پینچ ولو (Pinch Valve) -عملکرد شیر پینچ | مبین فولاد آسیا

پینچ ولو (Pinch Valve) چیست؟

همانطور که می دانید شیرآلات صنعتی نقش بسیار مهمی در صنایع امروز دارند و برای نیاز های مختلف به شکل های بسیار متنوعی طراحی و توزیع می شوند که پینچ ولو یکی از انواع شیرآلات صنعتی است که در این مطلب به بررسی این شیر دو طرفه می پردازیم.

پینچ ولو، شیری دو طرفه است که برای قطع یا کنترل جریان مواد خورنده، ساینده یا دانه ای طراحی شده است. از هوای تحت فشار برای باز یا بسته کردن شیر استفاده می کند. در حالت باز، شیر هیچ محدودیتی ندارد و اجازه می دهد طیف وسیعی از رسانه ها از سوراخ عبور کنند. آستین لاستیکی داخلی انعطاف پذیر در شیر، رسانه را ایزوله نگه می دارد و از خطر آلودگی جلوگیری می کند.

به عبارت دیگر پینچ ولو راه حل های عملی و مقرون به صرفه ای را ارائه می دهد که در موقعیت های کنترل جریان در خط لوله شما نقش دارد. چنین روشی با استفاده از آستین لاستیکی که در بالا گفته شد انجام می شود که در واقع تنها بخشی از کنترل شیر است که با هر مایعی در تماس است.

پینچ ولو
چرا از پینچ ولو ها استفاده کنیم؟

طرح‌های دیگر شیرهای موجود در بازار برای کنترل سیالات تمیز مناسب هستند، با این حال، آنها قادر به کنترل موادی نیستند که حاوی غلظت‌های بالایی از مواد جامد معلق هستند، زیرا گرانول‌ها و ذرات به طور بالقوه می‌توانند مانع فلزی را مسدود کنند. در این شرایط، شیر پینچ وارد عمل می شود، زیرا دارای موثرترین وضوح در نظر گرفته شده برای آب تمیز و تعلیق دوغاب است.

کاربردهای صنعتی پینچ ولو ها

در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی پینچ ولو ها برای استفاده با دوغاب ها و محصولات گرانولی مانند ماسه، سیمان، شن، الیاف نساجی، کربن، پودر، گلوله، خرد کردن، قطعات شیشه و غیره مناسب هستند.

اجزای یک پینچ ولو

یک پینچ ولو از سه جزء اصلی تشکیل شده است: یک محفظه، یک آستین لاستیکی داخلی (بخش نارنجی رنگ شکل (۱-پینچ ولو) ) و اتصالات انتهایی. آستین لاستیکی از ورودی تا خروجی در محفظه نصب می شود و تنها بخشی است که با رسانه در تماس است. اتصالات انتهایی در هر انتها پیچ، پیچ یا رزوه می شوند تا پشتیبانی و اتصال به شیر را فراهم کنند.

عملکرد پینچ ولو چگونه است؟

همانطور که در شکل (۱-پینچ ولو-الف) مشاهده می کنید، دریچه در موقعیت عادی (بدون فشار) باز است. هنگامی که هوای تحت فشار به دریچه اعمال می شود، آستین لاستیکی را به سمت پایین فشار می دهد، همانطور که در شکل (۱-پینچ ولو-ب) مشاهده می شود. هنگامی که آستین لاستیکی کاملاً فشرده می شود، جریان مسدود می شود و دریچه بسته می شود.

برخلاف شیرهای معمولی مانند دریچه‌های توپی یا دروازه‌ای که در آن ذرات می‌توانند در اطراف توپ یا دیسک‌ها به دام بیفتند، آستین لاستیکی در یک شیر فشاری می‌تواند ذرات را در اطراف آن به دام بیاندازد و یک خاموشی عالی ایجاد می‌کند. هنگامی که فشار هوای خارجی دیگر به آستین لاستیکی اعمال نشود، خاصیت برگشتی الاستیک آن به همراه نیروی رسانه‌های جاری، دریچه را به طور کامل باز می‌کند.

دریچه کاملاً باز شده، عبور جریان آزاد را به رسانه فراهم می کند و از گرفتگی یا انسداد شیر جلوگیری می کند. رسانه همچنین فقط با آستین لاستیکی تماس پیدا می کند و اجازه می دهد تا رسانه ایزوله شود، آلودگی نداشته باشد و به اجزای دیگر آسیب نرساند.

پینچ ولو (Pinch Valve) -عملکرد شیر پینچ | مبین فولاد آسیا 3

هنگامی که رسانه ساینده به آستین لاستیکی برخورد می کند، ضربه را جذب می کند و آن را به سمت رسانه منحرف می کند. این خاصیت ارتجاعی به سایش آستین لاستیکی با سرعت بسیار آهسته‌تری کمک می‌کند و عمر طولانی‌تری نسبت به سطوح فلزی به آن می‌دهد.

دوام و نگه داری پیچ ولو ها

پینچ ولو تا زمانی که دستگاه و تمام اجزای آن به درستی نگهداری شوند، قطعا می تواند تا سال ها بدون هیچگونه مشکلی کار کند. بسیار رایج است که این دستگاه فقط به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز داشته باشد و توزیع تمیز و دقیق سیال را چه با دست و چه حتی از طریق خط تولید تضمین می کند. در ادامه به معرفی و بررسی انواع پینچ ولو ها می پردازیم.

انواع پینچ ولو ها و عملکرد آن ها

  • TS1201: این شیر با تغذیه مستقیم سیال از دیگ تحت فشار، مخزن کارتریج یا بشکه سرنگ کار می کند.
  • TS1212: این یک شیر کنترل فشرده است که می تواند برای نقاط تکراری یا خطوط کنترل شده چسب های ویسکوزیته استفاده شود. این شیر می تواند همراه با یک کنترل کننده دریچه دیجیتال به منظور تغذیه مایع مستقیم از دیگ فشار، کارتریج و سرنگ کار کند.
  • شیر با هوا: این شیر را می توان در سیستم های اندازه گیری و توزین استفاده کرد. هوای فشرده در محفظه قرار می گیرد و از یک شیر برقی عبور می کند. هنگامی که فشار ایجاد می شود، آستین منقبض می شود تا زمانی که کاملاً بسته شود.
  • شیر مدار کنترلی: این شیر به عنوان دستگاهی از نوع آستینی در نظر گرفته می شود که شرایط خلاء داخلی را به سمت خط تغذیه اصلی که در آن شیر قرار دارد به حداکثر می رساند تا آستین الاستومری دهانه شیر را حفظ کند.

مزایای پینچ ولو چیست؟

پینچ ولو دارای طراحی منحصر به فردی است که مزایای بسیاری دارد که عبارتند از:

  1. عالی برای استفاده با رسانه های ساینده و خورنده
  2. مسیر جریان مستقیم و بدون مشکل مسدود شدن توسط رسانه ها
  3. حداقل تلاطم و اصطکاک
  4. رسانه ها را از آلودگی دور نگه می دارد(رسانه ها ایزوله هستند)
  5. تعویض آسان آستین های لاستیکی و هزینه نگهداری کم
  6. خواص آب بندی عالی
  7. زمان باز و بسته شدن سریع
  8. مصرف انرژی کم

معایب یک پینچ ولو چیست؟

قطعا هر محصولی دارای مزایا و معایبی است که پینچ ولو نیز از این قضیه مستثنی نیست که ما در ادامه به بررسی معایب پینچ ولو ها می پردازیم که عبارتند از :

  1. به دلیل خاصیت الاستومری آستین، شیر برای کاربرد در دمای بالا مناسب نیست.
  2. دیفرانسیل فشار بالا می تواند باعث فرو ریختن یا تغییر شکل آستین لاستیکی شود که این موجب باز نشدن کامل پینچ ولو می شود.
  3. پینچ ولو برای کاربردهای خلاء مناسب نیست زیرا مکش داخل شیر ممکن است منجر به فرو ریختن آستین شود.

هنگام انتخاب پینچ ولو باید به چه معیارهایی توجه کنیم؟

هنگام انتخاب پینچ ولو مناسب با نیاز شما باید معیارهای زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین انتخاب را داشته باشید:

  1. جنس (Material): جنس بدنه شیر باید برای جابجایی آسان سبک وزن باشد، اما نیازی به سازگاری با رسانه ندارد زیرا با آنها در تماس نیستند. با این حال، آستین لاستیکی باید به دقت مورد توجه قرار گیرد زیرا تنها بخش است که با رسانه در تماس است. مواد آستین لاستیکی ممکن است شامل لاستیک طبیعی، NBR (نیتریل)، EPDM (مونومر اتیلن پروپیلن دی ان)، سیلیکون، لاستیک با کیفیت مواد غذایی و غیره باشد.
  2. فشار (Pressure): برای جلوگیری از شکست در باز و بسته شدن، اختلاف فشار زیر باید در نظر گرفته شود:
  • باز شدن: فشار عملیاتی باید بیشتر از فشار کنترل باشد. فشار کنترل معمولاً هنگام باز کردن ۰ بار است. اگر اختلاف فشار به اندازه کافی بزرگ نباشد، فشار عملیاتی قادر به باز کردن آستین نخواهد بود.
  • بسته شدن: فشار کنترل باید بیشتر از فشار عملیاتی باشد. اگر اختلاف فشار به اندازه کافی بزرگ نباشد، فشار کنترل قادر به غلبه بر فشار عملیاتی در فشار دادن آستین به داخل برای بستن شیر نخواهد بود.

3. دما: اطمینان حاصل کنید که مواد شیر می توانند حداقل و حداکثر دمای عملیاتی مورد نیاز برنامه شما را تحمل کنند.

        محدوده دما:
-۱۰ درجه سانتیگراد تا حداکثر +۸۰ درجه سانتی گراد

     4. صدور گواهینامه: بسته به درخواست شما، ممکن است برای ایمنی و عدم آلودگی رسانه ها (مانند درجه مواد غذایی، آب آشامیدنی و غیره) به گواهینامه نیاز باشد.

فرمول محاسبه حداکثر کنترل فشار

حداکثر فشار کنترل = فشار عملیاتی + دیفرانسیل حداکثر فشار

پینچ ولو (Pinch Valve) -عملکرد شیر پینچ | مبین فولاد آسیا 4

زمینه های کاربرد پینچ ولو ها

پینچ ولو ها به دلیل مزایایی که دارند به طور فزاینده ای در کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از صنایعی که از پینچ ولو ها استفاده می کنند عبارتند از:

  1. صنایع غذایی و آشامیدنی
  2. صنعت داروسازی
  3. صنایع شیمیایی
  4. صنعت سیمان
  5. صنعت حمل و نقل فله و جامد
  6. صنعت سرامیک
  7. صنعت پلاستیک
  8. صنعت فاضلاب

پینچ ولو انتخاب مناسبی است؟

هیچ چیز نمی تواند انکار کند که پینچ ولو برای کنترل جریان مایعات، پودرها، جامدات و مواد ساینده ایده آل است و عملکرد خود را در طول سالیان متمادی ثابت کرده است زیرا عملیات آن بدون نقص انجام می شود. اگر مایل به استفاده از این شیر هستید، حتماً انواع خاصی را که به دنبال آن هستید مانند شیرهای دستی، شیرهای برقی و سیستم های سیال شناسایی کنید تا بتوانید انواعی که شما برای سیستم های برقی، دستی و سیال نیاز دارید انتخاب کنید.

خط لوله و کیفیت پینچ ولو های موجود در بازار را از طریق سازندگان نزدیک محل خود بررسی کنید تا مشخص شود که ارزش پولی را که برای آن پرداخت می کنید، دارد یا خیر؟ و در آخر، تمام قطعات شیر را بررسی کنید زیرا به اجرای برنامه ها و روش های استریلی که شما مد نظر دارید کمک می کند.

سخن آخر:

ما تمام تلاشمان را به کار گرفتیم تا بتوانیم به خوبی پینچ ولو و عملکرد و کاربردهایش را به شما معرفی کنیم تا در انتخاب یک پینچ ولو راحت باشید.آرزوی شرکت مبین فولاد آسیا این است که همواره به مشتریان و همراهانش یاری برساند و ایشان را در امر  ضایعات آهن،حوضه فولاد ،شیرآلات صنعتی و دیگر حوضه ها یاری کند.

منبع: tameson

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *