستمر توانستد میزان استخراج سنگ آهن از این معدن به میزان سالیانه 2.3 میلیون تن رسیده است.

نوع سنگ آهن موجود در معدن سه چاهون رسوبی است و این معدن از معادن نوین ایران می باشد.با اینکه مدت زمان کوتاهی از بهره برداری این معدن می گذرد اما سه چاهون توانسته است بخش بزرگی از نیاز کشور به سنگ آهن را برطرف کند.

معدن سه چاهون

7-معدن جلال آباد

معدن سنگ آهن جلال آباد در استان کرمان قرار دارد و از معادن سنگ آهن مهم در تولید مواد اولیه شرکت زرد ایرانیان می باشد.این معدن یکی از محصولات مهم به نام کنسانتره را تولید می کند و این کنسانتره  تنها از سنگ آهنی به دست می آید که کیفیت بسیار عالی داشته باشد.

با استفاده از روش های مدرن استخراجی می توان از معدن جلال آباد سالانه حدود دویست میلیون تن سنگ آهن به دست آورد که این مقدار تولیدی بسیار مورد توجه است.

معدن جلال آباد

8-معدن چاهگز

از دیگر معادن سنگ آهن بزرگ ایران که در شهرستان بافق قرار دارد می توان به معدن سنگ آهن چاهگز اشاره کرد.هشتاد میلیارد تن ظرفیت کلی معدن چاهگز است که متاسفانه باید گفت این معدن تنها سالانه یک و نیم میلیون تن سنگ آهن تولید می کند که با در نظر گرفتن ذخایر کلی معدن چاهگز این رقم بسیار کم و ناچیز است و باید مورد بررسی قرار گیرد.

9-معدن بیجار

یکی دیگر از بزرگترین معادن سنگ آهن ایران که در غرب کشور واقع شده است معدن سنگ آهن بیجار است که در نزدیکی شهر یجار می باشد.با اینکه کل ذخایر این معدن به چهل میلیون تن می رسد و تقریبا می توان گفت که نسبت به دیگر معادن کشور چندان ذخیره ی بالایی ندارد اما یک کارخانه در نزدیکی معدن بیجار قرار دارد که به ساخت کنسانتره می پردازد و سالانه بیش از سیصد هزار تن کنسانتره تولید می کند.

10-معدن سنگ آهن نیاسر

معدن نیاسر به تازگی کار خود را آغاز کرده است اما در همین زمان کوتاه توانسته نظر بسیاری از خریداران سنگ آهن و کنسانتره آهن را به خود جلب کند این معدن از شهر نیاسر فاصله کمی دارد و دسترسی به آن آسان است.معدن سنگ آهن نیاسر نیز از مهم ترین معادن سنگ آهن ایران است.

معدن سنگ آهن نیاسر

سنگ آهن در مبین فولاد آسیا

در آخر باید بگوییم که شرکت مبین فولاد آسیا که در زمینه های خرید و فروش ضایعات آهن ، شیرآلات صنعتی،لوله صنعتی و دیگر صنایع فعالیت دارد، قصد دارد در زمینه خرید و فروش سنگ آهن نیز به مشتریان و علاقمندان یاری رساند و ایشان را در این راه همراهی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *