لوله درزدار چیست؟|کابرد لوله های صنعتی درزدار|مبین فولاد آسیا

لوله درزدار چیست؟|کابرد لوله های صنعتی درزدار|مبین فولاد آسیا

لوله درزدار چیست؟!

لوله درزدار یکی از انواع لوله صنعتی می باشد که مبین فولاد اسیا قبلا راجب این لوله های صنعتی اطلاعاتی به شما داده است. لوله درزدار در تقسیم بندی لوله ها اولین نوع لوله ها می باشد.نحوه ساخت لوله های صنعتی درزدار، با جوشکاری صورت می گیرد، یعنی مهم ترین قدم برای ساخت این لوله ها، جوشکاری است. با ما همراه باشید تا با نحوه ساخت و کاربرد های لوله درزدار اشنا شویم.

به لوله های درزدار،درز جوشی نیز گفته می شود. ساخت این لوله ها به گونه ای است که، ورقه هایی که از جنس فولاد هستند را به شکل لوله خم می کنند و سپس طول ورقه ها را به هم دیکر جوش می دهند.

روش های مختلفی برای جوش دادن ورقه های فلزی وجود دارد که هر کدام از این روش ها، تاثیر مستقیمی در سختی و کیفیت لوله دارد. از مهم ترین روش های جوشکاری می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: جوشکاری به روش های  مارپیچی، مقاومت الکتریکی، فیوژم الکتریکی و فرکانس بالا. هر کدام از روش ها، تاثیراتی مختلف بر روی لوله های مختلف درزدار دارد. در اصل در لوله درزدار ما از روش  های جوشکاری استفاده می کنیم تا لوله ها کمتر نشتی داشته باشند و موادی که انتقال می یابند کمتر خارج شوند.

تاریخچه ساخت لوله های صنعتی درزدار در صد ها سال پیش به وجود امده است. ساخت این لوله به پیشنهاد و ایده فردی به نام مرداک ایجاد شده. در اصل مرداک لامپ های ذغالی را اختراع کرده بود ، برای اینکه سطج شهر نور داشته باشد، چراغ های ذغالی را همه جای شهر نصب کرد. نحوه چیدمان به این صورت بود که چندین بشکه را به هم وصل کرد . وقتی بشکه ها کنار هم قرار گرقتند. شکلشان به شکل لوه استوانه ای شد و با همین کار ایده جدیدی به ذهنش امد تا لوله ها را جوشکاری کرده و ان الان تبدیل به لوله درزدار شده است.

با توجه به کاربردی که این لوله ها امروزه در صنعت دارند، قیمت به صرفه ای دارند که باعث شده استفاده از این لوله ها را افزایش دهند. همچنین لوله درزدار نسبت به لوله بدون درز مقرون به صرفه تر است و ارزان می باشد زیرا فرایند تولید ان اسان می باشد و همه این عوامل باعث معروف شدن درز حوشی می شود.

لوله درزدار چیست؟|کابرد لوله های صنعتی درزدار|مبین فولاد آسیا 3

تا قبل از اینکه لوله های مانسیمان وارد بازار شوند، لوله های درزدار وجود داشته و بعد ها لوله های بدون درز پا به جهان صنعتی گذاشته اند. و حال  جفت لوله ها در کنار هم در صنایع های مختلف استفاده می شوند.

لوله های درزدار، لوله هایی هستند که کاربرد ان عمومی تر و برای عموم مورد نیاز تر است و همان طور که قبلا هم اشاره شد، بخشی و مهم ترین قسمت تولید ان با جوشکاری است. دلیل این که درزدار در اسم این لوله ها امده است . این است که؛ برای اتصال قسمت های درز ورقه های فولادی و اهنی ان از جوشکاری استفاده می کنیم و شکل ان استوانه ای می شود .

در گذشته ما از لوله ها در تمام کار هایمان استفاده می کردیم، زیرا تنها لوله ما از نوع درز دار بود. و همچنین برای انتقال فشار های زیاد هم استفاده میشد با این تفاوت که باید به صورت دوره ای ان ها را کنترل و تغویض کرد زیرا ممکن بود درز های ان بعد از مدتی باز شود و مناسب فشارها و جریان های زیاد نبود.

درواقع؛ این لوله ها مقاومت کمتری نسبت به لوله بدون درز دارند و در شرایط هایی که بسیاز تحت فشار قرار می گیرند مناسب نیست و پس از مدتی قسمت های جوش داده شده، ترک بر می دارند. پس برای انتقال سیالاتی مانند: غیر شیمیایی ، ابرسانی و تاسیات مناسب تر است. استاندارد لوله درزدار برای فشار تحمل بین ۱۵ تا۲۵ درصد است و فشار کمتری را می تواند نگه دارد. اما باز هم به دلیل قیمت مناسب در بسیاری از جاها استفاده می شود.

تولید کننده لوله درزدار

 

لوله های درزدار چگونه ساخته می شوند؟

در ساخت لوله ها، ابتدا ورقه های فولادی را با ضخامت مناسب انتخاب می کنیم. سپس براساس اندازه و نوع قطعه لوله ان را برش می دهیم و ان را از غلتک های نورد عبور می دهیم تا حالت گرد شکل بگیرد و شکل ان مثل لوله شود. حالا نوبت ان است که لبه ورقه های فلزی را به هم دیگر جوش دهیم. و اما نحوه جوشکاری ان براساس چیزی که مشتری می خواهد متفاوت است و ۳ روش مرسوم دارد.

دو روش از جوشکاری ها که تقریبا شبیه به هم هستند. به ان ها ERW و HFI می گویند. در هر دو روش لبه های ورقه ها، با استفاده از ذوب شدن به یکدیگر جوش می شوند. با این حال این دو روش جوش تفاوت هایی نیز دارد. برای مثال در روش ERW، در جوش به الکترود نیاز نداریم و در روش دیگری یعنی HFI  ما نیاز به کنترل و دقت زیادی داریم تا جوش به خوبی صورت گیرد.

روش سوم در جوشکاری که به ان SAW می گوییم، به وسیله الکترود ها، محل درز ورقه های فولادی را جوش می دهد اما برای اینکه کیفیتش را حفظ کند و ماندگاری بیشتری نیز داشته باشد، متخصصان مبین فولاد اسیا در جوشکاری از پودری مخصوص و خاص استفاده می کنند و گاهی نیر عنصر ارگون نیز به ترکیب اضافه می کنند.

انواع لوله درزدار

لوله های درزدار بسیار متنوع هستند و دارای نمونه های زیادی نیز هستنذ. مبین فولاد اسیا قصد دارد مهم ترین و پر کاربردی ترین نوع لوله های درزدار را به شما بگوید! با ما در ادامه همراه باشید.

۱٫لوله درزدار اهنی/ مستقیم

از این لوله درزدار برای مایعاتی که فشار زیادی ندارند و دارای درچه حرارت پایینی است ، استفاده می شود. اما شرکت مبین قبل اینکه ان ها را وارد بازار کند، لوله ها را در مقابل فشار اب و خم شدن لوله تست می کنند تا به ان محصول با کیفیت برسند. طول مورد نظر برای لوله های اهنی، از ۴ متر تا ۱۰ متر می باشد.

لوله درزدار چیست؟|کابرد لوله های صنعتی درزدار|مبین فولاد آسیا 4

 

۲٫لوله درزدار گالوانیزه

برای تولید لوله های گالوانیزه، دو روش مرسوم است گرم و سرد. و رایج ترین روش ان به روش گرم است و از روش سرد کمتر استفاده می شود. در این جا، لوله های فولادی را در استخری که  پر از فلز روی است، گذاشته می شود و پس از مدتی روی لوله پوششی از روی ایجاد میشود و همین کار باعث تداوم عمر لوله تا ۵۰ سال می شود.

لوله درزدار چیست؟|کابرد لوله های صنعتی درزدار|مبین فولاد آسیا 5

۳٫لوله درزدار داربستی

از این لوله ها برای ساخت و ساز های عمرانی و گسترده استفاده می شود. درز لوله های داربستی همانند درز های دیگر لوله های درزدار جوش داده نمی شود. پس نمی توانیم از این لوله ها برای انتقال اب و گاز استفاده کرد.

لوله درزدار چیست؟|کابرد لوله های صنعتی درزدار|مبین فولاد آسیا 6

۴٫ لوله درزدار مارپیجی

لوله های مارپیچی سختی و مقاومت بیشتری نسبت به لوله های مستقیم دارد. درز این لوله ها باعث این می شود که، کیفیت جوشگاری و بهره وری بیشتری نسبت به دیگر لوله ها داشته یاشد. ظاهر جوشکاری این لوله ها ظریف و صاف است. کاربرد این لوله ها در سیستم های تهویه، دفع سموم، جابه جایی مواد از کامیون ها و در جاهای عمومی استفاده می شود.

لوله درزدار چیست؟|کابرد لوله های صنعتی درزدار|مبین فولاد آسیا 7

کاربرد لوله درزدار

در جاهای مختلف از این لوله ها استفاده می کنیم. برای ساخت و ساز های فلزی و لوله کشی اب و دیگر جریانات مورد استفاده قرار می گیرد. دیگر کاربرد این لوله ها، در انتقال اب، فاضلاب، هوا، گاز، بخار و کشتی سازی، اتومبیل سازی و دیگر صنایع کاربرد دارد.

 

قیمت لوله درزدار

همان طور که می دانید و تا اینجا مطالعه کردید، لوله درزدار کاربرد زیادی دارد و همچنین نسبت به لوله بدون درز قیمتت مناسب تری نیز دارد.

هرچه سطوح لوله صاف تر باشد و جوش ان با دقت تر زده شود و از تجهیزات با کیفیت تری استفاده شود، کیفیت لوله درز دار بیشتر می شود و در نتیجه تاثیری در قیمت نیز دارد که شرکت مبین فولاد اسیا در تلاش است بهترین کیفیت ها  را در تمام زمینه های شیرالات صتعتی و لوله های صتعتی به شما ارائه دهد..

 

منبع:.hongkunmeta

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *