فروش ضایعات آهن و چالش های آن

چالش‌ های فروش ضایعات آهن

ضایعات آهن را به جای دور ریختن و دفع کردن، می‌بایست دوباره به چرخه‌ی صنعت باز گرداند. به خصوص با حجم عظیمی از زباله‌های فلزی که بشر عصر مدرن تولید دائما تولید می‌کند، توجه به این مساله حیاتی‌تر نیز شده است. بنابراین مراکز مختلفی در کشورهای متعدد برای دریافت، جمع آوری و خرید ضایعات فلزی از جمله قراضه آهن فعالیت می‌نمایند. مساله‌ای که در این میان مطرح می‌شود، چالش‌ های فروش ضایعات آهن است که این مراکز با آن دست به گریبان هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله‌ی حاضر را مطالعه فرمایید.

 

سرنوشت ضایعات آهن

این قطعات ضمن گذشت طول عمر مفید وسایل و ابزار آلات آهنی تولید می‌شوند. بنابراین تقریبا غیر قابل استفاده به نظر می‌رسند. اما راهکار طلایی در این میان خلق شده و بشر به فکر بازیافت ضایعات آهنی و برگرداندن این قطعات به چرخه‌ی صنعت می‌افتد. این اتفاق شدنی است و مدت هاست که بشر از قراضه های آهن برای تولید متریال‌های فلزی استفاده می‌نماید.

مراکز خاصی در هر منطقه در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه وجود دارند که این قراضه‌ها را جمع آوری می‌کنند. ضایعات آهنی که توسط مردم، صنایع و کارخانجات مختلف تولید می‌شوند، توسط این مراکز خریداری می‌گردند. سپس مراکز مذکور این قطعات را دسته بندی و جداسازی نموده، گاه تغییراتی در آنها به وجود می‌آورند و سپس به صنایع ذوب و فراوری مجدد آهن می‌فروشند.

بنابراین مشتری نهایی این قطعات، صنایع ذوب و تولید فولاد هستند. با توجه به اهمیت بازیافت ضایعات فلزی از جمله ضایعات آهن، این روند بطور مداوم جریان داشته و قراضه‌ها می‌بایست در مسیر درست قرار بگیرند. اما همه چیز به همین سادگی نیز نبوده و چالش ‌های فروش ضایعات آهن گریبانگیر این داد و ستدها می‌شود.

در این مقاله سعی داریم در مورد این چالش‌ها صحبت کنیم تا برخی از مهم‌ترین سوالاتی که برای علاقمندان یا فعالان این کسب و کار به وجود میاید، مشخص شود.

 

چالش‌ های فروش ضایعات آهن چیست

سرنوشت ضایعات آهن چگونه است؟

بازار فروش ضایعات آهن

قبل از اینکه به تفصیل چالش های فروش ضایعات آهن بپردازیم، لازم است ابتدا مشخص کنیم که بازارهای فروش ضایعات آهن در هر کشور از جمله ایران چگونه است. بازار فعلی خرید و فروش قراضه های آهنی در کشور ما در سه بخش قابل جریان است.

فروش داخلی با تناژ پایین

منظور از داخل در این عبارت، محدوده‌ی یک منطقه خاص، مانند مراکز خرید و فروش درون استانی یا درون شهرستانی است. به طوری که ارتباط مستقیم بین خریدار و مشتری صورت گرفته و حجم متعادلی در تناژ پایین مبادله می شود.

فروش داخلی با تناژ بالا

برای مبادله های داخلی اما در حجم قابل توجه، خرید قراضه آهن از بازار های بورس مربوط پیشنهاد می شود. بعلاوه، خرید مستقیم از برخی کارخانجات و صنایع که حجم عظیمی از ضایعات را با درنظر گرفتن چالش های فروش ضایعات آهن ارائه می دهند، نیز از این دسته است.

فروش خارجی یا صادرات

در برخی کشورها، بخش بزرگی از قراضه های آهنی حاصل شده به سایر کشور ها صادر می شود تا به مصرف صنایع تولید فولاد برسد. طبیعتا این بخش حجم عظیمی را به خود اختصاص داده و سود کلانی عاید کشور فروشنده خواهد کرد.

بنابراین، سه مورد مذکور از مهمترین بازارهای دخیل در ایران بوده که بالطبع چالش های فروش ضایعات آهن بر قیمت، عرضه و … در آنها تاثیر می گذارد. راه حل اصلی در مدیریت چالش ها با اتخاذ تصمیمات مناسب و شناسایی نیاز حال بازار خواهد بود.

چالش‌ های فروش ضایعات آهن

ضایعات آهن قبل از عرضه در بازار، باید انبار و جداسازی شوند.

چالش های فروش ضایعات آهن در بازار

برای خرید و فروش ضایعات آهن در کسب و کارهای وابسته به آن چالش هایی وجود دارد، همانگونه که برای فعالیت در بازار آهن چالش هایی مشابه وجود دارد. در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

عوامل موثر بر قیمت ضایعات

به طور کلی قیمت فلز آهن و سازه های آهنی با در نظر گرفتن شرایط مختلف بازار در نوسان است. به همین منوال، قسمت ضایعات آهن نیز دچار افت و خیز شده و نوسان هایی را تجربه می کند. عوامل متعددی در تغییر قیمت ضایعات آهن تاثیر می گذارند، مانند نوسانات ارزی، به خصوص در شرایط سیاسی و اقتصادی این روز های ایران!

نوسانات ارزی بر قیمت کلیه ی کالاها در داخل کشور تاثیر گذاشته و زمینه ساز ایجاد تورم می شود. رشد قیمت کالاهای مختلف از جمله قراضه های آهنی، یکی از چالش های فروش ضایعات آهن در بازار است که می بایست به آن توجه کافی شود. زیرا اگر نوسانات قیمتی بازار کنترل، بررسی و مدیریت نشود، امکان متضرر شدن فروشنده یا خریدار را در پی دارد.

از جمله عوامل دیگر که بر قیمت ضایعات آهنی موثر هستند می توان اعمال تحریم ها بر علیه کشورمان، بسته شدن راه صادرات و یا تغییرات قابل توجه در میزان عرضه و تقاضای این کالا را نام برد.

عدم وجود یک اتحادیه، تشکل یا صنف برای فروش قراضه آهن از مهم ترین چالش های فروش ضایعات آهن است!

یکی دیگر از چالش های فروش ضایعات آهن، نداشتن یک صنف مشخص و منسجم است. وقتی چنین چیزی در کشور ما وجود ندارد، بنابراین سامان دهی و کنترل بازار توسط یک سیستم مرکزی صورت نمی پذیرد. در نتیجه دگرگونی ها و چند دسته شدن قیمت ها و شرایط به وجود آمده و تامین امکانات، تجهیزات و پشتیبانی لازم از کسب و کار ها نیز عملی  نخواهد بود.

با اینکه در طی سال های اخیر تلاش های زیادی برای تشکیل که مرجع یا صنف مشخص صورت گرفته، اما هم چنان به نتیجه نرسیده است. اگرچه اتحادیه های کوچکی به این منظور تشکیل شده اند، اما هیچکدام قدرت و شرایط لازم برای پروانه صنفی دادن، مشارکت در قیمت گذاری و بالاخص برخورد با تخلفات را ندارند.

با این حال اخیرا خرید و فروش ضایعات آهن وارد بورس کالا شده و شاید این برجسته ترین فعالیت قانونمند فعالات این عرصه باشد.

چالش‌ های فروش ضایعات آهن

از چالش‌ های فروش ضایعات آهن در بازار، چه میدانید؟

دیگر چالش های پیش رو در فروش ضایعات آهن

در ادامه برخی از چالش های دیگر را به طور مختصر و فهرست وار ذکر می کنیم.

  • اصولا کالاهایی که در بازار بورس عرضه می شوند، ماهیتا همگن و یکنواخت هستند، این در حالی است که در بین ضایعات آهن این حالت همگن برقرار نیست، مگر آن که با روش هایی سعی در همگن سازی داشته باشیم.
  • بورس خرید و فروش ضایعات آهن عاری از چالش های فروش ضایعات آهن نیست، زیرا بی ثباتی در بازار هم چنان وجود دارد.
  • به طور معمول، برای عرضه ی قراضه آهن در بازار بورس، تامین حجم مشخص به طور دائمی و در شرایط فعلی امکان پذیر نیست. زیرا به دلیل عدم ثبات بازار، اکثرا مایل به انباشت کالا برای فروش در بورس نیستند واین امری طبیعی است.
  • کالاهای موجود در بورس علاوه بر همگن بودن، می بایست واضح و قابل رویت باشند، این در حالی است که چنین شرایطی برای ضایعات مقدور نیست.

 

در این متن راجع به چالش های فروش ضایعات آهن مطالبی ذکر گردید که امیدواریم برای شما علاقمندان و صاحبان مشاغل مرتبط مفید واقع شده باشد. در مقالات بعدی سعی خواهیم کرد به راهکارهای پیش رو برای حل این چالش ها بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *