محصولات چدن، قرن ها قبل وارد زندگی ما شدند. این فلز ارزان قیمت در محیط تولید مدرن و تولید بسیار آسان است. چدن ها مزایای زیادی دارند و به طور کلی در زمینه های مختلف زندگی از فولاد سازی (که برای آن آهن خام ماده اولیه است) ، ساخت و ساز و مهندسی گرفته تا پزشکی استفاده می شود. نرخ بازیافت در ایالات متحده به سرعت در حال افزایش است و بازده بزرگی را برای سالهای آینده برای اقتصاد ما فراهم می کند. چدن ها هم از جمله ضایعات آهنی هستند که نیاز به بازیافت دارند که در اینجا قصد داریم شما را با چدن و ضایعات چدن آن آشنا کنیم پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

چدن چیست؟

چدن یک فلز مات از یک رنگ تیره است که خود را به قالب سازی وام می دهد. برخلاف فولاد ، چدن ضعیف جوش داده شده است و جعلی نیست. این ماده به دلیل دارا بودن کربن بالا  از دوام بسیار بالایی برخوردار است و 8٪ از فولاد سبک تر است که در نتیجه باید بگوییم چدن یک فلز آهنی است که باعث افزایش سختی ، استحکام و دوام بالا با هزینه کم و همینطور مقاومت در برابر ویژگی ها و خواص ریخته گری عالی شده است.

چدن یکی از مهمترین و پرکاربردترین انواع از آلیاژهای آهن می باشد که ترکیب شیمیایی لازم را با کربن داده و به این حالت در آمده است. در بیشتر موارد ، چدن در جایی استفاده می شود که قسمت های قوی از شکل پیچیده حاصل شود.

طبقه بندی آلیاژهای چدن

آهنین چدنی به 4 نوع اصلی تقسیم می شوند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند برای پی بردن به این ویژگی در ادامه هم با ما همراه باشید.

  • چدن سفید (آهن ساخته شده از فولاد)

این آلیاژ آهن با کربن است که در آن آهن به شکل کاربید یا سیمانیت وجود دارد. با سختی و شکنندگی بالا مشخص می شود ، از دوام عالی ، مقاومت در برابر خوردگی و حملات اسیدی تهاجمی برخوردار است. با توجه به ویسکوزیته ، ریخته گری این نوع دشوار است – قالب ها را ضعیف پر می کند و ترک های داخلی را تشکیل می دهد. علاوه بر این ، بریدن آن دشوار است.

بیشتر اوقات ، چدن سفید برای ذوب شدن فولاد استفاده می شود یا توسط آنیل شدن به چدن قابل چربی تبدیل می شود. به همین دلیل است که اغلب به آن فولاد سازی گفته می شود.

  • چدن خاکستری

این آلیاژ از رنگ خاکستری است که حاوی گرافیت و سیلیکون است  که منجر به شکل گیری آن می شود. این نوع چدن در صنعت مهندسی بسیار محبوب است. رنگ نقره ای در شکستن محصولات چدن خاکستری قابل مشاهده است. چنین چدن از خاصیت ریخته گری بالایی برخوردار است ، دوام بسیار بالایی دارد ، به خوبی در قالب مذاب جریان می یابد و کاملاً به صورت جامد برش خورده میشود. در عین حال ، این فلز کاملا شکننده است و هنگام خم شدن می شکند و جوش آن تقریباً غیرممکن است.

  • چدن قابل انعطاف

این ماده از چدن سفید به وسیله آنیل سازی ساخته می شود. این چدن خاصیت انعطاف پذیری و استحکام کششی را افزایش داده و در برابر ضربه ها به خوبی مقاومت می کند. این نوع چدن یک ماده عالی برای تولید قطعات با پیکربندی پیچیده است.

  • چدن انعطاف پذیر (گره ای)

این ماده از چدن خاکستری با اضافه کردن منیزیم به آلیاژ ساخته شده است تا استحکام مواد را افزایش دهد. این چدن از خاصیت ریخته گری بالا ، مقاومت خوبی در برابر صدمات مکانیکی و انعطاف پذیری خوب برخوردار است. چدن گره ای برای تولید محصولات با استحکام ویژه استفاده می شود .

  • چدن معمولی

چدن معمولی می تواند، از ترکیبات مانند نیکل ، کروم یا تیتانیوم داشته باشد که باعث افزایش استحکام ، سختی و مقاومت در برابر سایش می شود. این گونه چدن را آلیاژ می نامند و برای تولید قطعات مختلف ماشین آلات که در آب ، گاز یا برخی از محیط های تهاجمی کار می کنند استفاده می شود.

ضایعات چدن چیست؟

قراضه چدن آلیاژ آهن است که حاوی مقادیر زیادی کربن است. محتوای کربن آن را مستعد خوردگی می کند. در نتیجه ، ضایعات چدن غالباً زنگ زده و فرسوده می شوند. ضایعات چدن را می توان از سیستم های گرمایشی ، اجزای وسیله نقلیه و غیره بدست آورد. این ماده برای ساخت قطعات خودرو و ساختاری مورد استفاده قرار می گیرد و همانطور که در بالا گفته شد این ماده عمدتاً به صورت ریخته گری و لوله کشی یافت می شود ، حتی اگر در چندین شکل دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ضایعات چدن از چه مکان هایی بدست می آید؟

ضایعات چدن می تواند از همه مکان های مختلف تهیه شود ، چدن ها معمولاً بیشتر به صورت لوله و ریخته گری یافت می شود که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

پیدا کردن ضایعات چدن به آن اندازه که فکر می کنید سخت نیست. چدن در همه جا وجود دارد و وقتی به دنبال قراضه می گردید ، موارد مشترک زیادی برای جستجوی آنها وجود دارد از جمله این چدن ها عبارت هستند از:

  • لوله های چدنی
  • سینک های چدنی
  • لوله های چدن (به طور کلی لوله های قدیمی تر و به رنگ سیاه
  • رادیاتورهای چدنی
  • ماشین سازی و کشتی سازی
  • ماشین آلات و قطعات وسایل نقلیه موتوری
  • وسایل محبوب خانگی از جمله قابلمه و…

قراضه فلز از فلز بازیافت شده ساخته شده است که دیگر در حالت فعلی قابل دوام نیستند و قابلیت استفاده را ندارند ، اما هنوز هم دارای ارزش پولی قابل توجهی هستند. چندین منبع قراضه مختلف وجود دارد که محبوب ترین آنها مردم ، ماشین فروشی ها و تولید کنندگان هستند.

افراد بخش بزرگی از ذخایر قراضه در سراسر جهان را تشکیل می دهند. با توجه به افزایش روزافزون مصرف در سراسر جهان ، یک منبع با ارزش وجود دارد که اقتصادها می توانند از آن سرمایه گذاری کنند. قوطی های آلومینیومی ، دوچرخه های قدیمی و اتومبیل های استفاده شده و وسایل آشپزخانه به عنوان مثال تنها بخش کمی از مقدار زیادی از محصولات فولادی قابل بازیافت را که شهروندان تولید می کنند تشکیل می دهند.

فلز ماده مفیدی است که در هر چیزی از اسباب بازی کودک گرفته تا یک سیستم رایانه ای پیچیده پیدا می شود. هنگامی که این محصولات دیگر قابل استفاده نباشد ، می توان از قراضه فلزی برای اهداف دیگر استفاده کرد. از کجا سرچشمه می گیرد؟ برای یافتن جواب مطالعه را ادامه دهید:

  • مردم

هر چیزی از یک قوطی آلومینیومی گرفته تا اجزای رایانه می تواند تبدیل به قراضه شود. افراد در ایجاد آهن قراضه نقش بسزایی دارند. دوچرخه های قدیمی ، و حتی گلدان ها و قابلمه ها را می توان در چیز دیگری بازسازی کرد. اگر در زندگی خود از بسیاری از محصولات فلزی استفاده می کنید ، باید تلاش کنید تا آنها را دوباره بازیافت کنید تا آنها بتوانند کاربرد جدیدی را برای شخص دیگری پیدا کنند.

  • تولید کنندگان

تولید کنندگان فلز زیادی را ارائه می دهند که می توان برای اهداف قراضه از آنها استفاده کرد. در صورت داشتن موادی که در طول تولید از آنها استفاده نمی شود ، می توانند آنها را به حیاط فلزی بفرستند تا بتوانند زندگی را به عنوان محصول دیگری شروع کنند. بازیافت محصولات فلزی تأثیر مثبتی بر محیط زیست دارد.

صاحبان ضایعات چدنی ، چدن هایی که منسوخ شده را جمع آوری میکنند و همانطور که از خدمت خارج شده اند ، آنها را بازیافت می کنند و سپس این فلز دوباره زنده می شود و به شکل کالاها و محصولات جدید جدید به وجود می آید.

بنابراین ، اگر محصولات چدن عظیمی در خانه شما یا هرجا دیگر  وجود دارد ، فراموش نکنید که بهترین راه برای دور ریختن آنها به طور معقول ، فروش به موقع به فروشگاه قراضه فلزی است که با این کار باعث آزاد شدن فضای مفید از زباله های بی فایده است و همین طور کسب درآمد از آنها.

قیمت ضایعات چدن

قیمت های ارائه شده توسط  قراضه چدن معمولاً بسیار پایین است البته این قیمت به کیفیت فلزات و منبع آنها بستگی دارد. چدن در شرایط نسبتاً خوبی می تواند قیمت بهتری را نسبت به چدن قدیمی ، زنگ زده و فرسوده بدست آورد. در نتیجه قیمت به فلز چدن بستگی دارد.

قراضه چدن یکی از متداول ترین فلزات در ایالات متحده است ، قراضه آهن یکی از معامله گران ترین مواد قراضه توسط  قراضه کشور است. لازم است قبل از تحویل آن به یک حیاط قراضه ، ضایعات چدن را به فرم قابل استفاده تبدیل کنید. در صورت وجود عایق ها باید حذف شود. برای به دست آوردن بهترین قیمت ، لازم است اطمینان حاصل شوید که ضایعات چدن شما با سایر مواد قراضه مخلوط نشده است.

اگر ضایعات چدن روی هم انباشته شود تبدیل به قبرستانی از ضایعات خواهد شد که نمی‌توان آن را دوباره در خدمت تولید استفاده کرد اگر ضایعات چدن به صورت بسیار خوب بازیافت شود و دوباره مجدد برای کارخانه‌های ارسال شده و عملیات ذوب و روی آنها انجام شود دوباره می توان آن را در تولید استفاده کرد.

بسیاری از کارخانه ها و حتی شرکت ها هستند که با آهن آلات و چدن سرکار دارند ، ضایعات چدن هم از جمله ضایعاتی است که قیمت بسیار خوبی در بازار ضایعات دارد .

 

پس همانطور که در این مطلب گفته شد فروش ضایعات چدنی بسیار در کشور ما مهم شده است و خیلیا با آنها سر و کار دارند پس بیاید با جمع آوری آنها و تحویلشان به بازیافت کنندگان کمک بزرگی کنیم.

باتشکر از همر اهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *