ناخالصی های قراضه چیست +انواع ناخالصی در قراضه

ناخالصی های قراضه چیست +انواع ناخالصی در قراضه

با قراضه آهن عناصرمزاحمی  وارد فولاد می شود، که به این عناصر ناخالصی های قراضه آهن گفته می شود . ناخالصی ها در قراضه میتواند آسیب ها و تاثیرات منفی بر سلامت  پرسنل، روند تولید و همچنین ماشین آلاتی که در تولید دخیل است را بگذارد .

– ناخالصی های قراضه آهن

مواد و یا آلیاژهای نامطلوب موجود در قراضه به عنوان مواد زائد و یا ناخالصی شناخته می شود. ناخالصی های موجود در قراضه آهن به دو گروه اصلی قابل تقسیم هستند، که برخی از آن ها را می توان از روند فولاد سازی جدا کرد، برخی دیگر از ناخالصی ها وجود دارند، که قابل جدا کردن نیستند.

مواد مضر و ناخالصی هایی که در قراضه آن وجود دارد، بر اساس این که از چه خصوصیات و ماهیت هایی برخوردار می باشند، می توانند برای کوره و پرسنل خطرناک باشند. همچنین وجود چنین مواد ناخالصی در قراضه آهن می تواند کیفیت فولاد را کاهش دهد، بنابراین ناخالصی هایی که در قراضه آهن وجود دارند، به دلیل حل شدن در فولاد و یا ایجاد سرباره، منجر به این می شوند، که کیفیت فولاد تولید شده کاهش یابد.

– تاثیرات ناخالصی ها بر روی پرسنل

ناخالصی های موجود در قراضه آهن می تواند خطرات بسیاری برای پرسنل و سایر عوامل تولید داشته باشد

موادی مانند ظروف تو خالی سربسته مانند کپسول های آتش نشانی و گاز، باک بنزین، مخازن فشار و محور دیفرانسیل وکمک فنر  اتومبیل ها  سیلندرها و یا لوله های بسته، ترمز و لنت ترمز، فیلترهای روغن حاوی روغن، مواد آزبستی، مواد قابل انفجار باعث انفجار و پاشش مذاب به خارج شده و می تواند ایمنی پرسنل را به خطر اندازد . به همین دلیل قراضه ها باید از این گونه مواد و ناخالصی ها به دور باشند. همچنین دارای حفره هایی برای خروج گاز باشند.

همچنین برخی از ناخالصی ها در قراضه آهن وجود دارد، که به وسیله اپراتور جرثقیل واحد قراضه به داخل سبد قراضه ریخته می شود، که این مواد هم بر روی پرسنل تاثیرات منفی می گذارد.

وجود ناخالصی هایی مانند قیر و یا آغشته شدن قراضه ها به روغن سبب ایجاد شعله های زیادی میشود.  وعلاوه بر این ها چوب و بتن هم به دلیل این که احتمال شکستن الکترودها و عدم هدایت الکتریکی را دارد، هم برای پرسنل و کوره مضر می باشند و خطرناک هستند.

– اثرات منفی ناخالصی ها در روند تولید

ناخالصی های قراضه می تواند از پوسیدگی، خاک، سیمان ، اکسید و یا دیگر موارد مشابه دیگر باشد. وجود چنین ناخالصی هایی در قراضه اولین و مهم ترین نتیجه اش، افزایش هزینه تولید به دلیل افزایش مصرف انرژی است. چرا که وجود این ناخالصی ها در قراضه موجب می شود که زمان و انرژی بیشتری برای ذوب این ناخالصی ها در کوره نیاز باشد. به همین دلیل ذوب طولانی شده و میزان تولید در کوره های الکتریکی کاهش پیدا می کند. این اولین و شاید یکی از اصلی ترین آسیب های ناخالصی های قراضه آهن در روند تولید می باشد.ازجله ناخالصی هایی که بلافاصله در روند تولید جذب کوره میشوند میتوان به ماسه، مواد غیر فلزی، سوخته فلزات، رنگ و لعاب و غیره نیز اشاره کرد.

در روند تولید برخی از ناخالصی ها ، جذب سرباره کوره می شوند جمع شدن ناخالصی ها و عناصر مضر و نامطلوب قراضه آهن در کوره ،تاثیر منفی بر روی تولید می گذارد، چرا که در فرآیند فولاد سازی ویژگی های  سرباره وکیفیت آن  از نظر متالوژیکی بسیار مهم می باشد. به همین دلیل باید بسیار مراقب ناخالصی های قراضه آهن بود  و از ورود آن ها به کوره و تاثیر گذاری بر روند تولید جلوگیری نمود. در غیر این صورت هزینه تولید و فولاد سازی بسیار افزایش می یابد، در حالی که کیفیت فولاد نیز کاهش پیدا می نماید.

– هزینه ناخالصی های قراضه

هزینه مواد افزودنی لازم ، مصرف بالاتر انرژی و همچنین استهلاک بیشتر کوره و نسوز کوره  از جمله هزینه هایی است  که به دلیل تغییر ترکیب سرباره کوره به وجود می آید و تنظیم مجدد آن ها سبب افزایش هزینه های تولید می گردد.

البته در بحث تاثیرات منفی ناخالصی ها بر روند تولید باید به بخش دیگری از  ناخالصی ها که بلافاصله به کوره جذب نمی شوند، ولی با این حال در روند تولید تاثیرات منفی می گذارند، نیز اشاره نمود. ناخالصی هایی مانند فسفر، گوگرد، فلزات سبک، کروم و غیره از جمله ناخالصی هایی می باشند، که فورا به سرباره منتقل نمی شوند، ولی در روند ذوب و پالایش به سرباره انتقال پیدا می کنند. انتقال این ناخالصی ها به سرباره نیز سبب افزایش هزینه ها می گردد.

–  تاثیرات منفی ناخالصی ها بر روی ماشین آلات

نا خالصی های موجود در قراضه آهن به هر شکلی و صورتی که باشد، بر روی ماشین آلات هم تاثیر منفی می گذارد. این ناخالصی ها همان طور که برای پرسنل، کوره و تولید مضر می باشند، برای ماشین آلات هم مضر هستند و تاثیرات منفی دارند. ماشین آلاتی که در روند تولید فولاد دخیل می باشند، به دلیل وجود ناخالصی های مضر در ترکیبات قراضه دچار آسیب شده سبب بالا رفتن استهلاک آنها میگردد.

درنهایت می توان گفت کنترل میزان ناخالصی اثر مستقیمی بر ایمنی پرسنل ، کاهش هزینه ها، کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست دارد.

 

برای شنیدن پادکست همین عنوان کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *