فاکتورهای کشف قیمت ضایعات فلزی

ضایعات فلزی چیست؟

به عبارت ساده ، قراضه فلزی ترکیبی از فلزات دورریز ، مواد فلزی و هر محصول حاوی فلز که قادر به تولید محصول جدید از آن باشیم، می باشد. چه این قراضه ها از قطعات خودرو ، مصالح ساختمانی و چه از مواد اضافی پروژه باشند دارای ارزش پولی عظیمی هستند. به حدی که صنعت بازیافت فلز انگلیس در حال حاضر بیش از 5.6 میلیارد پوند ارزش دارد.

قراضه فلزی می تواند ناشی از استفاده تجاری و مسکونی باشد. چه فلز قراضه ، آهنی و چه غیر آهنی باشد، بازیافت و تبدیل این فلزات به مواد خام اولیه برای ساخت فلزات جدید کاملاً مهم است.

قراضه فلزی از ارزش بازاری بالایی برخوردار هستند و قابلیت استفاده مجدد و دوباره دارند. به عنوان مثال ، برقکاران ممکن است از سیم و تجهیزات الکتریکی برخوردار باشد ، احتمالاً لوله کش ها از لوله های مسی و وسایل برنجی استفاده می کنند ، با بازیافت این مواد می توان به اقتصاد و طبیعت کمک شگرفی کرد.

اما متاسفانه به دلیل کمبود دانش و منابع لازم بازیافت قراضه فلزی، مرتباً این مواد به عنوان زباله دور ریخته می شوند.

قیمت ضایعات را چگونه بدست آوریم ؟

قیمت ضایعات آهن یکی از پارامتر های اولیه ,ضروری  و تاثیرگذار بر قیمت محصول نهایی است .

از طرفی دیگر ضایعات آهن یک محصول استراتژیک در صنعت فولاد به شمار می آید لذا قیمت ضایعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

قیمت ضایعات آهن گاهی بر اساس عرضه و تقاضا ی خود قراضه آهن و گاهی بر اساس تاثیر تقاضا بر محصول ،افزایش یا کاهش پیدا میکند .که این تغییرات  منجر به این میشود که گاهی کارخانجات و یا انبار ها بر اساس رقابت بارقیب دست به افزایش نرخ بزنند .

حمل ونقل در حوزه ضایعات جزو فاکتور های تاثیر گذار بر قیمت ضایعات آهن می باشد چون وزن حجمی قراضه ها به واسطه اشکال مختلف و متنوعی که دارند  پایین است و معمولا تناژ مورد نظر را تامین نمی کند از این رو هزینه حمل آن  معمولا از هزینه حمل سایر مصنوعات و مقاطع فولادی بالاتر است .

موقیت جغرافیایی و فواصل مقصد مورد نظر از مبدا ارسال یا بارگیری ضایعات آهن نیز بر نرخ آن تاثیر میگذارد.

این امر سبب شده تامین کنندگان ،بتوانند هزینه حمل کالاهای خود را نسبت به اختلاف نرخ مقاصد مورد نظر مقایسه کنند.

(لازم به توضیح است گاهی کیفیت و نوع ضایعات آهن می تواند مقصد را مشخص کند زیرا برخی از مصرف کنندگان کالاهای خاص با کیفیتی خاص را استفاده میکنند )

چه چیزی در قیمت گذاری خریداران قراضه فلزی تأثیر دارد؟

سالانه بیش از یک میلیون تن قراضه فلزی در سراسر جهان بازیافت می شود. امروزه بازیافت آهن قراضه برای کلیه ذی نفعان درگیر در تجارت بازیافت – از مراکز بازیافت گرفته تا توزیع ، درآمد زیادی داشته است. امروزه، صنعت قراضه تقریباً رونق گرفته و قیمت قراضه فلزی همچنان رو به افزایش است.

خریداران قراضه فلزی تقریباً هر نوع فلزی را خریداری می کنند. با این حال ، برخی از فلزات قراضه ممکن است گران تر یا بسیار ارزانتر از سایرین باشند. این امر عمدتاً به این دلیل است که خریداران در هنگام ارزیابی مواد مورد نظر برای خرید ، عوامل مختلفی را در نظر می گیرند.به طور مثال :

  1. تجارت (عرضه و تقاضا) – منظور از این مورد تقاضای بازار ، نرخ معاملات بین المللی و تقاضای صنعت برای این فلز خاص است.
  2. کمیت و کیفیت – بیشتر خریداران قراضه فلزی قبل از تصمیم گیری در مورد خرید ابتدا از شما سؤال می کنند که چه تعداد از آن فلزات را دارید. نکته بعدی که احتمالا ارزیابی خواهند کرد این است که آیا فلزی که قصد فروش آن را دارید از کیفیت خوبی برخوردار است یا خیر.
  3. زمان – مواد خاصی وجود دارد که وابسته به هوا و فصل، تقاضای بیشتری دارند.
  4.  محل سکونت – بستگی به این دارد که کمبود چه نوع فلزی در داخل یک شهر وجود داشته باشد.

برترین فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت گذاری قراضه فلزی

درست مانند کالاهای دیگر ، قیمت فلزات قراضه نیز تحت تأثیر عوامل خاصی قرار دارد. سه عامل بسیار مؤثر بر قیمت گذاری و تغییر قیمت فلزات قراضه عبارتند از:

  • هزینه و انرژی تولید
  • عرضه و تقاضا
  • قیمت فلزات بکر

افزایش قیمت قراضه فلزی

افزایش قیمت قراضه فلزی می تواند با نیاز روزافزون فلز در صنایع و کالاهای مختلف ارتباط داشته باشد. بهترین قسمت بازیافت این است که می توان بدون از دست دادن مقدار و ارزش فلز آن را مجدداً مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این ، هم محیط زیست و هم اقتصاد با استفاده از فلز قراضه و بازیافت آنها سود می برند زیرا انرژی کمتری مصرف می شود و آلودگی کمتری به محیط وارد می شود.

وقتی تقاضای بیشتری برای فلزات بادوام مانند آهن یا مس وجود داشته باشد ، در آنها افزایش قیمت به وجود خواهد آمد و این مستقیماً بر افزایش قیمت آهن قراضه تأثیر می گذارد. این یک ویژگی اقتصادی است که با افزایش تقاضا ، افزایش نسبی نیز در قیمت ها مشاهده می شود.

جدا از نرخ بازار و مقدار فلز ، قراضه فلزی هر چه خالص تر باشد قیمت بیشتری خواهد داشت. کیفیت آهن قراضه مهم است – در واقع هرچه خالص ترباشد ، ارزش آن بیشتر خواهد بود. خلوص یکی از عوامل مستقیم تأثیرگذار بر قیمت قراضه است!

منابع قیمت قراضه فلزی

منابع معتبر و نامعتبر بسیاری اقدام به اعلام قیمت ضایعات می نمایند که متداول ترین آنها میتوان به کانال تلگرام ضایعات , وب سایت ها , اس ام اس سنتر ها اشاره کرد که البته به جز چند مورد خاص الباقی امکان نماش تعداد بسیار محدودی از منابع و یا خریداران ضایعات را فراهم نموده اند .

درکانال تلگرام ضایعات ،اطلاعات نماش داده شده به واسطه امکانات موجود کانال ها، ضعف های عمده ای مثل عدم امکان مقایسه نرخ قراضه را دارد که قیمت قراضه را به صورت ستونی نمایش داده و برای پیدا کردن منبع مورد نظر کاربر دچار سختی و سر در گمی می شود .

شرکت مبین فولاد آسیا  به عنوان شرکتی پیشرو و معتبر در حوزه ضایعات آهن این امکان را فراهم نموده است که فعالان این صنعت و یا علاقه مندان به راحتی بتوانند نرخ بیش از 25 منبع مصرف ضایعات آهن را از طریق کانال تلگرام ضایعات و یا وب سایت این شرکت مشاهده و مقایسه نمایند.

قیمت قراضه و سنگ آهن : از آنجایی که قراضه و سنگ آهن به عنوان مواد اولیه برای تولید مقاطع فولادی به شمار می‌روند، هرگونه نوسان در قیمت آن روی قیمت تمام شده مقاطع فولادی از جمله قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن تأثیرگذار است. تولیدکنندگانی که مقاطع فولادی را با سنگ آهن تولید می‌کنند قیمت تمام شده محصولات برای آنها کمتر از تولیدکنندگانی است که از قراضه‌ها برای تولید این محصولات استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *