برای اینکه بیشتر  مفهوم منحنی عرضه و تقاضا در بازار فولاد را بدانیم بهتر است اول با مفهوم چند کلمه که اکثر موقع ها شنیدید ولی شاید معنی آن را نمی دانید آشنا شوید. که این کار را مبین فولاد آسیا برای شما انجام داده است. پس با ما همراه باشید.

مفهوم عرضه

عرضه مبلغی را نشان می دهد که تولید کنندگان مایل هستند و می توانند با هر قیمت معین به بازار عرضه کنند . تولیدکنندگان باید قیمتی را دریافت کنند که هزینه حاشیه تولید را پوشش دهد.

با افزایش قیمت کالاها , تولیدکنندگان مایل به تولید بیشتر کالا ها هستند حتی اگر یک افزایش هزینه حاشیه ای نیز داشته باشد . اگر در این تورم وارد کار شده و به شما امکان ورود داده ها اجازه داده می شد و می توانستید هر ساعت که می خواستید کار کنید , در هفته چند ساعت کار می کنید ؟  جواب این امر به هزینه فرصت شما بستگی دارد . چه عواملی باید کنار بگذارید , زمان اجتماعی , زمان تحصیل یا شغل دیگری ؟

عوامل تاثیر گذار بر منحنی عرضه

1 : قیمت منبع

2 : تکنیک تولید

3 : قیمت کالا های دیگر

4 : مالیات و یارانه

5 : انتظارات قیمت

6 : تعداد فروشندگان

7 : تامین شوک

مفهوم تقاضا

تقاضا ترکیبی از قیمت و کمیت مورد نیاز محصول است .

منحنی تقاضا نشان دهنده منافع حاشیه ما و بنابراین تمایل ما برای پرداخت مبالغ  اضافی یک کالا است . این امر منطقی است که ما از مصرف واحد های اضافی , سود حاشیه ما یا تمایل به پرداخت یک کالا کاهش می یابد , زیرا از هر واحد پی در پی مصرف شده رضایت کمتری می گیریم .

عوامل تاثیر گذار بر منحنی تقاضا

1 : تغییر سلیقه ها  و ترجیهات

2 : قیمت کالا های مرتبط

3 : در آمد

4 : انتظارات آینده

5 : تعداد خریداران

مفهوم تعادل بازار

بازار , کسانی را که مایل و قادر به تهیه کالاهای خوب هستند و افرادی که مایل هستند و قادر به خرید کالای مورد نظر هستند , گرد هم آورده است  در یک بازار رقابتی ,  که خریداران و فروشندگان زیادی در آن وجود دارند , قیمت کالا ها به عنوان یک مکانیزم سهمیه بندی ارائه می شود . از آنجایی که منحنی تقاضا مقدار تقاضا در هر قیمت را نشان می دهد , نقطه ای منحنی عرضه و تقاضای تقاطع از هم قرار دارند نقطه ای است که درآن مقدار عرضه شده برابر با مقدار درخواست شده است . این نثطه تعادل بازار نامیده می شود .

مفهوم بیماری اختلال

اگر قیمت بازار بالاتر از تعادل باشد , مقدار عرضه بیشتر از مقدار درخواستی خواهد بود . مازاد حاصل از آن در بازار , تولیدکنندگان را مجبور به کاهش تولید و پایین آمدن قیمت می کند . با کاهش قیمت, مقدار تقاضا افزایش می باد زیرا مصرف کنندگان مایل به خرید بیشتر محصول با قیمت پایین تر هستند .

در یک بازار رقابتی , این روند تا زمانی که بازار به تعادل برسد ادامه می یابد . در حالی که ممکن است یک بازار در تعادل نباشد , نیروهای موجود در بازار, بازار را به سمت تعادل سوق می دهند . اگر قیمت بازار خیلی پایین باشد , مصرف کنندگان قادر نیستند مقدار کالای مورد نظر خود را با آن قیمت خریداری کنند .در نتیجه این کمبود , مصرف کنندگان قیمت بالاتری را برای محصول پیشنهاد می کنند . با افزایش قیمت , تولید کنندگان مایل هستند کالاهای بیشتری را تامین کنند , اما مقدار مورد نیاز مصرف کنندگان کاهش می یابد . نیرو های موجود در بازار به افزایش قیمت خود ادامه خواهند داد تا زمانی که مقدار عرضه با مقدار در خواستی برابر شود.

مفهوم تغییر در عرضه و تقاضا 

عوامل عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت و کمیت تعادل است . با تغییر این عوامل , قیمت و کمیت تعادل نیز تغییر خواهد کرد .

امید است که با توضیحات بالا با مفهوم های عرضه , تقاضا , تعادل بیشتر آشنا شده باشید . حال می خواهیم به بررسی منحنی عرضه و تقاصا در بازار فولاد بپردازیم .

گام اول در این تحلیل و بررسی , آشنایی با ساختار بازارها و تعاریف و اصول اولیه حاکم بر آن است , لذا در این پست به روش توصیفی و تطبیقی به واکاوی بازار تامین و مصرف آهن قراضه و رفتار بنگاه ها در این بازار پرداخته شده است .

مفهوم بازار

بازار به نهادی گفته می شود که در آن ساز و کار علامت دهی و تعدیل قیمت ها بر اساس ظرفیت های عرضه و تقاضا صورت می گیرد .  در بازار , تعادل برای یک کالا زمانی به وجود می آید که نیرو های تقاضای بازار و عرضه بازار برای آن کالا متوازن باشند . قیمت و مقدار در وضعیت تعادل را که میل به ثبات دارد , قیمت و مقدار تعادلی می گویند .

بازار ها دو دسته اند:

1-رقابتی

2-انحصاری

در بازار رقابتی تعداد بنگاه ها زیاد و قدرت قیمت گذاری بنگاه ناچیز یا نزدیک به صفر و ساختار بازار ماهیتا غیرشخصی است . اما در بازار انحصاری تعداد بنگاه ها کم و قدرت قیمت گذاری وجود دارد و بنگاه ها مجال دارند قدرت و سلیقه خود را اعمال کنند .  در بازار رقابت , قدرت رقابت بنگاه ها میل به صفر و در بازار انحصار میل به حداکثر شدن( بی نهایت ) دارد . بازار انحصار چند جانبه ساختاری از بازار است که در آن تعداد اندکی بنگاه جهت عرضه ( یا مصرف ) کالایی همگن یا ناهمگن و متمایز وجود داشته باشند . ( فولاد , آلومینیوم و خودرو )

ویژگی های بازار آهن قراضه در ایران

بازار آهن قراضه در ایران در حال حاضر با تقاضای کل سالانه حدود 5/3 میلیون تن و با میزان عرضه حدود نصف این مقدار روبه رو است . بیش از 85 درصد این تقاضا مربوط به ده  واحد فولاد سازی بزرگ و 15 درصد بقیه تقاضا مربوط به سایر واحد های فولاد سازی و ریخته گری است . چرخه بازیافت و جمع آوری آهن قراضه در کشور در بر گیرنده تعداد زیادی کارگاه و انبار های اولیه کوچک در سراسر کشور است که بدنه اصلی عملیات تامین و عرضه را به عهده دارند . این انبار ها قیمت پذیر بوده و فاقد قدرت قیمت گذاری اند . قراضه های جمع آوری شده در این مبادی توسط تعداد کمی ( 0 تا 15 )  بنگاه که گردانندگان اصلی عرضه بازار برای مصرف کنندگان بزرگ کشورند . خریداری قدرت قیمت گذاری اند .

رفتار بنگاه ها در ساختار فعلی بازار آهن قراضه ( فولاد )

قیمت در این بازار به دلیل ساختار انحصاری اش پارامتری برون زا ( تابع بازار ) نیست و بنگاه ها خود دارای قدرت قیمت گذاری اند . اما ممکن است این قیمت گذاری به جنگ قیمت میان بنگاه ها و کاهش سودشان منجر شود , بنابراین هر بنگاه باید وزن و احتمال عکس العمل سایر بنگاه ها را در نظر گرفته و تصمیم گیری نماید.

جمع بندی

با توجه به نیاز ضروری و استراتژیک مصرف کنندگان قراضه و کمبود عرضه کل , بنابراین مصرف کنندگان قراضه ( فولاد) همواره در ناحیه ی بالای منحنی تقاضا ( ابتدای منحنی مطلوبیت ) , که مطلوبیت نهایی آنها حداکثر می باشد ; قرار دارند. لذا در این بازار از نقطه نظر مطلوبیت برای مصرف کننده , مابین قیمتی که برای واحد کالای قراضه پرداخت می شود با قیمتی که مایل به پرداخت آن هستند, تفاوت دارد و از این بابت اضافه مصرف کننده در بازار وارد می شود .

 

امید است که مبین فولاد آسیا در این پست توانسته باشد همراهان همیشگیش را با مفهوم منحنی عرضه و تقاضا در بازار فولاد آشنا کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد ضایعات آهن , نحوه قیمت گذاری آن , درجه  بندی قراضه و … با ما همراه باشید.

برای شنیدن پادکست همین عنوان کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *