گیت ولو (شیر دروازه ای) چیست؟انواع شیر دروازه ای ها

گیت ولو (شیر دروازه ای) چیست؟انواع شیر دروازه ای ها

آشنایی با عملکرد شیر دروازه ای

امروز شرکت مبین فولاد آسیا اینجاست؛تا با نمونه دیگر از شیرآلات صنعتی را به شما معرفی کند. و ان شیر،شیر دروازه ای و یا گیت ولو است.با ما همراه باشید تا با عملکرد،انواع،کاربرد و موارد دیگر شیر دروازه ای آشنا شوید.

گیت ولو چیست؟

حال، یک تعریف کلی از شیر دروازه ای داشته باشیم:گیت ولو دارای دریچه هایی است که در لاستیک محصور شده است و معمولا داخل شیارها هیچ کثیفی جمع نمیشود و از بسته شدن کامل دریچه شیر دروازه ای جلوگیری میکند و ما با یک سوراخ کاملا شفاف اب بندی شده روبه رو میشویم.

گونه ای از شیرآلات صنعتی میباشد که دارای یک دریچه مستطیل یا دایره شکل است که برای باز و بسته کردن جریان سیالات استفاده میشود و نام دیگر ان slide valve  است. این شیر عضو مسدود کننده جریان را به صورت عمود بر جریان حرکت میدهد. اجزای گیت ولو ساده شامل بدنه،صفحه سوراخ دار یا گوه شکل، کلاهک اب بندی، دو حلقه اب بندی ،ساقه و یوک می باشد.

انواع شیر دروازه ای که انواع گسترده ای دارد: wedge gate valve , knife gate valve ,through conduit gate valve  میباشد.با شرکت مبین فولاد آسیا همراه باشید تا بتوانید از شیر مناسبی برای کار خود استفاده کنید.

گیت ولو (شیر دروازه ای) چیست؟انواع شیر دروازه ای ها 3

انواع شیر دروازه ای

این مدل شیر در طرح ها و فناوری های مختلفی برای تولید اب بندی موثر برای کاربردهای مختلف ارائه میشود.

شیر دروازه ای چاقویی

این نوع شیر دروازه برای سیالات غلیظ و جامدات فله خشک استفاده میشود.این دروازه فقط یک تیکه است که از نوع فلز است و معمولا مانند جاقو نوک تیزی دارد. این نوع شیر ها خود تمیز شونده هستند زیرا با هر باز و بسته شدن از حلقه های نشیمنگاه عبور میکنند.

گیت ولو (شیر دروازه ای) چیست؟انواع شیر دروازه ای ها 4

شیر دروازه گوه ای

شیر دروازه گوه ای دارای دروازه ای به شکل گوه است که بر روی دو نشیمنگاه شیب دار قرار میگیرد. همان طور که تصاویر را مشاهده میکنید، سفت کردن انها به اب بندی کمک ویژه ای میکند. گیت گوه ای شکل  در صورت فشار دیفرانسیل سیال زیاد به صندلی نمیچسبد و به دلیل مالش کمتر بر روی صندلی ها عمر مفید بیشتری دارد.

با این حال ، دریچه های دروازه گوه ای شکل دارای بار فشار اضافی بر روی صندلی ها هستند که این عمل ممکن است منجر بع اتصال حرارتی و محدود شدن باز شدن دریچه به دلیل انبساط شود.

گیت ولو (شیر دروازه ای) چیست؟انواع شیر دروازه ای ها 5

شیر دروازه کشویی موازی

شیر دریچه کشویی موازی دارای یک یک دروازه تخت است و به موازات ان قرار میگیرد. دریچه ها دروازه کشویی موازی از فشار خط و موقعیت برای ایجاد یک مهر و موم محکم استفاده میکنند.

دروازه های تخت از دو تکه تشکیل شده و دارای یک فنر در  وسط  هستند.فنر قطعات را به سمت صندلی ها فشار میدهد تا اب بندی بهتری داشته باشد.شیر دروازه ای  موازی به دلیل طراحی ذاتی خود دارای مزیت های ایمنی در کاربرد هی دمای بالاتر هستند.

علاوه بر ان ،از انجایی که هیچ عمل گوه زنی در دروازه های موازی وجود ندارد، گشتاور های بسته شدن نسبیتا کوچک تر هستند و منجر به محرک های کوچک تر و ارزان تر یا تلاش دستی کمتر میشود.

این نوع دروازه های موازی به دلیل لغزش در موقعیت خود ، خاک را از سطوح نشیمن دور نگه میدارند.

شیر دروازه ای اسلب

دریچه های اسلب که دریچه های دروازه ای عبوری نیز نامیده میشوند؛شیر های یک واحدی هستند که شامل یک سوراخ با اندازه متناسب است.سوراخ در حالت باز با حلقه های دو صندلی در یک راستا است.این تراز یک جریان صاف با کمترین تلاطم ایجاد میکند.

ابن طراحی منحصر به فرد امکان کاهش فشار را سیستم مورد نظر فراهم می کند و برای حمل و نقل نفت خام و مایعات گاز طبیعی بسیار عالی است. همچنین صندلی های سوپاپ نیز تمیز باقی میمانند و حفره دیسک به اسانی مواد خارجی را جذب میکند.

بنابراین ، حفره دارای یک پلاگین داخلی برای اهداف تعمیر و نگهداری تخلیه مواد خارجی انباشته شده است.

کاربرد شیر دروازه ای

بلند کردن سوپاپ،حمل و نقل و نصب

شیر دروازه ای ها باید در یک موقعیت خاص بسته ،حل شوند. دریچه این شیر گیت ولو ،معمولا لوگ های بالابر ندارد . همان طور که تصویر زیر مشاهده میکنید، شیر های دروازه و گلوب با استفاده از یک چیز پوشاندنی، اطراف بدنه ، دور ان را میپوشانند .

 

گیت ولوها نباید با ساقه انها دیر زیر خط افقی نصب شوند، و در صورت وجود زهکشی کامل ان امکان پذیر نیست و مواد جامدش در کاپوت انباشته میشود که میتواند بر عملکرد و عمر شیر تاثیر مستقیمی بگذارد. هر دو موقعیت نصب شده برای شیر های دروازه ای نشان داده شده است. شکل زیر درست و قابل قبول است زیرا، زیر ساقه ها زیر خط افقی نیستند.

شیر دروازه ای ها برای سرویس های کاملا باز یا کاملا بسته طراحی شده اند و مناسب هستند.انها در خطوط لوله و به عنوان شیرهای جداکننده نصب میشوند و نباید از انها به عنوان شیر های کنترل یا تنظیم استفاده شود.

گیت ولو (شیر دروازه ای) چیست؟انواع شیر دروازه ای ها 6

عملکرد شیر دروازه ای بدین گونه است که با انجام یک حرکت چرخشی میل در جهت عقربه های ساعت برای بستن (CTC)است و حرکت چرخشی میل در جهت مخالف عقربه های ساعت(CTO) برای باز کردن است.هنگام کار با میل سوپاپ ؛شیر ذروازه ای در قسمت میل به سمت بالا و پایین حرکت میکند.

یک شیر دروازه ای به بیش از یک چرخش ۳۶۰ درجه برای باز یا بسته شدن کامل شیر نیاز دارد:

هنگامی که دروازه بلند میشود، ورودی را به خروجی باز میکند و اجازه میدهد که یک گذرگاه بدون مانع برای جریان رسانا ایجاد شود و هنگامی که دروازه پایین می اید ،بسته میشود و جریان رسانه را نیز مسدود میکند.

رابطه بین حرکت عمودی دروازه و نرخ جریان برای یک شیر دروازه ای غیر خطی است و بیشترین تغییرات در زمانی رخ میدهد که کامل بسته شده باشد.هنگامی که برای تنظیم جریان استفاده میشود ، سرعت نسبتا بالای جریان در باز شدن جزئی منجر به سایش دریچه و صندلی میشود.

پس شیر دروازه ای برای کنترل روشن/خاموش سیالات و… استفاده میشود.

 

شیر دروازه ای در کجا استفاده میشود؟

دریچه های دروازه ای اغلب زمانی استفاده میشود که حداقل افت فشار  و یا به سوراخ آزاد مورد نیاز باشد. هنگامی که شیر به طور کامل باز است یعنی یک شیر دروازه ای معمولی و در مسیر جریان هیچ مانعی ندارد و در نتیجه  افت فشار  بسیار پایینی را ایجاد میکند و این طراحی امکان استفاده از پیگ تمیز کننده لوله را نیز فراهم میکند.

شیر دروازه ای یک شیر چند گردشی است که به این معنا که عملکرد شیر به وسیله یک میل رزوه ای انجام میشود.از ان جایی که میدانید شیر باید جندین بار بچرخد تا از حالت باز به حالت بسته برود و اما عملکرد آهسته نیز از اثرات چکش آب به زمین جلوگیری میکند.

شیرهای دروازه ای را میتوان برای تعداد زیادی از سیالات استفاده کرد.شیر دروازه ها AVK در شرایط کاری زیر مناسب هستند:

  • آب اشامیدنی،فاضلاب و مایعات خنثی : دمای ان بین -۲۰ تا +۷۰ درجه سانتی گراد است. حداکثر سرعت جریان ان ۵ متر بر ثانیه و فشار دیفرانسیل ان تا ۱۶ بار است.
  • گاز :دمای ان بین -۲۰ تا +۶۰ درجه سانتی گراد میباشد. حداکثر سرعت جریان ان ۲۰ منر بر ثانیه و فشار دیفرانسیل ان تا ۱۶ بار مانند مایعات است.

Gate valves with by-pass

این دسته از شیر دروازه ای ها به سه دلیل مورد استفاده قرار میگیرد:

  • برای متعادل شدن فشار دیفرانسل خط لوله استفاده میشود که باعث میشود گشتاور مورد نیاز دریچه را کاهش دهد و اجازه کار یک نفره را میدهد.
  • با بسته شدن دریچه اصلی و باز بودن این مسیر شیر، جریان مداوم مجاز است و از رکورد احنمالی جلوگیری میکند.
  • تاخیر در پر کردن خطوط لوله میشود.

شیر دروازه ای موازی در مقابل شیر گوه ای شکل

شیر دروازه ای را میتوانیم به دو نوع اصلی تقسیم کنیم:موازی و گوه ای شکل شیر.

دریچه های دروازه ای موازی از یک دروازه صاف بین دو نشیمنگاه موازی استفاده میکنند که نوع محبوب ان که بالاتر اشاره کردیم : knife gate valve یا شیر دروازه ای چاقویی است که با لبه تیز ان در پایین دروازه طراحی شده است.

دریچه دروازه ای گوه ای شکل از دو نشیمن شیب دار و یک گیت شیب دار که کمی ناهماهنگ است، استفاده میشود.اکثر شیر دروازه ای ها AVK از طراحی جامد گوه ای شکل هستند. اما ما همچنین شیر دروازه ای چاقویی را برای تصفیه فاضلاب و شیر کشویی موازی را برای تامین گاز ارائه میدهیم.

گیت ولو (شیر دروازه ای) چیست؟انواع شیر دروازه ای ها 7

شیر های فلزی در مقابل شیر دروازه ای ارتجاعی

قبل از اینکه شیر دروازه ای ارتجاعی به بازار امروزی معرفی شود ، شیرهای دروازه ای با گوه فلزی به طور گسترده مورد استفاده قرار میگرفتند.طراحی گوه مخروطی و دستگاه های اب بندی زاویه ای یک گوه فلزی مستقر به فرورفتگی در کف شیر برای اطمینان از بسته شدن محم نیاز دارند.

با این کار ماسه و سنگ ریزه در سوراخ ها تعبیه شده اند. سیستم لوله هرگز به طور کامل عاری از ناخالصی ها نخواهد بود، صرف نظر از اینکه لوله ها در هنگام نصب یا تعمیر چه قدر شسته شده اند.بنابراین هر گوه فلزی در نهایت توانایی خود را برای محکم شدن از دست میدهد.

یک شیر دروازه ای ارتجاعی دارای یک دریچه ساده است که اجازه عبور ازادانه برای ماسه و سنگ ریزع در شیر را میدهد.اما اگر ناخالصی ها با بسته شدن دریچه عبور کنند،در حالی که شیر بسته است، سطح لاستیکی اطراف ناخالصی ها را با بسته میشود.

یک ترکیب لاستیکی با کیفیت بالا، ناخالصی ها را با بسته شدن دریچه جذب میکنند وبا باز شدن مجدد شیر ،این نا خالصی ها پاک میشوند.سطح لاستیکی شکل اولیه خود را بدست می اورد و اب بندی محکمی را ایجاد میکند.

اکثریت شیر های دروزاه ای به صورت ارتجاعی قرار میگیرند،با این حال شیر های دروازه ای فلزی همچنان در برخی بازارها درخواست میشوند.بنابراین انها هنوز هم بخشی از محدوده ما برای تامین اب و تصفیه فاضلاب هستند.

طراحی گیت ولو

اینجا مبین فولاد اسیا میخواهد؛دریچه های دروازه با طراحی ساقه بالارونده و غیر بالا رونده را بررسی کند.

ساقه های بالارونده به دروازه ثابت میشوند و با کار کردن سوپاپ با هم به بالا وپایین میروند که نشان میدهد که موقعیت سوپاپ چگونه است و ان را فراهم میکند و همچنین امکان گریس کردن ساقه را فراهم میکند.یک مهره دور ساقه رزوه دار میچرخد و ان را حرکت میدهد که این خود یک نوع فقط برای نصب روی زمین مناسب است.

ساقه های بدون بالا امدن به داخل دروازه رزوه میشوند و با بالا و پایین رفتن گوه در داخل دریچه می چرخند.انها همچنین فضای عمودی کمتری را اشغال میکنند زیرا ساقه در داخل بدنه شیر نگه داشته میشود.

AVK شیر های دروازه ای را ب نشانگر نصب شده در کارخانه در انتهای بالای ساقه برای نشان دادن موقعیت سوپاپ ارائه میدهد. دریچه های دروازه ای با ساقه های بدون بالا امدم هم برای تاسیسات روی زمین و هم برای تاسیسات زیر زمینی مناسب هستند.

اکثر محصولات شیر دروازه ای بریتانیا با ساقه بدون بالا امدن طراحی شده اند.اما ما همچنین شیر های دروازه ای با ساقه بالارونده را برای کاربرد های حفاظت از اب، فاضلاب  و اتش نشانی ارائه میدهیم.

نماد شیر دروازه ای

نماد شیر دروازه ای دارای دو مثلث است که به سمت مرکز یک خط عمودی نشان داده شده است.همان طور که مشاهده میکنید ، این شکل معمولا در نمودار های لوله کشی و ابزار دقیق استفاده میشود.

نمودار شیر دروازه ای و قطعات

یک شیر دروازه دارای هفت قسمت اصلی است که همانطور که مشاهده میکنید: از چرخ دستی ،ساقه ،واشر ،درپوش ، بدنه سوپاپ ، فلنج و دروازه تشکیل شده است و اجزای گیت ولو میباشند.

شیر دروازه ای فلنجی یا شیر دروازه ای رزوه ای رایج ترین نوع اتصال برای اتصال شیر به یک برنامه کاربردی است. علاوه بر ان ،بسته به طراحی و کاربرد خاص ان ، چرخ دستی، ساقه، کاپوت و دروازه میتوانند دارای طراح های متفاوتی باشند تا بتوانند کاربرد های مختلف را در خود جای دهند.

با این حال ، عملکرد اصلی قطعات شیر دروازه ای یکسان است  و برای متوجه شدن ان اب ما همراه باشید.

و در اخر

با شرکت مبین فولاد آسیا همراه باشید تا بتوانید محصولات با کیفتی را مشاهده کنید و به بهترین کیفیت ان را به شما ارائه دهیم.این شرکت دارای شیر آلات صنعتی ،ضایعات آهن و غیره میباشد  و درتلاش است به بهترین شکل ممکن به شما خدمات ارائه دهد.

منبع :www.avkvalves

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *