نگاهی به عملکرد بازارهای جهانی فولاد

نگاهی به عملکرد بازارهای جهانی فولاد

گسترش نیوز: هفته گذشته بازار واردات سنگ آهن در چین تغییرات نرخ جدی نداشت و سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد با نوساناتی جزیی به ۸۵ دلار رسید و پایان هفته حدود ۸۷ دلار هر تن خشک سی اف آر بود که یک دلار از هفته قبل بالاتر بود.

سنگ آهن

فولاد ایران : نوسانات قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین هفته گذشته نیز ادامه داشت و قیمت از 85 دلار یک هفته قبل به حدود 81.45 دلار هر تن خشک سی اف آر رسید. چشم انداز بازار ضعیف است و تقاضا همچنان پایین. با این که موجودی محصولات فولادی بازار چین هفته گذشته پایین آمد ولی نتوانست پایه های بازار فولاد را محکم کند و کمکی به بازار سنگ آهن داشته باشد. بازار هنوز ثبات ندارد و کسی تمایل به انبار کردن بی مورد سنگ آهن نشان نمي دهد.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران بنا بر گزارش یومتال، جدیدترین قیمت برای سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد از 39.6 دلار به 33.1 دلار هر تن فوب تنزل داشت و سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز 7 دلار افت داشته 30 دلار هر تن فوب ثبت شد.

قراضه

فولاد ایران‌: بازار قراضه ترکیه همچنان در رکود بود و عرضه کننده ها را واداشت به فکر بازارهای جایگزین باشند. متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 از 277 دلار یک هفته قبل به 268 دلار هر تن سی اف آر تنزل داشت. قیمت مورد نظر خریداران ترک تا 265 دلار نیز شنیده شد.

قراضه صادراتی ژاپن 254 دلار هر تن فوب شنیده شد که حدود 5 دلار هر تن افت هفتگی داشت. در شرق آسیا قراضه کانتینری وارداتی 269 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که تا 6 دلار از هفته قبل ارزان تر بود.

در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده 282 دلار هر لانگ تن و بدون تغییر ماند.

بیلت

فولاد ایران: جو منفی بازار مواد اولیه بر بازار بیلت سی آی اس نیز سایه افکنده و در منطقه منا و آسیا نیز تقاضایی برای بیلت سی آی اس دیده نشده است. هفته گذشته قیمت بیلت سی آی اس از 398 دلار به 383 دلار هر تن فوب کاشه داشت. گرچه عرضه کننده های بزرگ البته در 390 تا 395 دلار پیشنهاد می دادند ولی تجار حاضرند در 370 دلار نیز فروش داشته باشند.

قابل ذکر است آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین 467.6 دلار هر تن درب کارخانه بوده که 4 دلار افت قیمت را تجربه نمود.

در ترکیه بیلت وارداتی تا 415 دلار هر تن سی اف آر بود و خریداران به دنبال بیشتر از 405 دلار نبودند.

بیلت در بازار ایران

فولاد ایران : قیمت شمش در هفته گذشته روند نزولی داشت و از میانگین قیمت 37013 ریال به 36700 ریال روز چهارشنبه تمام شده رسید. علت کاهش قیمت عقب نشینی تقاضا بود آنچنانکه شمش فولاد خوزستان که در حجم 30 هزار تن عرضه شد تنها 53 هزار تن تقاضا داشت که با 5/5 درصد افزایش نسبت به قیمت اولیه عرضه به فروش رسید.

قیمت میانگین فروش 33565 ریال بود در حالیکه در فروش قبل 34841 ریال معامله شده بود.

بازار شمش با یک پدیده خاص روبرو شده است، قیمت آهن اسفنجی بطور متوسط حداقل 19200 ریال پایه می باشد که با فرمول وزارت صمت قیمت شمش که دو برابر آن تعریف شده باید 38400 ریال پایه معامله شود. میانگین قیمت کدال شامل قیمت صادراتی هم می شود و این ناهماهنگی ناشی از جمع قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در بازار داخلی و بازار صادراتی است در حالیکه بسیاری از تولیدکنندگان شمش که صادرات ندارند با قیمت آهن اسفنجی موجود نمی توانند به تولید ادامه دهند بنابراین یا باید قیمت شمش افزایش یابد که در اینصورت بازار مقاطع کشش ندارد و از طرف دیگر مغایر سیاست کلی دولت مبنی بر کنترل قیمت هاست چون امسال سال انتخابات است و دولت به شدت قیمت کالاهایی را که خودش در تولید آنها دست دارد کنترل می کند تا شاخص تورم را پایین نگاه دارد یا از طرف دیگر قیمت آهن اسفنجی کاهش یابد که پیامد آن افت قیمت شمش است این استدلال بر مبنای تعریف رابطه قیمت شمش با آهن اسفنجی از طرف وزارت صمت است که البته در بسیاری موارد صادق نیست.

مهمترین دلیل کاهش قیمت شمش در هفته گذشته عبارت بود از :

الف: افت تقاضای شمش به علت رکود بازار مقاطع

ب: کاهش قیمت ارز و تاثیر سیاست بر بازارهای فولاد. هفته گذشته به علت مسافرت آقای ظریف به پاریس همه چشم انتظار نتیجه این مذاکرات بودند به همین علت تصمیم گیری در مورد انجام معامله را به تاخیر انداختند.

ادامه روند فعلی با توجه به آنکه هفته های پیش رو مصادف با رکود شدید بازار به علت شهادت سالار شهیدان آقا اباعبدا… الحسین است قابل پیش بین است اما بعد از آن باید در انتظار روشن شدن قیمت آهن اسفنجی بود آنچه مسلم است عرضه آهن اسفنجی از اواخر شهریور افزایش خواهد یافت و به دنبال آن قیمت این کالا باید کاهش یابد بنابراین انتظار افزایش قیمت شمش بسیار خوشبینانه است . نباید فراموش کرد که در هفته گذشته قیمت سنگ آهن، قراضه و شمش به شدت سقوط کرده است و بازار شمش در خارج از ایران در رکود است.

مقاطع

فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار چین میلگرد صادراتی تا 457 دلار هر تن فوب کاهش داشت و خریدار در بازار نبود. در بازار داخلی تنش تجاری با امریکا قیمت میلگرد را تا 12.5 دلار پایین آورده به 494 تا 502 دلار هر تن درب کارخانه رساند.

قیمت میلگرد در بازار صادرات ترکیه از 445 تا 450 دلار تا حدود 440 دلار هر تن فوب افت داشت. البته برخی امیدوار بودند به زودی بهبودهایی حاصل شود چون تقاضای امریکایی ها برای میلگرد ترکیه بالا خواهد رفت.

میلگرد صادراتی سی آی اس تا 440 دلار هر تن فوب بود ولی درخواست ها از 420 دلار فراتر نرفت.

در بازار داخلی اروپا میلگرد 492 یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. در بازار داخلی امریکا نیز میلگرد در 645 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.

مقاطع در بازار ایران

قیمت مقاطع در طول هفته گذشته روند نزولی آرامی را داشت. میانگین قیمت میله گرد 8 تا 32 میلیمتر محصول همه کارخانه ها که 42155 ریال بود در پایان هفته به 41892 ریال رسید.

علت این کاهش چند مسئله بود:

  • اول جو روانی حاکم بر بازار که سیاست صبر و انتظار را توصیه می کرد.
  • دوم کاهش تقاضا ناشی از افت صادرات . صادرات ایران به بعضی از کشورهای همسایه با چالش هایی روبرو شده است. دولت وظیفه دارد از طریق رایزنی های سیاسی هر چه سریعتر نسبت به رفع این معضل اقدام نماید در غیر این صورت صنعت فولاد دچار مشکلات جدی خواهد شد.
  • سوم درگیری و تنش هایی که بین صنعت فولاد و وزارت صمت در طول یکی دو هفته گذشته به وجود آمده از یک طرف باعث ترساندن تقاضا شده و از طرف دیگر باعث شده تولیدکننده ای که نسبت به سیاست های هفته های پیش رو از طرف دولت اطمینان خاطر ندارد اتکا به فروش بیشتر بنماید. وزارت صمت در شرایطی که ما در معرض تهدید هستیم هیچ برنامه مشخص و روشنی را پیشنهاد نمی کند. از طرف دیگر تولیدکنندگان فولاد سیاست “بنشین و انتقاد کن” را در برابر بخشنامه های وزارت صمت در پیش گرفتند حال آنکه می بایست به یک راهکار کلی می رسیدند و آن را به عنوان یک درخواست عملی به طور جدی با دولت مطرح می کردند این روشی است که در همه جای دنیا دنبال می شود .

در وضعیت موجود ما با سه معضل طرف هستیم :

  • اول تحریم که چشم انداز آینده و سرمایه گذاری ها را زیر سئوال برده است از طرف دیگر باعث افزایش استهلاک و هزینه تولید شده است.
  • دوم دولت بی برنامه که یک روز معاون وزارت صمت صادرات سنگ آهن را ممنوع می کند و چند روز بعد دفتر ریاست جمهوری آن را بلا اثر می داند.
  • سوم تولیدکنندگان فولاد که با دوگانگی های فنی و اقتصادی با فاصله های بسیار زیاد، با یکدیگر رقابت می کنند حال آنکه برای بقای خود باید یک راهکار عملی را ارائه و دنبال کنند در چنین وضعیتی هر تاجری درخواست خود را به حداقل محدود می کند و به روزمرگی روی می آورد در حالیکه که صنعت فولاد نیاز به تقاضای قوی با یک چشم انداز حداقل سه ماهه دارد بنابراین روند قیمت مقاطع نباید امیدوارکننده باشد چون تقاضای آن نمی تواند قدرت بگیرد .

عامل دیگری که برآیند این نمای کلی است سردرگمی در ارتباط بین قیمت مواد اولیه و شمش می باشد که روی قیمت مقاطع اثر میگذارد سردرگمی در آینده نگری قیمت شمش بازار را به انتظار برده است .

قیمت تیرآهن برای سایزهای 14 – 16 و 18 در اصفهان که روز شنبه 42500 ریال بود تا آخر هفته به 43732 ریال افزایش یافت علت این امر فقط و فقط بازارسازی ذوب آهن اصفهان و جلوگیری از حمل کالاها بود محققاً با باز شدن حواله ها در هفته آینده بازار شاهد نزول قیمت خواهد بود .

ورق

فولاد ایران : در هفته ای که گذشت قیمت ورق گرم صادراتی سی آی اس از 475 دلار به 455 دلار هر تن فوب رسید.

در ترکیه آخرین قیمت ورق گرم صادراتی 485 دلار هر تن فوب و ثابت بود. ورق گرم وارداتی نیز از حدود 500 دلار به 470 دلار هر تن سی اف آر رسیده است.

همچنین هفته گذشته آخرین قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین تا 10 دلار ارزان تر شده 504 تا 508 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار صادرات نیز ورق گرم تا 9 دلار ارزان تر شده 466 دلار هر تن فوب شنیده شد.

در بازار داخلی امریکا ورق گرم از 596 دلار به 589 دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش داشت. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم در 470 یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت.

ورق در بازار ایران

فولاد ایران: ورق گرم ضخامت دو میلیمتر روز شنبه در اصفهان 59500 ریال تا 59800 ریال پیشنهاد میشد در حالیکه محصول نورد و لوله اهواز 58000 ریال بود. در طول هفته قیمت این دو کالا روند نزولی به خود گرفت و تا چهارشنبه قیمت این کالا در اصفهان به 58500 ریال و در اهواز به 56400 ریال تنزل یافت. علت اصلی تنزل قیمت جو روانی بازار بود که وجه مشترک و غالب بر بده بستان های هفته گذشته بود. علت دوم کاهش قیمت احتمال عرضه ورق ضخامت 2 میلیمتر از سمت کارخانه گیلان بود که شایعات زیادی پیرامون آن وجود دارد .

ورق های گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر رول در اصفهان روز شنبه 56288 ریال قیمت داشت که تا چهارشنبه به 56050 ریال رسید. ضعف تقاضا و ناامیدی بازار نسبت به روند قیمت دو عامل اصلی کاهش قیمت بود. از آنجا که قیمت این کالاها توسط مبارکه مدیریت می شود احتمال کاهش بیشتر آن ضعیف است در نهایت باعث می شود که فروشنده انتظار بیشتری برای فروش کالای خود داشته باشد .

ورق های اکسین بازار پر از کشاکشی داشت. میانگین قیمت روز شنبه برای ضخامت های 10 تا 40 میلیمتر که 53263 ریال بود روز چهارشنبه به 52813 ریال رسید. کارخانه اکسین سعی در حفظ قیمت خود دارد که سیاست مدبرانه ای است اما روند نزولی قیمت شمش به معنای کاهش قیمت اسلب می باشد به همین دلیل عده ای از بنکدارها بدون توجه به سیاست اکسین کالای خود را در معرض فروش قرار دادند. بعضی از اقلام ورق اکسین با کیفیت ST52 در بازار با کمبود شدید روبروست. سیاست حفظ قیمت اسلب از طرف فولاد خوزستان و فروش نقدی آن باعث شده تا عده کمتری نسبت به عقد قرارداد با اکسین طرف معامله قرار بگیرند به همین دلیل موجودی چشم گیری در بازار نیست ولی بنکدارها روی قیمت کالا تاثیر گذارتر هستند تا سیاست کارخانه.

ورق سرد مثل دیگر اقلام ورق با روند نزولی قیمت ولی با شیب بسیار ملایم روبرو شد. قیمت این کالا که روز شنبه برای ضخامت های 40/0 تا 2 میلیمتر رول که روز شنبه 72640 ریال قیمت داشت تا روز چهارشنبه به 72380 ریال رسید. با توجه به جو حاکم بر بازار و تعطیلات پیش رو امیدواری به بهبود قیمت این کالا نیست هر چند که بسیاری از تقاضاها قابل تامین در بازار نمی باشند چون عرضه آنها بسیار محدود است .

ورق گالوانیزه از میانگین قیمت 81559 ریال روز شنبه به 80650 ریال تنزل کرد فارغ از آنکه عوامل مشترک تنزل قیمت بر این کالا مثل کالاهای دیگر وجود داشت کاهش نرخ ارز بر پایین آمدن قیمت این کالا هم موثر بود .

منبع : ‍‍‍‍‍‍وبسایت خبری فولاد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *