چگونه مرکز خرید و فروش ضایعات راه‌اندازی کنیم؟

جمع‌آوری و خرید و فروش ضایعات یک شغل مهم و با درآمد مناسب است که کمتر به آن توجه شده است. گفته می‌شود بیشتر افرادی که صرفا ضایعات و قراضه‌های فلزی یا غیرفلزی را جمع‌آوری کرده و می‌فروشند، در طول مدت معین قادر خواهند بود تا انبارهای خود را تاسیس کنند. نکته‌ی جالب توجه این است که شاید از دور اینگونه به نظر نرسد، اما خلاف چیزی که فکر می‌کنید، درآمد خوبی به این افراد تعلق خواهد داشت.

از طرفی صرف نظر از منافع مالی که در کار جمع‌آوری و خرید و فروش ضایعات وجود دارد، این کار یک الزام غیر قابل انکار برای محیط زیست، جامعه و اقتصاد است. بنابراین اگر می‌خواهید قدم در این شغل گذاشته و با سرمایه‌ای اندک نسبت به بسیاری شغل‌های دیگر، کار خود را شروع کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که خواندن این متن را از دست ندهید.

جمع‌آوری ضایعات فلزی برای خرید و فروش

تصویر 1- جمع‌آوری ضایعات فلزی برای خرید و فروش

جمع‌آوری ضایعات فلزی برای کسب درآمد

این فعالیت یکی از مهم‌ترین شغل‌های دنیا با کمک قراضه‌های فلزی است. برای مثال تصور کنید به طور مداوم از سنگ آهن و سایر منابع اولیه برای تولید ابزار و سازه‌های فلزی استفاده شود؛ در این صورت روزانه حجم زیادی از منابع اولیه مصرف شده و مقدار زیادی از زباله‌ها و قراضه‌های فلزی نیز توسط کارخانجات و مردم، دفع می‌شوند.

ساده است که این روند در مدت کوتاهی منجر به آلودگی محیط زیست با کوهی از زباله‌های فلزی می‌شود. به علاوه این که منابع مصرفی انسان بر روی کره‌ی زمین محدود و تمام شدنی است. منطقی‌ترین راه حل برای این معضل، استفاده‌ی مجدد از این مواد است. الزامی که وجود چنین شغلی (جمع‌آوری و خرید و فروش ضایعات) را توجیه‌پذیر می‌کند.

همانگونه که در بالا اشاره کردیم، این کار با درآمد مناسبی نیز همراه خواهد بود، به شرطی که موارد مورد نیاز را رعایت کنید. در حقیقت کارخانه‌هایی که به تولید متریال‌های فلزی می‌پردازند، یا کارخانه‌های فراوری و بازیافت مجدد ضایعات، حاضرند پول خوبی برای این مواد بپردازند. زیرا هزینه‌ی استفاده از سنگ آهن خام برای تولید آن متریال‌ها بسیار بیشتر خواهد بود.

خریدارهای ضایعات و آهن‌آلات، آن‌ها را با وسایلی نظیر وانت به انبارهای خود منتقل کرده و وقتی در حجم‌های 15 تا 20 تن جمع‌آوری شد، آن‌ها را به کارخانجات مربوط می‌فروشند. بخش اصلی درآمد کسب و کار در این قسمت حاصل می‌شود. کارخانه‌ها آهن‌آلات ضایعاتی را به قیمت خوبی می‌خرند تا پس از بازیافت، در صنابع خود بکار بگیرند.

 

مزایای جمع‌آوری و خرید و فروش ضایعات فلزی(قراضه)

 

  • انجام یک کار بسیار مهم برای حفاظت محیط زیست از آلودگی خواهد بود.
  • توانایی تولید درآمد مناسب را داراست.
  • انعطاف پذیری برای پیگیری آن به صورت تمام وقت یا نیمه وقت ممکن است.
  • امکان خود اشتغالی دارد.
  • تقاضای ثابت دارد، بدون در نظر گرفتن اینکه اقتصاد خوب است یا بد.
  • هزینه راه‌اندازی متوسطی نیاز دارد.

 

جمع‌آوری ضایعات فلزی برای کسب درآمد

تصویر 2- جمع‌آوری ضایعات فلزی برای کسب درآمد

مراحل اساسی برای جمع آوری ضایعات فلزی

مرحله‌ی 1

در ابتدا باید یاد بگیرید که انواع قراضه از جمله فلزات آهنی و غیر آهنی را از هم تشخیص بدهید. منظور از فلزات غیر آهنی، مس، آلومینیوم، فولاد ضد زنگ، برنج، منیزیم، آلیاژها و سایر موارد هستند.

فلزات آهنی و غیر آهنی باید جداسازی شوند، بنابراین آشنایی با خصوصیات هر کدام و شناسایی آن‌ها مهم است. فلزات آهنی به طور معمول در محصولاتی مانند ماشین‌آلات منسوخ، اجاق گاز، یخچال و موتورهای اتومبیل یافت می‌شوند. در حالی که فلزات غیر آهنی معمولا در سیم‌های مسی و سیم کشی‌ها، وسایل برنجی، رایانه‌های قدیمی و… به کار گرفته می‌شوند.

 

مرحله‌ی 2

با حیاط‌های مراکز و انبارهای قراضه‌ها در محل مورد نظر خود برای اشتغال به خرید و فروش قراضه‌ها، آشنا شوید. در حین این آشنایی سعی کنید با پرسنل آن‌ها، و نظرات مثبت و منفی فروشندگان قراضه‌ها نیز آشنا شوید. برای پیدا کردن این مراکز می‌توانید از صفحات زرد یا جستجو در اینترنت استفاده کرد.

به علاوه با ایجاد روابط با نمایندگی‌های محلی، درک بهتری از درجات مواد، شناسایی آن‌ها، قیمت گذاری و سایر فرصت‌های مفید، کسب خواهید کرد. توجه کنید که همیشه نزدیکترین خریدار به محلی که قصد دارید فعالیت کنید، ممکن است بهترین خریدار نباشد. همین موضوع برای فروشنده‌های ضایعات نیز صدق می‌کند.

هم‌چنین برخی از انبارهای جمع‌آوری، ممکن است با جمع کننده‌های سطح پایین برخورد نکرده یا فقط انواع خاصی از فلزات را جمع کنند. ملاحظات دیگری مثل قیمت قابل پرداخت و اینکه بصورت نقد یا چک پرداخت می‌شود نیز از مواردی است که قبل از شروع به کار باید در مورد آن به توافق برسید.

 

جمع آوری قراضه در انبار برای خرید و فروش

تصویر 3- جمع‌آوری قراضه در انبار برای خرید و فروش

مرحله‌ی 3

با قیمت گذاری بر روی قراضه‌ها، چه در مورد خرید و چه در مورد فروش، آشنا شوید. به طور کلی فلزات غیرآهنی کمیاب‌تر و باارزش‌تر از فلزات آهنی هستند، اما ملاحظات مختلف زیادی نیز در این موضوع دخیل است.

بدیهی است از آن‌جا که قیمت گذاری می‌تواند در فعالیت‌های روزانه‌ی بازار دچار نوسان شود، باید بتوانید فعالیت خود را با روند قیمت گذاری وفق دهید. برای مثال، یکی از راه‌های اطلاع از قیمت‌ها در کشورهای اروپایی، اشتراک در نشریاتی مانند Metalprices.com است.

ابزارهای مختلف برای این منظور در کشورهای مختلف، ابداع شد‌ه‌اند. یک ابزار مفید برای ارائه‌ی یک فهرست دیجیتالی که جمع کنندگان قراضه را با حیاط هایشان در سراسر ایالات متحده و کانادا متصل می‌کند، iScrapApp  نام دارد. این نرم افزار نکات مربوط به بازیافت و بهترین روش‌ها و همچنین اطلاعات مکرر درباره‌ی خرید و فروش قراضه‌های فلزی و قیمت‌های آن‌ها را در وبلاگ خود ارائه می‌دهد.

 

مرحله‌ی 4

وسیله‌های مورد نیاز برای جمع آوری ضایعات و خرید و فروش آن‌ها را انتخاب کنید. برای جمع آوری اولیه، به یک دستگاه وانت یا یک تریلر به علاوه‌ی تسمه‌ها و توری‌های باری برای تامین امنیت بار به آن، نیاز دارید. حتی با رشد کسب و کارتان، ممکن است به یک وانت 3/4 تنی یا بزرگتر و یا یک تریلر 18 تنی نیاز داشته باشید.

سطوح شیب‌دار و بالابرها می توانند تلاش‌های فیزیکی مورد نیاز برای تامین و جمع کردن بار را به حداقل برسانند. استفاده از سطل‌ها و یا ظروف جداگانه برای انواع مختلف فلزات نیز می‌تواند به کاهش لمس اضافی مواد کمک کند.

وسیله‌های مورد نیاز برای جمع‌آوری قراضه

تصویر 4- وسیله‌های مورد نیاز برای جمع‌آوری قراضه (وانت و تریلر)

مرحله‌ی 5

حالا نوبت این است که برای یک عملیات کاملا ایمن برنامه ریزی کنید. قبل از شروع، اطمینان حاصل کنید که از تجهیزات محافظ شخصی لازم برخوردار بوده و نحوه ی استفاده از آن و هم چنین نحوه ی کار با ابزار های ایمنی را درک خواهید کرد.

عینک ایمنی، دستکش، کفش ایمنی، جلیقه، کیت و کمک های اولیه عناصر اصلی جمع آوری ایمن هستند. حتی محافظت شنوایی و ماسک جوشکاری نیز ممکن است لازم باشد. لازم است نسبت به حرکت ترافیک و تجهیزات، و به ویژه مواد بالقوه ی مضری که ممکن است در قراضه ها وجود داشته باشد، هوشیار باشید. برای مثال، وجود بنزین در وسایل نقلیه ی قدیمی، مبرد در واحد تهویه ی مطبوع قدیمی، یا مواد سمی موجود در ظروف از جمله ی این موارد هستند.

 

مرحله‌ی 6

استفاده از برخی ابزارها برای درستی انجام کار، به شما کمک زیادی خواهد کرد. تجارت جمع‌آوری ضایعات، به آهنربا، سنگ سنباده، چکش‌های مختلف، پیچ گوشتی، سیم چین، چاقوی جیب، مته و دریل، انبردست و میله‌های اهرمی نیاز دارد.

این ابزار به عملکرد صحیح در خرید و فروش ضایعات کمک زیادی کرده است. برای مثال می‌توان گفت که آهنربا به شناسایی مواد آهنی از غیر آهنی، و سنگ سنباده به شناسایی نوع فلز از طریق اینکه چه نوع جرقه‌ای تولید می‌کند، کمک می‌کنند.

 

مرحله‌ی 7

حالا باید تعیین کنید که بهترین فرصت‌های شما برای پیدا کردن قراضه، و توسعه‌ی مسیرهای جمع‌آوری چگونه است. محل‌های مورد نظر شما برای انجام جمع آوری، شامل مشاغل کوچک، تعمیرگاه‌های اتومبیل، سایت‌های تخریب، لوله‌کش‌ها، مجتمع‌های مسکونی و… است.

حتی اگر مشاغلی را در نظر داشته باشید که مرتبا ضایعات تولید می‌کنند، می‌توانید مسیرهای دوره‌ای هفتگی یا ماهیانه را برای ارتباط با آن برقرار کنید. به علاوه، بر حسب اطلاعات و محیط مورد نظرتان برای این کار، ممکن است ارزش این را داشته باشد که بخواهید سطل‌های مخصوص برای جمع کردن قراضه را در محل‌های مناسب تعبیه و جمع کنید.

روش‌های دیگر نیز برای این کار می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. یکی از آن‌ها تبلیغات محلی از طریق وانت‌های مخصوص برای جمع‌آوری ضایعات فلزی مختلف است.

 

نکات مختلف دیگری نیز برای شروع کار خرید و فروش ضایعات، باید مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال جمع کردن ضایعات فلزی از ملک خصوصی دیگران، بدون تایید صاحبان آن‌ها، گرچه در ابتدا به نظر نرسد، اما سرقت به شمار می‌آید. بنابراین از آن اجتناب کنید. علاوه بر این، بسته به قلمروی محل کار شما، ممکن است مقررات مخصوص جمع‌آوری قراضه وجود داشته باشد یا این که راننده‌های شما از مجوز مخصوص برخوردار باشند. پس برای درخواست مجوز از مرکز صدور مجوز اقدام کرده و حتما از قواعد و مقررات لازم در رابطه با آن مطلع شوید.

 

وسایل مورد نیاز برای جمع‌آوری، خرید و فروش ضایعات فلزی

تصویر 5- وسایل مورد نیاز برای جمع‌آوری، خرید و فروش ضایعات فلزی (تریلر)

آنچه شما نیاز دارید:

  • کامیون، وانت یا تریلر برای حمل و نقل
  • آهنربا
  • سنگ سنباده (ابزار سایشی دورانی)
  • انواع چکش‌ها
  • وسایل برشی
  • تجهیزات محافظ شخصی
  • جعبه‌ی کمک‌های اولیه
  • نقشه‌ها یا واحد GPS
  • پیچ گوشتی
  • سطل‌های جمع‌آوری و تفکیک

 

با توجه به نکاتی که در بالا گفتیم، به طور نسبی با چگونگی راه‌اندازی کسب و کار خود در زمینه‌ی خرید و فروش قراضه‌های فلزی آشنا شدید. نکات کلی در رابطه با آن گفته شد و اطلاعات اصلی برای استفاده در بالا ذکر شده است. این شغل برای راه‌اندازی بدون پیش زمینه و اطلاعات خاص، و سرمایه‌های کلان قابل انجام است. امیدواریم مطالب بالا برای شما به حد کافی مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *