لوله سیمانی چیست؟ ۳ تا از کابرد های لوله سیمانی

لوله سیمانی چیست؟ ۳ تا از کابرد های لوله سیمانی

لوله سیمانی

مبین فولاد آسیا درباره تمام لوله های صنعتی گزارشاتی را آماده کرده و به صورت مقاله به شما ارائه داده است تا با تمام لوله هایی که در پیرامونتان کاربرد دارد آشنا شوید! در این مقاله نیز متخصصان مبین درباره لوله سیمانی به شما اطلاعاتی میدهند تا از کاربرد، مزایا و معایب و دیگر چیزهای این لوله آشنا شوید. پس با ما در ادامه همراه باشید.

لوله سیمانی چیست؟

لوله سیمانی نام های دیگری نیز دارد. برای مثال ما این لوله را لوله دودکش نیز مینامیم. این لوله در صنایع ساختمان سازی بیشترین کاربرد را دارد. ترکیباتی که در لوله به کار میرود: سیمان و الیاف نسوز است و سیمان درون لوله، باعث سختی و مقاومت لوله میشود.

لوله سیمانی چیست؟ ۳ تا از کابرد های لوله سیمانی 1

همچنین، کاربردی که الیاف نسوز در لوله دارد باعث میشود که این لوله سیمانی در برابر گرما و حرارت های شدید، مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. اگر لوله استانداردهای موردنظر را به درستی اعمال کند، جزء برترین ها توسط مهندیسن میشوند و دراصل متخصصان این لوله را به عنوان لوله مناسب برای ساخت و ساز قبول کردند و جزء لوله های ساختمانی به حساب می آید.

شما میتوانید این لوله های صنعتی را در سایز های و اندازه های مختلف سفارش دهید. از آنجایی که کاربرد های بسیار گسترده ای در صنعت ساختمانی و دیگر صنایع دارد، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و تولیدات آن نیز بیشتر شده است.

لوله سیمانی یک لوله ایده آل  میباشد. زیرا هم کیفیت و هم قیمت را با هم دارد و چی بهتر از این برای شما؟! پس برای آشنایی بیشتر با این لوله در ادامه مقاله ما را همراهی کنید…

لوله سیمانی چه کاربردی دارد؟

لوله های سیمانی کاربرد های متنوع و گسترده ای را دارند و هر کدام از این کاربرد ها برای خود توضیح و اطلاعات منحصر به فرد خود را دارد. پس بیایید با همدیگر کاربرد های لوله سیمانی را بررسی کنیم:

  1. مورد استفاده در موتور خانه ها: از مهم ترین کاربرد های این لوله در موتور خانه ها میباشد. این موتورخانه ها هم میتواند صنعتی و خانگی باشد.
  2. مورد استفاده در خانه ها: از کاربرد های اصلی لوله سیمانی میتوان به بخاری های خانگی اشاره کرد که در حال حاضر در هر ساختمانی شما این لوله ها را مشاهده میکنید.
  3. مورد استفاده به عنوان دودکش: شما می توانید لوله های سیمانی را به عنوان دودکش شومینه ها و پکیچ ها نیز مورد استفاده قرار دهید.
  4. به طور کلی، این لوله بتنی یک محصول همه کاره میباشد و میتوان در جاهای مختلف از آن استفاده کرد. استحکام این لوله برای خطوط فاضلاب نیز بسیار مناسب است.
  5. شما میتوانید با این استحکام لوله، از آن به عنوان آبچکان ایده آل نیز استفاده کنید.
  6. برای سیستم  های آبیاری و زهکشی نیز مناسب میباشد چرا که، سطح داخلی صافی دارد و آب آزادانه میتواند در جریان باشد. همچنین، ساختار جامد آن نیز از نشت و خوردگی جلوگیری میکند.
  7. ایجاد خندق های آبیاری: برای اینکه آبیاری محصولات به درستی انجام شود، خندق بهترین گزینه میباشد.
  8. میتوان از لوله های سیمانی برای ساخت سیستم های کاشی زهکشی استفاده کرد که به حذف آب اصافی مزارع و باغ ها کمک میکند.

در کل، نصب لوله آسان است و نیاز به نگهداری کمی دارد و یک انتخاب عالی برای اکثر پروژه ها میباشد. علاوه بر آن، با درک کاربرد های لوله سیمانی، کشاورزان و باغداران میتوانند بیشترین استفاده را از این محصول همه کاره ببرند!

تا اینجا ما مهم ترین کاربرد های لوله سیمانی را به شما گفتیم تا بیشتر با این لوله دودکش آشنا شوید!

لوله سیمانی دارای انواع و اقسام مختلفی است که قصد داریم مختصرا این لوله ها را به شما معرفی کنیم:

لوله سیمانی گرد

اولین لوله ای که شرکت مبین فولاد آسیا قصد دارد به شما ارائه دهد، لوله سیمانی گرد میباشد. کاربرد هایی که این لوله دارد، بیشتر در شومینه ها و یا پکیج ها است. دارای قطر های مختص به خودشان نیز هستند، قطر های آن شامل: ۱۰۰، ۱۵۰، ۲۰۰، ۲۵۰، ۳۰۰ میباشد.

این نکته نیز حائز اهمیت است، برای این که این لوله ها را نصب کنید، نیاز به ابزارآلاتی نیز هستید. این ابزارها شامل: زانو، کلاهک،  و بوشن است. و برخی از آنها نیز دارای کونیک میباشد و به راحتی بدون استفاده از بوشن نصب میشود. شرکت مبین فولاد آسیا نیز در تلاش است با آخرین بروزرسانی ها محصولات خود را ارائه دهد.

لوله سیمانی کانال چهارگوش

نوع دیگر لوله سیمانی، کانال چهارگوش و یا لوله کتابی است. این لوله ها نیز دارای اندازه هایی مخصوصی است: ۱۰۰*۱۵۰ ، ۱۵۰*۲۰۰، ۲۰۰*۳۰۰٫ نصب این لوله ها نیز بسیار راحت میباشد زیرا هم بوشن و هم کونیک دارند و بدون هیج ابزار و یا اتصالاتی میتوان لوله را به جای مورد نظر نصب کرد.

لوله سیمانی فشار قوی

این لوله فشار قوی در انتقال سیالاتی مانند آب مورد استفاده قرار میگیرد. این دسته از لوله ها از الیاف بیشتری استفاده کرده اند. طول لوله ها با توجه به کارایی هایشان متفاوت است. برای مثال: لوله های فشار قوی در طول ۵ متری تولید میشوند و لوله های سیمانی ساختمانی به طول ۳ متری تولید میشوند.

کاربرد این نوع لوله های سیمانی در مناطق کویری میباشد. به این منظور که به جای لوله های پلی اتن از لوله های سیمانی فشار قوی استفاده میکنند. تنها دلیل این کار این است که، در کویر و جاهای بیابانی جانورانی مانند موش اقدام به جوییدن میکنند که لوله های پلی اتن پاره میشوند و تنها گزینه، لوله های سیمانی میباشد.

لوله سیمانی فشار قوی، مقاومت بسیار بالایی دارد و دربرابر هر گونه جانوری نیز مقاوم است.

لوله سیمانی آبگرمکن

این لوله حتی در آبگرمکن ها نیز کارایی دارد و همان طور که گفتیم کارایی های گسترده ای دارد. شما میتوانید از این لوله برای هر کدام از مدل های آبگرمکن استفاده کنید یعنی: آبگرمکن های ایستاده، دیواری و بخاری از لوله های سیمانی در اندازه های مختلف، لوله تولید میشود.

برای هر نوع از آبگرمکن ها، لوله هایی با سایز های مختص به خودش تولید میشود. برای مثال: لوله سیمانی ۱۵ برای آبگرمکن های ایستاده گزینه مناسبی هستند و همچنین لوله های ۱۰ گرد برای آبگرمکن های بخاری مناسب هستند.

لوله سیمانی چیست؟ ۳ تا از کابرد های لوله سیمانی 2

لوله سیمانی باربیکیو

اگر شما هم جزء افرادی هستید که انواع و اقسام کباب ها را پخته اید، باید بدانید که لوله های سیمانی در باربیکیو مورد استفاده قرار میگیرد. به دلیل اینکه باربیکیو بیشتر در فضای باز مورد استفاده قرار میگیرد، لوله سیمانی ۱۰ گرد گزینه مناسبی برای تولید است.

لوله سیمانی شومینه

یکی از چیز هایی است که همیشه مورد استفاده قرار میگیرد و امروزه در خانه های مدرن میتوانید ببینید. اصلی ترین بخش یک شومینه خوب، لوله سیمانی آن میباشد. ابعادی که برای لوله در نظر میگیریم، کاملا به اندازه شومینه بستگی دارد.

درواقع، چیزی که امروزه گفته میشود: دودکش مورد استفاده در شومینه باید ظریف تر از دیگر اجزای شومینه باشد. اندازه و ابعاد دودکش ها برای شومینه های گازی میتواند بنا به درخواست مشتری متفاوت باشد اما برای شومینه های چوبی این قضیه متفاوت است! ابعاد دودکش در شومینه های چوبی با توجه به دهانه آتشدان متفاوت است.

لوله سیمانی آزبست

لوله سیمانی آزبست در شبکه های جمع آوری فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرد و بعد از لوله های بتنی، جزء لوله های با کیفیت و بادوام در این صنعت به حساب می آیند. با توجه به اینکه، هیچ پوشش حفاظتی برای لوله های بتنی در ایران وجود ندارد، لوله های آزبست جایگزین شده اند و تولید این نوع لوله ها نیز در مبین فولاد آسیا افزایش یافته است.

این لوله ها در دو نوع دو سر ساده و یک سر ساده تولید میشوند که بیشتر در کشور ایران نوع دو سر رایج است.

نکات مورد توجه در نصب دودکش

رعایت یکسری نکات بسیار پر اهمیت است و در صورت عدم توجه به نکات ایمنی و کلیدی ممکن است خطرات جبران ناپذیری را دنبال داشته باشد. گاز گرفتگی یکی از حوادث جبران ناپذیر است که در فصل های زمستان  این اتفاق بیشتر رخ میدهد. پس با ما همراه باشد و این نکات را جدی بگیرید:

  • اگر در منزل یا محل کارتان از اجزا و وسایلی استفاده میکنید که گاز سوز هستند، باید حتما هر کدام از آنها دودکش های مختص به خود را داشته باشند.
  • شکل درست کلاهک به صورت اچ باید باشد تا از ورود هر گونه اشیای زائد جلوگیری کند.
  • تست مکش دودکش را حتما انجام دهید! جهت اینکه از درستی کار خود مطمئن شوید!
  • رعایت فاصله های دودکش تا دهانه شومینه از نکات مهم میباشد. فاصله آنها باید اندازه حداقلی داشته باشد، برای اینکه از آتش سوزی های احتمالی جلوگیری کند.
  • کانال کولر دودکش قوی تری نسبت به دودکش لوله سیمانی به حساب می آید. پس هنگام سرما باید دریچه های کانال کولر را ببندید تا عمل مکش به صورت وارونه رخ ندهد.
  • در جاهایی که شما نیاز به چند وسیله گازسوز دارید، بهتر است از سنسور های حساس به گاز نیز استفاده کنید و مواظب سلامتی خود باشید.

لوله سیمانی چیست؟ ۳ تا از کابرد های لوله سیمانی 3

روش ساخت لوله سیمانی

لوله های سیمانی جزء لوله های قوی و بادوام به حساب می آیند به طوری که بسیار مقرون به صرفه هستند و عمر مفید آن ها حدود 75 سال است.

این لوله در ابتدا از اجزای اصلی سیمان، سنگدانه هایی که شامل ماسه، شن و آب است، تشکیل میشود. همه این موارد به طور متفاوت در پنچ شکل مخلوط میشوند و از این رو، فرآیند تولید لوله های سیمانی در پنچ روش طبقه بندی میشود.

دستگاه های لوله ساز، آن ها را با قالبی داخل ظرفی میریزند که شکل توخالی میدهد و نتیجه آن فشرده و محکم میشود. البته گاهی اوقات میتوان به آن ها تقویت کننده های آهنی اضافه کرد تا محکم تر به نظر برسند.

علاوه بر این روش، روش های دیگری مانند ریخته گری خشک است که دستگاه های لوله سازی از مخلوط های بتن خشک استفاده میکنند و با تکنیک های استاندارد، لوله های بتنی مورد نظر را تولید میکنند.

روش دیگر، روش ریخته گری مرطوب است. این دستگاه های لوله ساز از اسلامپ های زیاد مخلوط بتن استفاده میکنند. توده های مرطوب در دستگاه های لوله سازی بتنی وارد میشود تا ورودی را در یک ساختار لوله مانند با دیواره داخلی قالب گیری کنند. غلتک های پرس، لایه داخلی را صاف میکنند و یک مایع اشباع کننده را اعمال میکنند. فشار ایجاد شده برای افزایش نفوذ پذیری محیط مایع تا عمق 10 میلی متر کافی است.

فروش لوله سیمانی

قیمت لوله های سیمانی به عواملی مختلف بستگی دارد. عواملی مانند: سایز، نوع، قطر و انداره. با توجه به شرایط امروزی قیمت لوله ها در حال تغییر میباشد. برای اطلاع از قیمت و دیگر عوامل با شرکت مبین فولاد آسیا در تماس باشید.

خرید لوله های سیمانی از جای مطمئن خرید شما را مطمئن میکند. بیش از خرید حتما سایت های مختلف را چک کنید. شرکت مبین فولاد آسیا با چندیت سابقه فروشنده لوله های صنعتی، شیرآلات صنعتی و دیگر موارد میباشد. با ما در شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و همچنین سایت مبین همراه باشید و خرید ایمنی را با ما تجربه کنید!

منبع: www.frontiermanholecovers.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *