میلگرد و ضایعات میلگرد چیست؟

بتن ، یک مصالح مهم و کاربردی در ساختمان سازی است این بتن ها مقاومت فوق العاده بالایی در برابر نیروهای فشاری دارند و به صورت ذاتی تحمل هر گونه فشار را دارند اما یک نقطه ضعفی دارند ، نقطه ضعف آنها این است که نیروهای کششی میتوانند به راحتی آن ها را شکست دهند چرا که تحمل قبول نیروهای کششی را به هیچ وجه ندارند و در قابل هرگونه فشار کششی و چرخی ضعیف عمل میکنند ، به همین دلیل درسال 1800 بشر با خود اندیشید که میتواند با افزودن میله های فولادی نازک به بتن مقاومت کششی آن را فوق العاده زیاد کنند ، این میله های نازک فولادی را میلگرد نامیدند که در سال 1968 به شکل کاملا استاندارد از آن رونمایی کردند ضایعات میلگرد هم از جمله ضایعات آهنی هستند که نیاز به جمع آوری و بازیافت دارند.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با میلگرد ، انواع آن ، ضایعات میلگرد به طور کامل آشنا کنیم.

میلگرد چیست؟

تا حدودی ممکنه همه ی ما با آن آشنا باشیم یا حتی اسم آن را شنیده باشیم ، میلگرد ها یکی از انواع فولاد ها هستند ، نام دیگر آن آرماتور است ، میلگرد ها یک عامل تقویت کننده بتن ها هستند که همانطور که در بالا گفته شد درسال 1968 به شکل کاملا استاندارد در ساختمان سازی مورد استفاده قرار گرفتند ، میلگرد ها توانایی بالایی در قبول نیرو های کششی و چرخشی دارند و از میلگرد ها برای جبران نبود مقاومت کششی در بتن ها استفاده میشود به همین دلیل امروزه استفاده از این میله های فولادی افزایش پیدا کرد و شرکت های ساختمانی تصمیم گرفتند از این محصول فوق العاده که کشش رویایی دارد استفاده کنند

در کشورهای مختلفی فولاد میلگرد تولید میشود و ایران هم جزو آن کشورها است که قسمت عمده فولاد میلگرد توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید میشود.

ضایعات-میلگرد

تصویر 1- میلگرد

چرا از میلگرد برای تقویت بتن استفاده می کنیم؟

جواب آن بسیار راحت است  ، گرچه میتوانیم برای تقویت نیرو کششی بتن از ماده هایی با استحکام بالاتری استفاده کنیم اما به چه  دلیل میلگرد را انتخاب کردیم؟ در جواب باید بگوییم که فولاد و بتن یک عامل اشتراکی دارند به همین دلیل در ساخت میلگرد از فولاد استفاده بیشتری شده است.

دلیل استفاده از میلگرد

میلگرد یکی از مصالح ساختمانی بسیار مهم است و نقش بسیار مهمی در اسکلت بندی و زیر ساخت دارد و در مواقع زلزله محافظ جان شما هستند به همین دلیل طرفداران آن روز به روز بیشتر میشود .

کاربرد میلگرد :

  • ساخت انواع پل
  • ساختمان سازی
  • سد و هرچیزی که نیاز به مقاوم شدن دارد

ساخت میلگرد

میلگرد ها معمولا از انواع گوناگون فولاد طی فرآیند نورد گرم تولید میشوند ، به طوری که بیشترین مواد استفاده شده در میلگرد از فولاد است اما گاهی از ضایعات فولاد هم برای تولید میلگرد استفاده میکنیم.

انواع میلگرد

  • میلگرد اروپایی

میلگرد اروپایی از منگنز ساخته شده است و باعث می شود به راحتی خم شوند. آنها برای استفاده در مناطقی که مستعد شرایط جوی شدید یا اثرات زمین شناسی مانند زمین لرزه ، طوفان یا گردبادها هستند مناسب نیستند. هزینه این میلگرد نسبت به دیگر میلگرد ها کم است به همین دلیل قیمت آنها نقطه قوتشان محسوب می شود ،اما نقطه ضعفشون مقاومت کمتری که دارند و ویژگی مهم میلگرد ها جنس آن است.

میلگرد-اروپایی

تصویر 2- میلگرد اروپایی

  • میلگرد با فولاد پرکربن

رایج ترین و متداول ترین نوع میلگرد، میلگرد “سیاه”است که در هر نوع و مقیاس پروژه به جز چند استثناء استفاده می شود و همانطور که از نام آن پیداست از فلز کربن ساخته شده است و به دلیل رنگ کربن معمولاً به عنوان Black Bar شناخته می شود. بزرگترین نقطه ضعف اصلی این میلگرد این است که زود دچار فرسایش میشود که بر روی بتن و سازه اثر منفی می گذارد و باعث شکستن اطراف بتن میشود به همین دلیل  برای شرایطی که ممکن است میلگرد در معرض رطوبت و اشباع آب قرار داشته باشد گزینه ی مناسبی نیست چرا که در برابر رطوبت مقاومت زیادی ندارد و باعث زنگ زدگی میشود به همین دلیل پیشنهاد نمیشود ولی با این حال با توجه به نسبت استحکام کششی همراه با مقدار ، باعث میشود میلگرد سیاه  به یکی از بهترین گزینه ها تبدیل  شود.

میلگرد-با-فولاد-پرکربن

تصویر 3-میلگرد با فولاد پرکربن

  • میلگرد با پوشش اپوکسی

میلگرد با روکش اپوکسی، همان میلگرد سیاه یا فولاد کربن است با این تفاوت که درست است مقاومت کششی یکسانی دارند اما از 70 تا 1700 برابر در برابر خوردگی مقاوم تر است. با این حال ، پوشش اپوکسی بسیار ظریف است. هرچه صدمه به پوشش بیشتر باشد ، در برابر خوردگی نیز مقاومت کمتری خواهد داشت و هر گونه آسیب به آن بر مقاومت این محصول در برابر زنگ زدگی اثر منفی خواهد داشت به همین دلیل در مقابل گالوانیزه ضعیف تر است و قیمت پایین تری دارد که در ادامه میلگرد گالوانیزه را توضیح خواهیم داد.

میلگرد-با-پوشش-اپوکسی

تصویر 4-میلگرد با پوشش اپوکسی

  • میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه فقط چهل برابر نسبت به میلگرد سیاه در برابر خوردگی مقاوم است ، اما آسیب رساندن به پوشش میلگرد گالوانیزه دشوارتر است. از این نظر ، ارزش بیشتری نسبت به میلگردهای پوشیده از اپوکسی دارد. با این حال ، این حدود 40٪ گرانتر از میلگرد روکش شده با اپوکسی است.

میلگرد-گالوانیزه

تصویر 5- میلگرد گالوانیزه

  • میلگرد از جنس فیبر تقویت شده پلیمری (GFRP)

GFRP از فیبر کربن ساخته شده است. از آنجا که از فیبر ساخته شده است ، خم شدن آن در هنگام استفاده مجاز نیست با این حال، فرسوده نخواهد شد. در این راستا، GFRP یک میلگرد تقویت بتن بی نظیر است. در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و همینطور سبک تر است و در مقایسه با سایر میلگردها مقرون به صرفه است.

میلگرد-از-جنس-فیبر-تقویت-شده-پلیمری-(GFRP)

تصویر 6-میلگرد از جنس فیبر تقویت شده پلیمری (GFRP)

  • میلگرد از جنس استنلس استیل

میلگرد از جنس استنلس استیل گرانترین نوار تقویت کننده در دسترس است ، تقریباً هشت برابر قیمت میلگرد با روکش اپوکسی را  دارد و همچنین بهترین میلگرد در دسترس برای اکثر پروژه هاست  با این حال ، استفاده از فولاد ضد زنگ در همه موارد جر موارد خاص، اغلب پر هزینه است که همین دلیل باعث شده که بیشتر در موارد مهم و خاص مورد استفاده قرار گیرد اما برای کسانی که دلیلی برای استفاده از آن دارند ، میلگرد از جنس استنلس استیل 1500 برابر مقاومت بیشتری در برابر خوردگی نسبت به نوار سیاه دارد مناسب است.

تا اینجا با میلگرد و انواع آن به طور کامل آشنا شده اید وقت آن رسیده که در مورد ضایعات میلگرد به شما توضیحاتی بدهیم.

ضایعات میلگرد چگونه به وجود می آید؟

ضایعات میلگرد از تخریب ساختمان ها ، پل ها و… بدست می آید .

ساختمان هایی که تخریب میشوند میلگرد ها و دیگر مواد استفاده شده در ساختمان دیگر قابل استفاده نیستند به همین دلیل میلگرد های غیرقابل استفاده و خرد شده توسط مراکز بازیافت ، جمع آوری میشوند ، فرآوری و ذوب شده و دوباره به چرخه تولید باز میگردند.

 

چرخه تولید به محیط زیست و همین طور به منابع کمک بسیار زیادی میکند پس با جمع آوری میلگرد های بدرد نخور و تبدیل آنها به ضایعات میلگرد به کشور خود کمک بزرگی کنید.

با تشکر از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *