دستگاه پرس ضایعات آهن چیست + کاربرد و انواع آن ها

دستگاه پرس ضایعات آهن چیست + کاربرد و انواع آن ها

امروز به دلیل تولید زیاد ٖآهن آلات بخشی عظیمی از آٰنها بعد از مدتی دیگر قابل استفاده نیستند به عبارتی تبدیل به قراضه ی آهن میشوند که به آنها ضایعات آهن گفته میشود. ضایعات آهن نیاز به فرایند هایی مانند :تغییر شکل و اندازه دارند که ما برای این کار از دستگاه پرس ضایعات آهن استفاده میکنیم.

و اما ما در اینجا قصد داریم دستگاه پرس ضایعات آهن را به طور کامل برای شما شرح بدیم پس تا اخر مطلب با ما همراه باشید.

دستگاه پرس ضایعات آهن چیست و چگونه کار می کند؟

تعریف دستگاه پرس:

دستگاه پرس ، ضایعات آهن را به ابعاد و فرم های یکنواخت تبدیل میکند و سپس شروع به پرس کردن آنها میکند اگر بخاهیم ساده تر بیان کنیم به ماشینی گفته میشود که عمل تغییر شکل و پرس کردن ضایعات آهن را بدون براده برداری  انجام میدهد ، به نوعی میشه گفت این دستگاه کاربرد آهنگری دارد و لازمه بدونید که این علمیاتی که صورت میگیرد را اصطلاحا پرسکاری می نامیم.

به ابزار هایی که در عملیات پرس از آنها استفاده میکنیم ، قالب گفته میشود.

قالب ها معمولاً از دو قسمت توپر (سمبه) و تو خالی (ماتریس) تشکیل میشوند و بر حسب کاری که انجام می دهند به دو دسته ی قالب های برش و قالب های فرم تقسیم می شوند.

سوال پیش میاد اصلا چرا باید از دستگاه پرس استفاده کنیم؟ تولید دستگاه پرس ضایعات آهن باعث صرفه جویی در وقت و هزینه میشود و کار شما را راحتر میکند، امیدوارم جواب قانع کننده ای برایتان بوده باشد.

دستگاه پرس ضایعات آهن انواع مختلفی دارند‌ ، گرچه هر کدوم کار مشابهی انجام میدهند ولی بستگی به قدرت موتور و اینکه چه اندازه ای داشته باشند دارد و بهتره بدونید این دستگاه در ابعاد حدودا 65 ،61 ، 83 تولید میشوند .

مهم ترین خصوصیت دستگاه پرس

مهم ترین خصوصیتی که در اکثر این دستگاه ها وجود دارد قابلیت عیب یابی و رفع خودکار عیب ها از راه دور ، که خب این عملیات حدودا 2 دقیقه زمان میبره البته این زمان بستگی به نوع ضایعات و نوع آهن شما دارد و ممکنه زمان بیشتری طول بکشه و قابلیت دیگری که در بیشتر این دستگاه ها وجود دارد ضد سایش بودن ورق بدنه آن ها می باشد.

کاربرد دستگاه پرس

کاربرد دستگاه پرس آهنگری ، روشی برای شکل‌دهی قطعات فلزی می باشد که فلز با چکش‌کاری یا پرس کردن به شکل مطلوب درمی‌آید. در فرایند آهنگری، نیرو بسته به نوع روش آهنگری به صورت ضربه‌ای ، نیرو ثابت یاانرژی ثابت وارد می‌شود.

خودرو های فرسوده و تصادفی را در نظر بگیرد ،این خودرو دیگر قابل استفاده نیستند و حتی امکان صافکاری و تعمیر آن وجود ندارد پس ما از روش پرس کردن این قطعات استفاده میکنم ، در واقع هزینه ی پرس کردن خودرو از هزینه ی تعمیر کردن آن به صرفه تره.

کار کردن با این دستگاه به دو روش انجام میگیره !

  • به صورت دستی
  • به صورت اتوماتیک

وزن این دستگاه ها نیز به دلیل حجم بالای موتورشان تقریبا سنگین است و جابجایی آن ها در بعضی از موارد بسیار مشکل است.

دستگاه پرس ضایعات آهن

این دستگاه با فشرده کردن ضایعات آهن سبب کم حجم شدن آنها می شود که در بخش صنعت کاربرد فراوانی دارد .

انواع پرس براساس عملکرد:

  •  پرس های دستی

1- پرس اهرمی :

از این نوع پرس برای بریدن و سوراخکاری و فرمکاری روی اوراق نازک فلزی مورد استفاده قرار میگیرد ، بدنه انها تقریبا شبیه قیچی اهرمی است .از این نوع پرس در برشکاری گوشه های کار و  موارد مشابه می توان استفاده کرد.

2-پرس پیچی :

روش کار این نوع پرس به صورت ، بالا و پایین رفتن پیج دنده ذوزنقه کار میکند. با برگرداندن دسته فلکه سر پرس که به پیج ذوزنقه متصل است به صورت عمودی بالا و پایین میشود . از این پرس برای بریدن ورقه های نازک فلز ، جرم ، مقوا و … استفاده میشود.

پرس های دستی

عکس 1- پرس های دستی

  •  پرس های مکانیکی

 1- پرس پیچی اصطکاکی :

این پرس مجهز به دو چرخ طیار بوده که محور آنها بوسیله یک الکترو موتور است . با گردش چرخ طرف چپ ، فلکه ای که متصل به پیچ به حرکت در میاد و پیج همراه با سر پرس پایین می آید و همن طور چرخ طرف راست با چرخ فلکه عمل برگشت را انجام میدهند.

2- پرس لنگی یا ضربه ای :

این نوع پرس از معمولی ترین پرس ها است که در برشکاری ، سوراخکاری و فرمکاری های کم عمق مورد استفاده قرار میگیرد ، حرکت از یک الکترو موتور و یک چرخ تسمه شروع میشه و توسط  شاتون و ضربه زن  به حرکت در می آید . ماشین مزبور دارای یک میز است که قابل تنظیم بوده و میتوان از طریق پیج های قطوری که در زیر آن قرار دارد به صورت عمودی روی ریلها بالا و پایین رود . پرس های لنگ به فرم های مختلفی ساخته می شوند .

 پرس های مکانیکی

عکس 2-  پرس های مکانیکی

  •  پرس های پنوماتیکی

این نوع پرس ها دارای یک سیلندر پیستون پنوماتیکی هستند و برای کارهای (سوراخکاری و فرمکاری روی اوراق نازک و همچنین جا زدن بوشها و …) از آنها استفاده می شود .

پرس های پنوماتیکی

عکس 3- پرس های پنوماتیکی

  •  پرس های هیدرولیکی

به وسیله ی روغن کار میکند دارای یک سیلندر دوکاره است ، که میله پیستون و ضربه زن آن به طور یک پارچه ساخته می شود با ارسال روغن پر فشار (توسط پمپ) به هر یک از آنها سیلندر مزکور شروع به ضربه زدن و حرکت میکند و بالا و پایین میرود. بهتره بدونید طول حرکت ضربه زن آنها تا هر نقطه ای از مسیر پیستون قابل تنظیم است . پرس های مزبور مناسب ترین وسیله ای برای فرمکاری بوده و امروزه قویترین پرس های که ساخته می شود از نوع هیدرولیکی هستند.

 پرس های هیدرولیکی

عکس 1- پرس های هیدرولیکی

تشکر از شما که با ما همراه بودید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *