لوله گوشتدار چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله گوشتدار چیست؟

شرکت مبین میخواهد درباره یکی دیگر از لوله های صنعتی بدون درز به شما اطلاعاتی دهد تا از لوله درستی برای کارتان استفاده کنید. این لوله مورد نظر، لوله گوشتدار بدون درز است. در ادامه با ما همراه باشید تا از کاربرد و تاریخچه و دیگر نکات آن جا نمانید.

همان طور که میدانید، لوله ها از لحاظ ظاهری، کاربرد، جنس، سایز و ابعاد با یکدیگر متقاوت هستند و اصلی ترین کاربردی که یک لوله میتواند داشته باشد در انتقال سیالات از جایی به جای دیگر است. و اما لوله گوشتدار نیز نقش بسیار حیاتی در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی دارد.

لوله گوشتدار چیست و چه کاربردی دارد؟ 1

حال سوال پیش می آید که لوله گوشتدار چیست؟

این لوله ها، از نوع لوله بدون درز فولادی است که ضخامت بیشتری را شامل میشود. و دلیل نام گذاری گوشتداری آن، ضخامتش است. و همچنین گاهی در صنایع دیگر آن را به نام لوله  ضخامت بالا به بازار ارائه میدهند. لوله گوشتدار در جاهای مختلف زیادی کاربرد دارد و نسبت به دیگر رقبا، ۲۰ درصد ضخامت بیشتری دارد.

مشخصات لوله گوشتدار

مهم ترین و اصلی ترین تفاوت لوله ها در درزدار و درزدار نبودن آنها است. همان طور که در بالا هم اشاره کردیم؛ این لوله جزء لوله بدون درز است و میتوان گفت نوعی لوله مانسیمان نیز است. امروزه با توجه به نوسانات قیمت این لوله ها نیز دائم در تغییر میباشد.

تا اینجا ما از این لوله گوشتدار نام های مختلفی دیدیم: لوله ضخامت بالا، لوله مانسیمان و حال لوله ماهیچه ای نیز نام دیگر این لوله است. از مهم ترین شاخصه و مشخضه ها لوله گوشتدار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام بالا
  • ضخامت بالا
  • وزن بالا
  • عدم جوش پذیری
  • مقاومت در برابر سختی و فشار

استاندارد های لوله گوشتدار

اگر هر تولید کننده بتواند تمامی استاندارد های مورد نظر را رعایت کند، یک لوله گوشتدار با کیفیت را میتوانیم مشاهده کنیم که قادر به استفاده در طولانی مدت است. در واقع استاندارد ها بیان کننده کیفیت لوله ها هستند. از آنجایی که نوع این لوله ها، بدون درز است دارای استاندارد مشترک با لوله های بدون درز دارد.

یک استاندارد جهانی به نام ASTM که بین تمامی لوله های بدون درز مشترک هستند. و در تولید لوله گوشتدار از استاندارد  ASTM A105 نیز استفاده میشود.

وزن لوله گوشتدار

وقتی میگوییم گوشتدار، یعنی لوله ای که ضخامت بالایی نسبت به لوله های رقبا دارد. و این لوله ها بیشتر در شرایط سخت استفاده میشوند. با توجه به این موارد، وزن این لوله نیز بیشتر میشود و در نتیجه در قیمت نهایی تاثیر میگذارد.

وزن لوله نیز یکی دیگر از مهم ترین عوامل در انتخاب لوله برای پروژه مورد نظر است. پس برای اینکه از لوله مناسبی برای پروژه  استفاده کنید، لازم است تمامی سایز ها و اندازه ها را بدانید و انتخاب درستی داشته باشد.

لوله گوشتدار چیست و چه کاربردی دارد؟ 2

ضخامت لوله گوشتدار

لوله ها با ضخامتشان شناخته میشوند. لوله های ماهیچه ای در ضخامت های ۲ تا ۸۰ میلی متری موجود هستند و در بازار ارائه میشوند. اما ضخامت های ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۳۸، ۴۰، ۷۰ در بازار بیشتر به فروش میرسد. علاوه بر ضخامت لوله، هر لوله دارای قطر های داخلی و خارچی است. قطر خارجی آن ۲۲۰ میلی متر است و قطر داخلی آن ۸۰ میلی متر است.

لوله گوشتدار چگونه ساخته میشود؟

مبین فولاد آسیا در تولید لوله ها، از ترکیبات فولاد و آهن استفاده میکند. اما مقاومت فولاد از آهن بیشتر میباشد پس در ترکیبات مقدار فولاد از آهن بیشتر میباشد. همچنین تولید لوله گوشتدار بدون درز، به روش نورد گرم ذوب شمش انجام میشود.

ورقه های فولادی در دمای بالایی قرار میگیرند و سپس قادر به تغییر شکل میشوند. فرآیند تولید این لوله بسیار شبیه به ساخت لوله مانسیمان میباشد. همانگونه که از نامش پیداست، هیچ درز جوشی در بدنه لوله گوشتدار بدون درز مشاهده نمیکنیم و در مراحل ساخت، جوشکاری معنایی ندارد.

مواد اولیه لوله گوشتدار

هر مقدار موادی که در لوله استفاده میشود، باعث افزایش ویژگی این لوله میشود. پس یک لوله گوشتدار وقتی لوله میشود که بتواند تمامی مواد را به اندازه لازم در خود جای دهد. از مهم ترین عناصر که در تولید لوله از ان استفاده میکنیم، به ترتیب زیر است:

  1. کبالت( باعث افزایش دما میشود)
  2. نیکل( باعث افزایش سختی میشود)
  3. کروم( مقاومت در برابر خوردگی، دمای بالا، زنگ زدگی)
  4. تیتانیوم( جلوگیری از زنگ زدگی)
  5. بور
  6. منگنز و مولییدن (افزایش سختی)
  7. سیلیکون ( باعث افزایش سختی به همراه حذف اکسیژن میشود)
  8. تنگستن (افزایش مقاومت در برابر دمای بالا)

لوله گوشتدار چیست و چه کاربردی دارد؟ 3

چگونه لوله اصلی گوشتدار را تشخیص دهیم؟

تفاوتی که میان لوله هایی با ضخامت بالا و نازک وجود دارد، در نحوه تولید لوله ها است. برای مثال، لوله هایی که دیواره نازک تری دارند از روش نورد سرد تولید میشوند در حالی که لوله های با ضخامت بالا از روش نورد گرم تولید میشوند.

در اصل، این نحوه تولید، از عواملی است که بر خاصیت های مکانیکی لوله ها تاثیر میگذارد و باعث تقاوت هایی در لوله ها میشود. از روش دیگر در تشخیص لوله اصلی گوشتدار، توجه به ضخامت لوله ها است. زیرا ضخامت دیواره های لوله گوشتدار از میلی متر تا سانتی متر است.

کاربرد های لوله گوشتدار

با توجه به مراحل ساخت این لوله ها، نسیت به لوله های دیگر ضخامت بیشتری دارد و همچنین در پروژه های بسیاز بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند. این لوله با ضخامت بالا، کاربرد های بسیاری در صنایع و پروژه های بزرگ دارد. صنایعی نظیر:

  • صنعت ماشین سازی
  • صنعت هیدرولیک
  • صنعت حمل و نقل( گاز، بخار، گاز مایع)
  • صنعت برق
  • صنعت آبیاری کشاورزی
  • صنعت ساخت و ساز های شهری ( مورد استفاده در ستون ها، پل ها، اسکله ها، جاده ها)
  • صنعت انتقال مایعات در مسافت های طولانی( آب رسانی)

تفاوت های لوله گالوانیزه و گوشتدار

تنها یک تفاوت میان این دو لوله گالوانیزه و گوشتدار وجود دارد و آن هم در روش تولید و درزها است. روش تولید گالوانیزه به این صورت است که به دو روش گرم و سرد تولید میشود و همچنین این لوله دارای درز هایی بوده است.

تفاوت لوله های گوشتدار آهنی و فولادی

گاهی شما باید شرایط پروژه تان را در نظر بگیرید و بسته به محیط پروژه تان نوع آن را انتخاب کنید. یعنی تصمیم بگیرید نوعش از آهن باشد یا فولاد! با این که آهن سخت است اما فولاد هم زنگ نمیزند و میتوان طولانی مدت از آن استفاده کرد. و اما قیمت آهن گران تر از فولاده بوده و در هزینه نهایی لوله موثر است.

فروش لوله های گوشتدار

آنچه شما در این مقاله خواندید درباره لوله گوشتدار و کاربرد های این لوله است. این لوله سخت، در پروژه های سنگنین و پر فشار گزینه بهتری است و برعکس لوله های دیگر، در پروژه ها ی حساس پر اهیمت تر است.

با توجه به تنوع بالای محصولات، باید دقت ویژه ای به انتخاب محصولات فولادی کرد. همچنین شرکت مبین فولاد آسیا در تلاش است تمامی لوله ها و دیگر محصولات را با توجه به استاندارد های بین المللی تولید کند تا از کیفیت عالی برخوردار باشید.

شرکت مبین فولاد آسیا علاوه بر لوله های صنعتی، شیرآلات صنعتی نیز در شرکت خود به فروش میرساند که شما میتوانید موارد بیشتر را در کانال تلگرامی و یا سایت مبین مشاهده کنید و از کیفیت فوق العاده ای بهره مند شوید.

منبع: blog.projectmaterials.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *