شمش فولادی و ضایعات شمش فولادی چیست؟

اگر بخاهیم نگاهی دقیق تری به اخبار منتشر شده درباره ی فلزات آهنی بیندازیم به این پی میبریم که بسیاری از کارخانه ها هم اکنون برای تولید نیاز به قراضه آهنی دارند ، معمولا در همه جای دنیا ما شاهد این هستیم که از آهن قراضه برای بازیافت و استفاده مجدد بهره برداری میکنند که این روش هم جلوی کمبود منابع را میگیرد و هم باعث کسب درآمد میشود یکی از ضایعات آهنی که امروزه نیاز شدیدی به آن داریم شمش فولادی است.
شمش های فولادی امروزه زیاد مورد استفاده قرار میگیرد که بیشترین استفاده در ساختمان سازی احساس میشود ، بیاید در ادامه به بررسی انواع شمش فولادی و ضایعات شمش فولادی بپردازیم .

شمش فولادی چیست؟

شمش مهمترین کالای زنجیره فولاد است، شمش های فولادی از تولیدات شرکت های فولادی است که با توجه به نیاز صنایع مختلف به صورت ساختار شیمیایی و فیزیکی تولید میشوند.شکل ظاهری شمش ها به صورت ذوزنقه ای شکل بوده که طول نهایی هر کدام در حدود ۲ متر می باشد ، از جمله ویژگی های این نوع از محصولات حمل و نقل راحت آنها به دلیل شکل ظاهری آنها می باشد .

شمش های فولادی جز تولیدات نورد میانی فولاد به حساب می آید که در سه رده ، بیلت ، فابریک ، اسلب تولید میشوند که هر یک از آنها با دیگری متفاوت است که در ادامه به بررسی توضیح مختصری درباره آنها میپردازیم پس همچنان به خواندن ادامه دهید تا با انواع آن آشنا شوید.

 انواع شمش فولادی

  • بیلت

دلیل انتخاب اصطلاح بیلت این است که اگر شمش مستقیما از تولید ccm به مصرف نورد برسد به آن شمش ccm یا بیلت گفته میشود. بیلت بیشتر برای تولید میلگرد ها و.. صورت میگیرد. بیلت که به عنوان شمشال هم شناخته میشودتفاوت هایی با شمش دارد که در ادامه به شما خواهیم گفت.

تفاوت شمش با بیلت در این است که طول بیشتری نسبت به شمش ها دارند و سطح شمشال ها دایره ای شکل یا مربعی شکل با عرض کمتر از ۱۵ سانتی متر یا به عبارتی سطح مقطع کوچک تر از ۲۳۰ سانتی متر مربع دارد .

  • شمش فابریک

شمش های فابریک در ابعاد بالاتری تولید میشوند و بعد از گذرانندن فرآیند نورد به سایز های مورد نظر در آمده و جهت استفاده در نوردهای مقاطع تولید میشوند که البته در گذشته به اسم بلوم اتلاق داده میشد که با گذر زمان و تغیر ادبیات به شمش فابریک تغیر نام پیدا کرد.

شمش فابریک، شمشی است که از کنار اسلب بدست می آید و یا تمامی اسلب به صورت شمش درمی آید. در مجموع روش تولید تمامی شمش ها به یک شکل است و تفاوت چندانی در پروسه ی تولید آنها وجود ندارد .

بلوم یا فابریک که به عنوان شمش نیز شناخته می شود در واقع همان بیلت ولی با عرض بیش از ۱۵ سانتیمتر یا به عبارتی سطح مقطع کوچک‌تر از ۲۳۰ سانتیمتر مربع است به همین دلیل معمولا بلوم و بیلت در یک دسته قرار میگیرند. عمده مصارف بلوم برای ساخت ریل، سپری،ناودانی،قوطی،تیرآهن و غیره میباشد.

بلوم یا در اصطلاح شمش فابریک ، ابتدا در مقاطع بزرگتر تولید می شوند سپس توسط نورد نهایی به مقاطع دیگر تبدیل می شوند .

  • اسلب

اسلب دارای ظاهری متفاوت از رده های دیگر شمش بوده و برخلاف بیلت و بلوم ، دارای سطح مقطعی مستطیلی می باشد . معمولا به ضخامت ۲۳۰ میلیمتر و عرض ۱٫۲۵ متر و طول ۱۲ متری می باشد .اسلب مواد اولیه ساخت ورق فولادی است .به اسلب ، سلب و یا تختال نیز گفته می شود.

 

طبق گفته های بالا نتیجه میگیرم که تفاوت این سه شمش در ابعاد و ظاهر آنهاست و همونطور که گفته شد در پروسه تولید آنها تفاوتی وجود ندارد و همه تقریبا به یک شکل تولید میشود و کاربرد آنهاد نیز مشترک است.

از شمش فولادی به چه صورت استفاده میشود؟

شمش های فولادی پس از عبور از مرحله نورد به محصولات نهایی همانند:

  • میلگرد 
  • نبشی 
  • ناودانی 
  • سپری
  • تیرآهن و …  مورد استفاده قرار میگیرند .

و درمورد تولید شمش های فولادی باید بگوییم که توسط دو کوره القایی و قوس الکتریکی تولید میشوند که وجود این دو کوره بسیار موثر است در تولید شمش و به گونه ای هستند که شمش های فولادی در کوره قوس الکتریکی از کیفیت و قیمت بالاتری در بازار برخوردار است.

وقت آن رسیده که در مورد ضایعات شمش فولادی به شما بگوییم پس همچنان با ما همراه باشید.

ضایعات شمش فولادی

شمش امروزه کاربرد بسیاری زیادی در همه اقسام دارد ولی همانطور که در بالا گفته شد بیشترین استفاده را در ساختمان سازی داریم.

ضایعات سوپر ویژه از جمله ضایعات شمش فولادی هم گفته میشوند ،ضایعات ساختمانی در نیتجه ی کار ساخت و ساز ایجاد میشود و رها میشود که ما میتوانیم با جمع آوری آنها و استفاده دوباره کمبود فولادسازی در کشور را برطرف کنیم .

شاید شما هم امروزه شاهد ساختمان سازی زیاد درون شهر شده باشید که با افزایش  زیاد ساختمان سازی ما روز به روز با کاهش تولیدات در فولاسازی رو به رو میشویم پس میتواینم جلوی این کار را با بازیافت همین وسایلی که در ساختمان سازی استفاده میشود از جمله میلگرد ، ناودانی و … بگیریم.
نتیجه ای که از این مطلب حاصل میشود این است که شمش فولاد هم یکی از مهم ترین فلزات گفته میشود که بازیافت این ضایعات هم بسیار حائز اهمیت است پس سعی کنید راحت از آن نگذرید و شما هم در آن جمع آوری ضایعات شمش فولادی سهیم باشید.
باتشکر از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *