لوله درزدار تست آب چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله درزدار تست آب

مبین فولاد آسیا، قصد دارد درباره لوله های دیگری از انواع لوله های صنعتی اطلاعاتی به شما دهد تا بدانید از چه لوله ای استفاده میکنید. این لوله از نوع درزدار میباشد که به آن لوله درزدار تست آب میگوییم. از جمله لوله های درزدار است که مواد اولیه آن ورقات فولادی است. با ما در این مقاله همراه باشید تا از کاربرد و نحوه ساخت لوله تست آب آشنا شوید.

از پرکاربرد ترین لوله ها، این لوله تست آب است. ضخامت بالای این لوله ها از جمله ویژگی آنها است. از ۲ میلی متر شروع میشود و در بازار عرضه میشود. همان طور که مشخص است، هرچه ضخامت بیشتر شود؛ امکان تحمل فشار لوله نیز بیشتر میشود و دوام آن نیز بیشتر!

این مدل لوله ها از زمان های قدیم وجود داشته و از جمله کاربرد آن در گذشته این است که آب را از منبع مانند چشمه به محل مورد نظ یعنی خانه ها لوله کشی میکردند. جنس لوله های قدیم از نوع سربی بود. و اما این مدل لوله ها باعث بیماری های زیادی شد زیرا سرب برای بدن انسان ضرر داشت! سپس دنبال راهی برای دفع این بیماری بودند که لوله کشی های پیشرفته وارد کار شد که بروز ترین این لوله کشی، لوله دزدار تست آب است.

لوله درزدار تست آب چیست و چه کاربردی دارد؟ 3

نحوه کار به این صورت است که این ورقه ها در سایز ها و ضخامت های مختلف برش داده میشوند و سپس با غلتک سطح آن خمیده میشود. وقتی سطح آن خمیده میشود؛ دو لبه ها به یکدیگر نزدیک شده و درز های آن به دو روش جوشکاری میشود: جوشکاری زیرپودری، جوشکاری مقاومت الکتریکی. و دقیقا به همین دلیل است که به آن درزدار میگوییم زیرا لوله های درزدار جوشکاری میشوند.

ما در مبین فولاد آسیا دو نوع لوله درزدار تست آب داریم: لوله مستقیم، لوله اسپیرال

مشخصات فنی لوله درزدار تست آب

این دونوع لوله اسپیرال و مستقیم از مهم ترین نوع آنها است که توسط هیدرواستاتیک تست های مقاومت انجام شده است. مواد اولیه لوله اسپیرال به این صورت است که، ورقه های فلزی توسط دستگاه های نورد به حالت مارپیچ خارج میشوند. از مزایای آن میتوانیم به مقاومت آن دربرابر فشار و دمای بالا اشاره کرد. ما میتوانیم نام های آن را در بازار به اسم لوله درز مستقیم تست آب، لوله تست آب، لوله فولادی تست آب شناسایی کنیم.

استاندارد های لوله درزدار تست آب: BS1378, DIN2394, DIN2440 و API5L میباشد. این نکته نیز حائز اهمیت است که در ایران این لوله ها دارای گواهینامه ISIRI3574 میباشند و باید اصول استاندارد ها را رعایت کنند. همچنین در کشورهای دیگر لوله های درزدرار استانداردهایی را دارد که از نظر ابعاد هندسی کمی متفاوت هستند مانند استاندارد AWWA C200.

همچنین در مبین فولاد آسیا، لوله های درزدار در سایزهای ۱۰ اینچ تا ۱۸ اینچ موجود میباشد که دارای ضخامت های ۴تا ۱۰ میلی هستند و در مصارف آبرسانی و صنعتی استفاده میشوند. ورقه هایی که در این لوله ها استفاده میشود از نوع st33 و st37 میباشد.

 

تست هیدرو لوله درزدار تست آب

قبل هرچیزی ما باید لوله های درزدار تولیده شده را آزمایش کنیم زیرا این لوله های برای مصارف مهم استفاده میشوند، پس باید بی نقص باشند. این نوع آزمایشی که انجام میدهیم از نوع، تست هیدرواستاتیک است. هدف ما از این تست، این است که: استاندارد مواد اولیه بررسی شود و اگر نشتی وجود داشته باشد، مشکل را با این آزمایش هیدرواستانیک جل کنیم.

لوله های تست آب دارای یک سری فاکتور ها نظیر ضخامت ورقه، هستند که باید فشار خاصی را تحمل کنند. ما در این تست لوله ها را تا جای ممکن از آب پر میکنیم تا ببینیم تا چه حد میتواند فشاری را تحمل کند. و در آخر اگر نشتی در لوله درزدار تست آب نبود، آن را مورد تایید قرار میدهیم.

ویژگی های لوله درزدار تست آب

این لوله های درزدار ،php متعادلی را دارند و برای انتقال سیالاتی مانند آب و مایعات دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. اگر شما هم قصد خرید این مدل لوله را دارید باید ابتدا به ضخامت لوله که چند اینچی میباشد، توجه کنید. منظور این است، با توجه به نیازتان باید ضخامت لوله را در نظر بگیرید.

برای مثال، اگر شما میخواهید حجم بسیار زیادی از مایعات یا آب را با این لوله انتقال بدید، باید ضخمات لوله تست آب را بیشتر در نظر بگیرید وگرنه فشار تولید شده در لوله منجر به خرابی لوله میشود و دچار نشتی میشود. (البته مشاوران مبین فولاد آسیا شما را در این زمینه همراهی میکنند تا لوله مناسبی با ضخامت مناسب را انتخاب کنید.)

لوله درزدار تست آب از جنس های فولاد و استیل ساخته شده اند و استحکام کششی بالایی دارند و همچنین درمقابل نوسانات لرزه مقاوم تر از لوله های دیگر است. لازم به ذکر است این لوله ها در مناطق صنعتی، شهری و مسکونی مورد استفاده قرار میگیرند.

لوله درزدار تست آب چیست و چه کاربردی دارد؟ 4

انواع لوله کشی تست آب

تنها چیزی که در این لوله ها متفاوت است، روش نصب لوله های درزدار تست آب با توجه به محیط مورد نظر میباشد. و نحوه انتقالات توسط این لوله در همه جا یکسان است و تفاوتی ندارد. به طور کلی لوله کشی این لوله ها به دو صورت روکار و توکار است که هر کدام از آنها ویژکی مخصوص خودش را دارد.

لوله کشی روکار

در این روش لوله های درزدار تست آب، در سطح بیرون قرار میگیرند. و اما در این روش ما یک سری شرایط ویژه داریم که هنگام خرید باید به این موارد توجه کرد:

  • نباید ساختمان را تخریب کرد
  • هزینه کم برای نصب لوله
  • دارای فضای زیاد برای نصب

لوله کشی توکار

روش نصب لوله کاملا برعکس روش روکار است، و تمام مراحل لوله کشی داخل دریچه، دیوار یا زمین قرار میگیرد و هیچ فضایی را اشغال نمیکند و به طور مخفی لوله کشی میشود و هیچ اثری از این لوله کشی در بیرون دیده نمیشود. لوله کشی توکار نیز دارای شرایطی است:

  • دارای فضای کم برای نصب
  • در سطوح مختلف نصب شود
  • پر اهمیت بودن ظاهر لوله کشی
  • دارای تغییرات جوی و نوسانات در محیط مورد نظر

 

کاربرد لوله درزدار تست آب

شما میتوانید لوله درزدار تست آب را در مصارف مختلفی استفاده کنید، زیرا: در ابعاد و اندازه های متنوعی تولید میشوند. و اما بیشتر برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار میگیرد و دلیل استفاده خانگی در این است که در ضخامت های متوسط تولید میشوند و قادر به تحمل فشار زیاد نیستند.

لوله هایی که ضخامت زیادی دارند برای مصارف صنعتی و خطوط انتقال آب مناسب هستند. کاربرد این لوله های درزدار تست آب در :ساختمان ها، شوفاژ، موتورخانه ها، صنایع ، خطوط انتقال آب، برق آبی، ایستگاه پمپاژ، قنات ها، خطوط نیروگاه ها، فاضلاب و گذرگاه های آبی میباشد.

لوله درزدار تست آب چیست و چه کاربردی دارد؟ 5مزایای لوله تست آب

علاوه بر کاربردهایی که این لوله دارد ، مزایاهای مشتری پسندی نیز دارند که باعث میشود شما به قکر خرید این لوله ها بیفتید:

  1. دارای ابعاد مختلف
  2. هزینه تولید کم
  3. قیمت به صرفه تر
  4. مقاومت بالا در برابر نوسانات، خوردگی و فشار
  5. طول عمر بالا
  6. سطوح صاف

هزینه لوله درزدار تست آب

همان طور که قبلتر هم گفته شد، جنس این لوله ها از فلز و فولا است و چیزی که باعث متغیر شذن قیمت لوله ها میشود در مقدار آلیاژی است که استفاده میشود. علاوه بر آلیاژ مورد استفاده شده موارد دیگر نیز در هزینه لوله تست آب موثر است:

برند تولید کننده، ضخامت لوله ها، نحوه ساخت، تجهیزات استفاده شده، میزان مقاومت، ابعاد و قطر لوله ها، روش های انبار داری لوله ها، نوع کابردی لوله

هرچه ورقه هایی که در لوله درزدار استفاده میکنیم سنگین تر باشد،به ماده اولیه بیشتری نیز نیاز خواهیم داشت. پس قمیت لوله رابطه مستقیمی با وزن لوله دارد. و بالعکس لوله هایی که ضخامت کمتری دارند، ورق کمتری استفاده شده و سبک تر هستند پس قیمت ارزان تری نیز دارند.

علاوه بر این، امروزه نوسانات بسیاری را در بازار مشاهده میکنیم و قیمت مواد اولیه و دیگر موارد روز به روز درحال تغییر است.

و در آخر

مبین فولاد آسیا ارائه دهنده انواع شیرآلات، لوله های صنعتی و دیگر موارد میباشد که میتونید از سایت مبین آنها را مشاهده کنید و اقدام به خرید کنید! باما همراه باشید

منبع :www.investopedia.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *