لوله بدون درز(مانسیمان)چیست؟۵ کاربرد لوله مانسیمان|مبین فولاد آسیا

لوله بدون درز(مانسیمان)چیست؟۵ کاربرد لوله مانسیمان|مبین فولاد آسیا

لوله بدون درز

شرکت مبین فولاد آسیا، ارائه دهنده انواع و اقسام لوله صنعتی می باشد.  به طور کلی، کاربرد های صنعتی تکامل یافته و پیچیده تر شده است. با این تغییرات؛ محصولات لوله کشی و سیستم های وابسته ان از جمله لوله درزدار، لوله بدون درز همیشه مورد بحث متخصصان هستند و این لوله های صنعتی پرکاربرد را باهم مقایسه می کنند.

و الان ما اینجا هستیم تا لوله بدون درز یا مانسیمان را به طور کامل بررسی کنیم تا متوجه تفاوت ها و  شباهت های دو لوله بدون درز و درزدار شوید.

لوله مانسیمان چیست؟

لوله صنعتی بدون درز، نوعی لوله است که، نحوه ساخت و تولید ان به گونه ای است که هیچ درز و یا جوشی ندارد، یعنی : بدنه این لوله کاملا یکدست می باشد و نیازی به جوشکاری مانند لوله درزدار ندارد. مواد اولیه این لوله می تواند متفاوت باشد اما، به طور کلی از فولاد استفاده می شود و یک سری مواد افزودنی هم به لوله ها اضافه می کنند تا ضد زنگ باشد و در برابر زنگ زدگی مقاومت خود را نشان دهد.

اما قبل فولاد یک مواد اولیه دیگری هم موجود است که به ان شمش فولادی می گوییم اما برای لوله های دیگر ما از ورقه های فولاد استفاده می کنیم . در اصل فولاد ما باید خام باشد که شرکت مبین فولاد اسیا در انتخاب مواد اولیه مناسب حساسیت بسیاری نشان می دهد.

شرکت مبین فولاد اسیا، عرضه دهنده انواع مختلف لوله بدون درز با استاندارد های جهانی مثل APL 5L با سایز های مختلف و سفارشی مشتری است.

لوله بدون درز(مانسیمان)چیست؟۵ کاربرد لوله مانسیمان|مبین فولاد آسیا 3لوله بدون درز یا مانسیمان چگونه تولید می شود؟

لوله های مانسیمان، با روشی به نام اکسترودینگ با قالب های متنوع ساخته می شود. در اصل روش تولید لوله های حوش نخورده شده، نیاز به یک فرایند تولیدی دارد که ابتدای ان ما یک شمش فولادی داریم در انتهای ان تبدیل به لوله می شود. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، مواد اولیه و مهم ان فولاد است ان هم از جنس شمش یعنی خام باشد نه به صورت ورقه ای.

این شمش ها، با کشش ونورد تبدیل به شمش های گرد می شوند . یکی از مزیت های لوله بدون درز در روش ساختش است و این مزیت این است که؛ مانسیمان از سایز بزرگ شروع به تولید می شود و سپس به کوچک ترین سایز می رسد. یعنی از برزرگ به کوچک تولید می شود. ابتدا سایز های ۳/۴ تولید می شود و بعد نوبت به سایز های ۱/۲ می رسد.

 

اگر مشتری مبین فولاد اسیا به لوله بدون درز با سایز ۱/۲ بخواهد، در شروع باید شمش فولاد ۷۶ را در حرارت قرار داده و سپس شروع به کار کرد. این روش بزرگ به کوچک ابتدا توسط فردی به نام مانسیمان که در المان این روش ابداع شد و به این دلیل نام دیگر این لوله شده مانسیمان. قابل ذکر است که این نام فقط در ایران گفته می شود و کشور های دیگر نام اصلی لوله یعنی لوله بدون درز یا seamless pipe گفته می شود.

تولید لوله مانسیمان، توسط سمبه ای حفره ای درون یک میله ای قرار می گیرد و که ان میله حرارت دارد و بدین وسیله لوله داغ می شود و در جریان حرارت قرار می گیرد.در اخر ان که لوله را تست می کنند، تست لوله مانسیمان به وسیله هیدرو استاتیک تست می شود.

لوله بدون درز دارای استاندارد های زیادی است که مهم ترین این استاندارد ها: ATSM  با شماره های  A106, A53 و استاندارد دیگر که مبین از ان استفاده می کند: API 5L.

مراحل ساخت و تولید لوله بدون درز:

  1. برش دادن: مرحله اول ساخت این لوله؛ شمش فولادی را براساس سفارشات مشتری در ابعاد مختلف برش می دهیم.( شمش می تواند تولید داخلی یا از کشور های خارجی باشد.
  2. گرما دادن: نوبت به این می رسد که شمش برش داده شده را در داخل کوره های قوسی قرار دهیم تا گرم شوندو سرخ شوند.
  3. لخ پرس :نوبیت به سوراخ کردن شمش سرخ شده می رسد که این کار را توسط دستگاه لخ پرس انجام می دهیم.
  4. دستگاه اللنگاتور: پس از ان که گرم و سوراخ شده، شمش را با استفاده از دستگاه اللگانتور گرد می کنیم.
  5. شلیک سمبه : مهم ترین مرحله تولید شمش این مرحله است، در این مرحله، شلیک سمبه به داخل شمش فولادی می رود که سرعت ان بسیار بالا است و طول تقریبی ان به ۱۲ متر نیز می رسد تا داخل شمش فولادی برود.
  6. تاب گیری: اگر فولاد در این مرحله نیمه ای گرد  یا تاب داشته باشد، در این مرحله باید سمبه داخل لوله را صاف کنیم.
  7. جداسازی سبمه: در این مرحله سمبه شلیک شده داخل لوله را از ان جدا می کنیم.
  8. کروی:  سر و ته لوله بدون درز را می گیرند و لوله به شکل گرد در می اید .قبل این مرحله، لوله بسیاز تیز و برنده است.
  9. کشش: مرحله کشش لوله، لوله را به اندازه های مختلف تا ۲۴ ساعت تحت کشش قرار می دهیم.
  10. سرد کردن : در این مرحله، لوله مانسیمان را اب سرد یا روش دیگر خنک می کنیم.
  11. اندازه گیری : پس از انکه لوله خنک شد، براساس سفارش مشتری ان را در مبین فولاد اسیا برش می دهیم.( اندازه استاندارد در مبین بیشتر ۶ متر می باشد)
  12. ازمایش کردن : به وسیله کامپیوتر های مخصوص، لوله ها برش داده شده را تست می کنیم تا ضایعات ان از لوله جدا شده باشند.
  13. کونیک کردن دو سر لوله: به دلیل تسهیل جوشکاری، سر و ته لوله های بدون درز را با استفاده از دستگاه کونیک صاف می کینم.
  14. پولیش زدن : و اما در این مرحله به انتخاب مشتری لوله ها را پولیش می کنیم که این روعن کاری بیشتر برای مشتریان خارجی است.
  15. بستن لوله بدون درز: در این مرحله ما لوله ها را بسته بندی می کنیم. نحوه بسته بندی شده این لوله ها، به صورت شش ضلعی می باشد و با تسمه های محکم بارگیری می شود.

لوله بدون درز(مانسیمان)چیست؟۵ کاربرد لوله مانسیمان|مبین فولاد آسیا 4استاندارد های مختلف لوله مانسیمان

لوله های بدون درز، با استفاده از الیاژ هایی ساخته می شود که استانداردی که از نوع الیاژ است :ASTM , A106, ASTM A53, API 5L .

لوله بدون درز با رده ضخامت  SCHEDUAL معروف است و شاخه های استانداردی ان مانند شرکت مبین ۶ متر می باشد.

این لوله ها بدون هیچ محدودیتی در الیاژ تولید می شوند و همچنین می تواند از جنس های دیگر مانند استلنس، استیل و استاندارد های دیگر الیاژی مثل  ASTM A312 استفاده کنند و یا جنس کربن و با استاندارد های دیگر نظیر ASTM , ASTM A53, API 5L, A106B تولید می شود.

فرق لوله بدون درز با دیگر لوله ها

طراحی لوله های مانسیمان به گونه ای است که، با یک سری از دستورالعمل ها و استاندارد ها صورت گرفته است. ضخامت لوله های مانسیمان در سایز های مختلف ساخته می شوند. در اینجا هرچه فشار جریانات بیشتر شود، ضخامت لوله ها نیز باید افزایش یابند. و اما در یک سری از روش های تولید، عملیات حرارتی خاصی باید صورت بگیرد.

نکته حائز اهمیت این است که، روش تولید لوله های مانسیمان بر اساس شرایط و امکانات کارخانه جات صورت می گیرد. این لوله بدون درز، درز دار و همچنین انواع لوله های فلزی برای نصب در شرایط های بسیار بالا و فشار عملیاتی بالا به کار برده می شوند.

سایر لوله های بدون درز دار، مانند پی وی سی، پلی اتن نیز قابلیت این را دارند تا در شرایط سخت و حتی فشار معمولی به کار روند و در جاهای مختلف براساس نظرات متخصصان باید لوله مخصوص ان مکان را تهیه و استفاده کرد که شما می توانید با شرکت مبین فولاد اسیا همراه باشید تا شما را در انتخاب لوله صنعتی مورد نظر راهنمایی کنند.

انواع لوله های بدون درز

لوله های بدون درز؛ بخشی از لوله های فولادی محسوب می شوند. این نوع لوله ها قطر کمتری دارند، استاندارد های لوله بدون درز بر اساس سایز و رده ان به انواع مختلفی تقسیم می شوند. سایز معمولی لوله ها در سایز های ۶ متری، ۱۲ متری و رده های مختلف ۲۰ ،۴۰ ، ۶۰، ۸۰ ،۱۲۰، ۱۴۰ تولید می شوند و رده های  ۴۰ و ۲۰ نسبت به دیگر رده ها، موجودی بیشتری دارند.

تولید این لوله ها توسط یک سری شرکت محدود ، صورت می گیرد و شرکت مبین فولاد اسیا نیز جز این شرکت ها است.

لوله گوشتدار

لوله های بدون درز انواع محدودی دارد، یکی از این انواع لوله های مانسیمان، لوله گوشتدار می باشد  که به ان لوله ضخیم نیز می گوییم.این نوع لوله ها ضخامت بیشتری  نسبت به نوع ساده مانسیمان دارد. این لوله ها وزن سنگین تری نیز دارند، که همین امر باعث می شئد در جاهایی که سیالات با فشار بیشتری عبور می کنند مناسب باشد. ضخامت این لوله ها، از ۲۰ میلی متر شروع می شود و به بالا تر از ان هم می رود و طول شاخه ان نیز مانند مانسیمان ساده پیش فرض ۶ متر می باشد.

این لوله های گوشت دار بیشتر برای سیستم ها، جک های هیدرولیک، لوله های با فشار قوی و در قطعات خودرو سازی استفاده می شوند.

لوله بدون درز(مانسیمان)چیست؟۵ کاربرد لوله مانسیمان|مبین فولاد آسیا 5کاربرد لوله بدون درز

کاربرد لوله های بدون درز نسبت به سایر لوله های صنعتی، محدود تر می باشد. اما این نکته مهم است که در صنایع حساس مورد استفاده قرار می  گیرد و نقش بسزایی در صنایع حساس دارند. ویژگی که این لوله ها دارند در این است که هیچ درزی ندارند و جوش خوردگی صورت نمی گیرد و باعث شده تا مقاومت ان نیز افزایش میابد و در برابر فشار مقاومت بیشتری دارد.

  1. در صنعت گاز ، پتروشیمی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. و همچنین لوله هایی که بدون درز هستند و جنس ان ها، استیل است در خطوط صنایع غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد
  2. موتور خانه ها: در موتورخانه ها با توجه به اینکه دما و سیالات فشار بالایی دارند از لوله های بدون درز استفاده می کنند.
  3. اتش نشانی: در اتش نشانی ها طبقات اصلی ان، از لوله های مانسیمان رده ۴۰ استفاده می کنند. و برای خروجی ها هم از این لوله ها استفاده می کنند.
  4. خط انتقال بخار: درواقع بخار از حساس ترین سیالات است که به دلیل دما و فشار زیاد باید از لوله های مانسیمان استفاده کرد.
  5. انتقال نفت: این لوله ها نیز مانند گاز باید از لوله بدون درز استفاده کرد که در برابرش مقاوم تر است.
  6. لوله گاز مانسیمان: این لوله ها نسبت به دیگر لوله گازی درز دار گران تر است و در لوله کشی های گاز از لوله گاز مانسیمان استفاده می کنیم.

 

خرید لوله بدون درز

سایت مبین فولاد اسیا ، بهترین کیفیت را برای مشتریان مبین ارائه می دهد تا با اطمینان بیشتری از ما خرید کنند. برای اطلاع از قیمت ها و دیگر جزئیات می توانید با ما در تماس باشید!

منبع: www.amerpipe.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *