بهترین شیوه های حمل و نقل و بارگیری ضایعات

بهترین شیوه های حمل ضایعات فلزی

حمل و نقل و بارگیری قراضه و ضایعات یکی از مهمترین و شاید پر اهمیت ترین مواردی است که یک خریدار باید در هنگام خرید محصولات خود مورد بررسی قرار دهد. نحوه بارگیری قراضه ها آنچنان تاثیر شگرفی بر روی بازدهی و راندمان کاری و نوع کار دارد که این بخش از کار را به یک المان کلیدی در خرید قراضه تبدیل نموده است.
فولادسازان و کارخانه های مرتبط، از قراضه و البته سنگ آهن به عنوان مواد اولیه استفاده می کنند. در صنعت بازیافت که یک صنعت مهم و اساسی در جهان بشمار می آید ضایعات آهن و فولاد جمع آوری و ذوب می شوند و در مرحله ی بعدی به شمش تبدیل می‌شوند تا قابلیت استفاده مجدد در صنعت را پیدا کنند.

تعریف آهن قراضه و استیل قراضه

به ضایعات فولادی کم کربن اصطلاحا آهن قراضه یا استیل قراضه گفته می‌شود . آهن و استیل فلزی  برگشت پذیر هستند،یعنی می‌توان محصولات آهنی و استیل را پس از مصرف، مجددا به صورت قراضه ذوب نمود.

راهنمای حمل و نقل قراضه و ضایعات فلزی در کانتینر

ممکن است اگر اندازه ی قراضه بارگیری شده بیش از حد بزرگ باشد و یا روش بارگیری غلطی استفاده شده باشد ،  قطعه های سنگین ضایعات فلزی به دیواره ها و کف نرم کانتینر آسیب برساند.

در حمل و نقل ضایعات آهن اطمینان از اینکه آن ها به درستی بسته بندی شده اند ، احتمال وقوع خطرات و آسیب ها را کاهش می دهد.

حمل-و-نقل-قراضه-در-کانتینر

تصویر 1- حمل و نقل قراضه در کانتینر

1. طبیعت محموله

قراضه ها یا به انگلیسی Scrap شامل مواد قابل بازیافت ، مانند قطعات خودرو، تأسیسات ساختمانی و …هستند. ضایعات به خصوص فلزات بازیافت شده ارزش پولی دارند، حتی مواد غیر فلزی نیز برای بازیافت فرستاده می شوند. خطر بزرگ احتمالی که در صنعت حمل و نقل ضایعات فلزی وجود دارد، حضور مواد خطرناک در محموله است که حتی می تواند منجر به جراحت ،آسیب های زیست محیطی و حتی مرگ شود.
یک مثال وجود مواد رادیواکتیو در ضایعات است. فلزاتی مانند بریلیم، کادمیوم یا جیوه ممکن است خطراتی را برای کارکنان به وجود آورند و در حین ذوب این فلزات ، آلاینده هایی ایجاد شود.

حمل و نقل کنندگان ضایعات فلزی، طبق مقررات ملی و بین المللی موظف اند  تا اطمینان حاصل کنند که محموله های آنها در انطباق کامل با مقررات هستند. خطرات احتمالی عبارتند از: آتش سوزی، آتش گرفتن خود به خودی مواد / انفجار، آسیب رسیدن به کانتینر، خطر نشت (از جمله قطعات موتور که  روغن یا مایعات باقی مانده در آنها کاملا تخلیه نشده است) و اضافه وزن محموله.

2.انتخاب کانتینر

-کانتینر های استاندارد

ضایعات فلزی معمولا در کانتینر های استاندارد (حمل و نقل خشک) حمل می شوند. با توجه به خطر صدمه به دیواره و کف کانتینر توصیه می شود از واحدهای کهنه تر برای حمل کالاهای مشابه استفاده شود.

– کانتینر های سر باز

ضایعات فلزی ممكن است در یک کانتینر سر باز حمل شود توجه داشته باشید که اپراتور یا حامل کانتینر باید مجاز به استفاده از کانتینر سر باز باشد.

 بسته بندی در کانتینر

  • بسته بندی ضایعات فلزی و قراضه ها

قراضه ها و ضایعات فلزی فشرده شده  معمولا در صورتی که به درستی بسته بندی شده باشند، به ظرف آسیب نمی رساند . با این حال، معمولا ضایعات فلزی به صورت مکعبی فشرده داخل کانتینر قرار می گیرند.

  • آماده سازی کانتینر برای  حمل قراضه ها وضایعات فلزی به صورت عمده

دیوارها  و کف کانتینر باید بسته به طبیعت و شکل قراضه به وسیله پلای وود یا چیزی مشابه با آن  محافظت شوند. مهم است که اطمینان حاصل کنید که محموله در هنگام حمل و نقل با دیواره ها بر خورد نمی کند . برای رسیدن به این هدف معمولا  یک جداره در انتهای درب قرار می دهند.

3. بارگیری و تخلیه محموله از کانتینر

ریختن قراضه درون کانتینر بسیار به کانتینر آسیب می‌رساند و این کار مجاز نیست. قراضه باید در یک موقعیت افقی در کانتینر بارگیری شود. بار کانتینر باید متعادل باشد. بار باید به گونه ای محافظت شود که  حین حمل و نقل ثابت بماند و حرکت نکند.وزن محموله نباید از ظرفیت حمل و نقل کانتینر بیشتر باشد. تخلیه بار از کانتینر نیز باید در یک موقعیت افقی انجام گیرد.

جمع آوری ظرف برای تخلیه ضایعات فلزی موجب آسیب رساندن کف و دیواره های جانبی می شود. به یاد داشته باشید که منافع بار مسئولیت حمل و نقل کانتینر را برای هرگونه آسیب ناشی از محموله ها و نحوه پر کردن و نگهداری آنها را به عهده دارند. منافع حمل و نقل نیز ممکن است مسئول خسارت دیگری باشد.

4. بهترین روش ها و توصیه ها برای حمل و نقل

4-1

الف . داشتن گواهی حمل مبنی بر اینکه محموله حاوی مواد پرتوزا ورادیواکتیو نیست.
ب. اطمینان حاصل کنید که حامل کانتینر کاملا از طبیعت محموله آگاه است و مطابق با قوانین، ضایعات را حمل می کند.

4-2

الف)طبقه بندی ضایعات باید کاملا مطابق با قوانین بین المللی حمل زباله و در صورت نیاز قوانین محلی باشد.
ب )تمام مایعات از قبیل روغن، سوخت، آب باید از محموله هایی مانند موتورها تخلیه شوند.
ج ) کف و دیواره ها  کانتینر باید با استفاده از ورق های پلای وود محافظت شوند.

د) اطمینان حاصل کنید که عملیات بارگیری قراضه در کانتینر  به صورت افقی انجام می شود و به صورت عمودی انجام نمی شود.

ه) بارگیری بیش از میزان بار مجاز که  توسط مقامات محلی تعیین شده است ممنوع است. (وزن حقیقی بار(gross weight ) باید در نظر گرفته شود. )
و) برای جلوگیری از هر  گونه حرکتی، قطعه های بزرگتر قراضه را در کانتینر به صورت امن و ثابت قرار دهید.
اطمینان حاصل کنید که بار از داخل کانتینر تا نزدیکی درب ها نیامده باشد، این کار تضمین می کند که هیچ آسیبی به درب های کانتینر نمی رسد و امکان باز کردن آسان درب ها توسط مامور حامل قراضه و یا به منظور بررسی مقامات، مانند ایست های بازرسی فراهم می‌شود .

4-3 اپراتورهای کانتینر باید این موارد را در نظر داشته باشند.

الف)بررسی کانتینر به دنبال نشتی
ب )بررسی محموله به دنبال مواد رادیو اکتیو
ج) بررسی گرمای غیرطبیعی در دیواره های کانتینر
د )بررسی کانتینر  از لحاظ داشتن آسیب های خارجی

ارتباط وزن حجمی قراضه با کاهش هزینه های حمل و نقل

وزن حجمی (volume weight )بار با وزن حقیقی (gross weight ) بار دو مقوله کاملاً متفاوت هستند. وزن حقیقی بار به معنای همان وزنی است که وسیله شما دارد و توسط باسکول اندازه گرفته می شود. اما وزن حجمی بار به معنای مقدار فضای اشغال شده توسط بار شما است. وزن حجمی بار به وزن حقیقی بار بستگی ندارد. ممکن است یک جعبه دارای وزن حجم بالایی باشد اما در مقابل وزن حقیقی کمی داشته باشد،حال اگر وزن حجمی قراضه ی ما،بیشتر باشد در نتیجه در فضایی مشخص جرم بیشتری جای گرفته است پس در هزینه ی حمل و نقل صرفه جویی خواهد شد.

قراضه های ورودی به کارگاه قراضه

قراضه‌های ورودی به کارگاه قراضه، توسط چنگ‌های مکانیکی به دسته‌های قراضه‌های سبک و پروفیل‌ها , قراضه نیمه‌سنگین بزرگ، قراضه‌های سنگین بزرگ و قراضه‌های ریز و سنگین تفکیک می‌شوند.

قراضه‌های سبک و پروفیل‌ها که دارای چگالی کمی هستند در دستگاه های پرس هیدرولیک به صورت مکعب‌های فشرده شده با چگالی بالاتر در می‌آیند و جهت ذوب آماده می‌گردند.
نکته: افزایش چگالی قراضه باعث افزایش راندمان کوره‌های القایی و در نتیجه کاهش اتلاف انرژی می‌گردد. قراضه‌های نیمه‌سنگین بزرگ , ابتدا در ماشین خرد‌کن قراضه خرد می شوند و سپس در دستگاه‌ پرس می‌شوند.

قراضه‌های سنگین بزرگ نیز توسط دستگاه‌های برش هوا گاز به قطعات کوچکتر تقسیم شده تا قابل استفاده برای شارژ در کوره القایی گردند.

جدا کردن فلزات خانگی از یکدیگر که از منابع آهن قراضه هستند

1) مرتب سازی بر اساس آزمودن با آهنربا،دورریز های فلزی  خود را بر اساس  مغناطیسی یا غیر مغناطیسی بودن جدا کنید.
فلزات مغناطیسی شامل آهن، فولاد و … هستند.
اقلام غیر مغناطیسی شامل مواردی مانند آلومینیوم، مس و برنج هستند.
2) دسته بندی فلزات غیر آهنی – مس / برنج / طلا / آلومینیوم
3) فلزات آهنی باقی مانده را جدا کنید – قلع / سرب / فولاد
4) مرتب سازی بر اساس تمیز بودن

فلزات تمیز در واقع ارزش بیشتری نسبت به فلزات کثیف دارند. شما به دنبال زنگ زدگی، کثیفی / خاک و …بر روی فلزات خود باشید.

ما معتقدیم که نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما می تواند به ما کمک نماید تا بتوانیم برای شما دوستان و مخاطبین گرامی هر چه بهتر و با کیفیت تر به تولید محتوایی فاخر و جامع پرداخته و در راستای پیشبرد دانش گام برداریم. از این رو اگر در مورد موضوعات مندرج در مقاله بالا یعنی بارگیری قراضه نقد و یا ابهامی وجود دارد که می تواند به بهتر شدن مقاله کمک نماید در قسمت پیشنهادات قرار دهید. همچنین اگر در ارتباط با موضوع مقاله بارگیری قراضه دانش جدیدی دارید و می توانید به تکمیل نمودن محتوای تولید شده کمک کنید ما و دیگر مخاطبین محترم را از آن آگاه گردانید.

آیا مطلب بارگیری حمل و نقل ضایعات فلزی برای شما مفید بود؟ 

اگر نظری درباره حمل و نقل و بارگیری ضایعات انواع فلزات دارید در قسمت نظرات وارد کنید.

آیا شما در حوزه حمل و نقل و بارگیری قراضه آهن فعالیت می کنید؟ برای همکاری با شرکت مبین فولاد آسیا از طریق فرم زیر با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *