گلوب ولو (GLOBE VALVE) یا شیر کروی چیست؟

گلوب ولو (GLOBE VALVE) یا شیر کروی چیست؟

همه چیز درباره گلوب ولو


ما امروز در این مقاله قصد داریم،درباره یکی دیگر از شیرآلات صنعتی به شما اطلاعات دهیم و درباره عملکرد و نحوه کارکرد ان توضیحاتی به شما دهیم. این شیر،گلوب ولو یا شیر کروی میباشد.

فروش گلوب ولو یا شیر کروی

شیر کروی،گلوب ولو یا شیر بشقابی یکی از مهم ترین و کاربردی ترین شیرالات صنعتی میباشد.این شیر گلوب ولو دارای یک سری استاندارد های جهانی میباشد نظیر:استاندارد های BS 1873 , BS 1868 ,ASME B16.34 بوده است و با توجه به نوع طراحی، برای کنترل جریانات و فشار سیالات در سیستم ها و صنایع استفاده می شود.

از مزایای این گلوب ولو این است که فشار سیالات موجود در سیستم با تعداد دور دسته شیر متناسب است.مبین فولاد آسیا ارائه دهنده انواع مختلف شیر کروی ها در سطح کشور است.

گلوب ولو چیست؟

در اصل،شیر گلوب یک شیر حرکت خطی است که برای توقف، شروع و تنظیم جریانات طراحی شده است. دیسک شیر گلوب یا گلوب ولو را می توان به دو روش استفاده کرد:به طور کامل از مسیر جریانی خارج کرد یا مسیر جریان را به طور کامل ببندد.

شیر های معمولی کروی یا بشقابی ممکن است برای خدمات جداسازی و دریچه های گازی استفاده شوند. اگر چه این نوع شیر ها افت فشار کمی بالاتر از شیر های مستقیم (دروازه ،پلاگ، توپ و غیره ) را نشان میدهند؛اما ممکن است در جایی که افت فشار از طریق شیر مورد نظر نیست هم استفاده شوند.

دلیل نام گذاری این شیر کروی یا بشقابی شکل این است که شکل ظاهری ان یعنی بدنه ان کروی طور است.

در گلوب ولو دو عامل مسدود کننده وجود دارد : که روش اول این است که حرکت ان در راستای عمودی باشد که باعث میشود افت فشار ان زیاد شود و در روش دوم : حرکت شیر به طور زاویه ای می باشد که افت فشار کمتری دارد.

جریان ورودی سیالات به شیر از مهم ترین عوامل در شیر بشقابی است که باید به ان توجه ویژه ای کرد:  در روشی که امکان جدا شدن یک قطعه از محور و دیسک باشد ،جریان سیالات از زیر دیسک وارد میشود اما اگر ما بیاییم و از این نوع شیر برای قطع و وصلی استفاده کنیم،این جریانات باید از بالای دیسک وارد شود که در این جا فشار سیالات باعث اب بندی بیشتر شیر میشود.

به طور کلی ، گلوب ولو را می توانیم در دو جهت استفاده کنیم یعنی جهت های رفت و برگشت که در هر دو نوع رفت و برگشت اب بندی ایمن و مطمئن است.

از انجایی که کل فشار سیستم اعمال شده بر روی دیسک به میل سوپاپ منتقل می شوند. محدودیت اندازه عملی برای این این نوع شیر های گلوب ۱۲ NPS است.دریچه های بزرگ تر مستلزم ان است که نیرو های زیادی بر روی ساقه اعمال شود تا دریچه تخت فشار باز یا بسته شود.

این نوع شیر های گلوب در سایز های ۴۸ NPS ساخته و استفاده شده است .

گلوب ولو به طور گسترده برای کنترل جریانات مختلف استفاده می شود. محدوده کنترل جریان، افت فشار و وظیفه ان باید در طراحی ویژه ان در نظر گرفته شود تا از خرابی زود درس جلوگیری شود. این سوپاپ هایی که تحت سرویس فشار دیفرانسیل بالا قرار گیرند ، نیاز به تزئینات ویژه دریچه ها دارند.

به طور خاص ،حداکثر فشار دیفرانسیل در سراسر دیسک شیر نباید از ۲۰ درصد(حداکثر فشار ۲۰۰ PSI) تجاوز کند.شیر هایی با تریم های خاص ممکن است برای کاربرد هایی طراحی شوند که بیش از این محدودیت های فشار تفاضلی دارند.

طرح های بدنه گلوب ولو

سه طرح بدنه اصلی برای شیر های گلوب وجود دارد که عبارتند از:الگوی سه راهی یا بدنه Z شکل؛الگوی زاویه و الگوی وای یا بدنه Y.

شیر کروی سه راهی z شکل

رایج ترین نوع شیر های گلوب شیر کروی سه راهی است که دارای دیافراگم Z شکل است.تنظیم افقی صندلی به ساقه و دیسک اجازه می دهد تا عمود بر خط افقی حرکت کنند.این طرحی که گفته شده است دارای کمترین ضریبانان جریان و افت ان بیشتر است.

در واقع انها در خدمات دریچه گاز شدید در اطراف شیر کنترل استفاده میشود.شیر های گلوب با الگوی سه راهی نیز ممکن است در کاربردهایی استفاده شوند که افت فشار ان نگران کننده نیست!!و نیاز به دریچه گاز دارد.

این طرح به گونه ای طراحی شده است که سیالات در ان ۱۸۰ درجه می چرخد.و اما هنگام ورود سیال به انحنای اول تا دیسک مورد نظر ۹۰ درجه چرخش دارد و تا دیسک دوم هم ۹۰ درجه می چرخد.از ان جایی که چرخش ان ۱۸۰ درجه است، این سیالات افت زیادی را تحمل میکند.پس برای خطوط بای پس دار و شرایطی که فشار مورد توجه نباشه،مناسب است.

گلوب ولو (GLOBE VALVE) یا شیر کروی چیست؟ 3

شیر کروی زاویه ای ۹۰ درجه

طراحی گلوب ولو ۹۰ درجه،اصطلاحی از شیر الگوی سه راهی پایه گلوب . انتهای این شیر کروی در زاویه ۹۰ درجه قرار دارد و جریان سیال با یک چرخش ۹ درجه رخ می دهد.این نوع شیر ها در سیستم هایی که دارای دوره های جریان ضربانی هستند به دلیل توانایی ان ها در کنترل اثر شدن این نوع جریانات استفاده میشود.

مزایای استفاده از این شیر گلوب ولو این است که :در برابر عبور جریان مقاومت بسیار پایینی دارد و اتصالات اضافی در سیستم خط لوله حذف می شود.در جاهایی استفاده می شود که  سیالاتی که ذرات معلق ندارند و همچنین به عنوان سیال تمیز نیز شناخته می شود.

جریان سیالات در هنگام عبور از شیر چنین بار جهت را تغییر می دهند و این به این دلیل است که شکل بدنه و کانال جریان پیچیده ای دارد.و همین تغییر جریانات است که باعث  افت فشار،لرزش، فلشینگ ، جریانات خفه در سیال می شود که همه این ها از سری مشکلاتی است که در شبکه مخصوصا سیالات مایع پیش می اید.

نشیمنگاه های این نوع شیر ها از دو نوع فلزی و لاستیک است.اگر ما از نوع فلزی استفاده کنیم باید تنش زیادی به دیسک وارد کنیم.این تنش باید در سر تا سر نشیمن یکنواخت باشد تا اب بندی ان نیز اسان شود.همچنین شیر ها توانایی اب بندی بالایی دارند.و فقط در صورتی  که ذرات جامد و رسوبات در خط موجود باشند،این ذرات بین نشیمن و بدنه کیفیت اب بندی کاهش می یابد و این از معایب این شیرها است.

گلوب ولو (GLOBE VALVE) یا شیر کروی چیست؟ 4

شیر کروی y شکل

این نوع گلوب ولو جایگزنی برای افت فشار بالا است که ذات ان ها این شیر است. نشیمنگاه و ساقه تقریبا ۴۵ درجه زاویه دارد که مسیر جریان مستقیم تری را در باز شدن کامل ایجاد می کند و همچنین کمترین مقاومت را در برابر جریانات دارد.

همچنین این شیر های کروی را می توان برای مدت طولانی بدون فرسایش شدید باز نگه داشت .ان ها به طور گسترده برای دریچه گاز در طول عملیات فصلی یا راه اندازی استفاده می شوند. هنگام استفاده در خطوط تخلیه که معمولا بسته هستند، می توان ان ها را با میله نیز عبور داد تا زباله های موجود را از بین ببرند.

از مزایای این نوع شیر ها این است که ضریب جریان شیر بالا است و افت فشار گلوب ولو y شکل کم می باشد. که بتواند سیال با زاویه کمتری نسبت به مدل قبلی وارد شود و همین گونه با چرخش کمتری هم سیال خروج کند که همین عمل افت فشار کمتری نسبت به حالت قبلی دارد.

پس برای کسایی که نیاز به باز بودن مداوم شیر  در خطوط پایپینگ دارند، از شیر کروی یا شیر بشقابی y  شکل استفاده کنند.همچنین می توانند در خطوط تخلیه که عموما شیر الات انها از نوع بسته است ،می توان استفاده کرد.زیرا ساختار و نوع ان ها به گونه ای است که اگر رسوبی ایجاد شود،عملیات تمیز کاری ان به راحتی انجام می شود.

گلوب ولو (GLOBE VALVE) یا شیر کروی چیست؟ 5

دیسک گلوب ولو

از متداول ترین طراحی دیسک ها برای شیر گلوب ولو عبارت است از دیسک توپ ،دیسک ترکیب و دیسک پلاگ است.طراحی دیسک توپ در درجه اول در سیستم های فشار پایین و دمای پایین استفاده می شود.و همچنین قادر به مهر جریانات است،اما در اصل برای توقف و شروع جریانات نیز به کار می رود.

نوع دیسک چرخشی است که می تواند به طور ازاد روی ساقه شیر گلوب بچرخد.دیسک ها بیشتر از نوع شل و پلاگ است و حتی به شکل های توپی و سوزنی هم یافت می شوند. عملکرد stop check را می توان با ترکیب دیسک پایه منطبق و سازگار کرد.

طراحی این دیسک ترکیبی است از یک حلقه درجه سخت و غیر فلزی روی دیسک استفاده می کند که بسته شدن محکم تری را تضمین می کند.طراحی دیسک دو شاخه نسبت به طراحی های توپی یا تریکبی،دریچه گاز بهتری را به ما ارائه می دهند.ان ها در طرح های مختلفی موجود هستند که همه شان بلند و مخروطی هستند!

صندلی گلوب ولو

صندلی های سوپاپ گلوب در دو حالت یا یکپارچه هستند و یا به بدنه سوپاپ پیچ می شوند.بسیاری از سوپاپ های گلوب دارای صندلی های عقب در داخل کاپوت هستند.صندلی های عقب یک مهر و موم بین ساقه و کاپوت را ایجاد می کنند و از ایجاد فشار سیستم در برابر بسته شدن سوپاپ، در زمانی که دریچه بسیار باز است،جلوگیری میکند.صندلی های عقب ان اکثرا در شیر گلوب ها استفاده می شود.

ما می توانیم حلقه صندلی را تعویض کنیم.همان طور که متخصصان مبین فولاد اسیا گفته اند،صندلی به بدنه شیر گلوب یا شیر کروی جوش داده می شود.سیستم رزوه ای وجوشی از یک نوع طرح استفاده می شود که به ان طرح اب بندی دوتایی می گوییم که از ان تشکیل شده است.

ما حتی می توانیم از یک واشر آب بندی بین بدنه و درپوش صندلی قرار دهیم.این طرح های رزوه ای و جوشی اصولا در شیر های فورجی کوچک تا ۲ اینچ و برای درجه بندی فشار بالای شیر از کلاس های  ASME 900 ال ۴۵۰۰ استفاده می شود.

ساقه گلوب ولو

در طراحی شیار T دیسک روی ساقه ها می لغزد در حالی که در طراحی مهره دیسک،دیسک به پایه ها پیچ می شود.ساقه ان از فولاد ضد زنگ و ماشین کاری شده از میله های جامد است.ساقه تکه تکه بدون چرخش توسط یک حلقه یاتاقان سر گرد به دیسک شیر متصل می شود.

برای اطمینان ازاب بندی ایمن و محکم از شانه مخروطی استفاده می کنیم که در پشت صندلی ارائه می شود.این شانه باعث می شود جعبه پر کننده یا دریچه در حال سرویس هم جایگزین می شوند.ابعاد ساقه با استاندارد API 600 ساخته می شود.

بدنه گلوب ولو

یک بدنه شیر برای این تشکیل می شود که بتواند استاندارد های  ASME ,API, BS را در خود جای دهد.این بدنه در دو فولاد فورج شده و ریختگری موحود می باشد و مانند دیگر قطعات تولید می شود.توسط یک واشر آب بندی شده، اتصال درپوش بدنه ایجاد می شود.

گلوب ولو (GLOBE VALVE) یا شیر کروی چیست؟ 6

ساخت گلوب ولو(شیر کروی)

دریچه های شیر کروی اصولا دارای ساقه بالا رونده هستند و اندازه ای بزرگ تر از ساختار بیرونی هستند.در اصل اجزای ساخته شده شیر گلوب مشابه شیر دروازه ای است.این نوع شیر دارای نشیمنگاه هایی در سطحی موازی یا متمایل به خط جریان است.

تعمیر و نگهداری گلوب ولو نسبتا آسان است زیرا دیسک ها و صندلی های شیر به راختی تعمیر و یا تعویض می شوند.و همین باعث می شود که شیر های گلوب برای خدماتی که نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر دریچه دارند،بسیار مناسب است.

در جایی که سوپاپ ها به صورت دستی کار می کنند،سفر کوتاه تر دیسک مزایایی است که در زمان صرفه جویی می کند به خصوص برای شیر هایی که مرتبا تنظیم می شوند.

تفاوت اصلی تفاوت انواع طراحی ها در دیسک های به کار رفته است.برای مثال : دیسک های پلاگ دارای پیکربندی بلند و مخروطی است که سطح باربری ان ها گسترده است.این مدل دیسک،حداکثر مقاومت را در برابر عمل فرسایشی جریان سیال ایجاد می کند.

و اما در دیسک ترکیب،دیسک دارای یک صفحه صاف است که مانند یک کلاه بر روی دهانه صندلی فشرده می شود.این نوع چیدمان صندلی برای فشار دیفرانسیل بالا اصلا مناسب نیستند.

در شیر های گلوب چدنی،حلقه های دیسکی و نشیمنگاهی معمولا از برنز ساخته می شود.در شیر های فولادی  گلوب برای دمای تا ۷۵۰ درجه فارنهایت(۳۹۹ درجه سانتی گراد)،تریم به طور کلی از فولاد ضد زنگ ساخته می شود.

سطح نشیمنگاه برای اطمینان از تماس کامل با سطح یاتاقان،هنگام بسته شدن شیر،به سمت پایین می رود.برای شیر هایی که کلاس فشار ان پایین تر است،ترازش توسط یک مهره قفل دیسک بلند حفظ می شود و برای فشار های بالاتر،راهنمای دیسکی به داخل بدنه شیر ریخته می شود.

در اصل ،شیر ازادانه روی ساقه می چرخد تا از داغ شدن صفحه و حلقه صندلی جلوگیری کند.ساقه در برابر یک صفحه رانش سخت شده مقاومت می کند و باعث می شود ساقه داغ نکند .

مزایای گلوب ولو

  • در طرح های سه راهی،Y و زاویه ای موجود است که هر کدام قابلیت های منحصر به فردی را ارائه می دهد.
  • در صورتی که دیسک به ساقه متصل نشده باشد،می توان از شیر به عنوان شیر بازرسی استفاده کرد.
  • روکش مجدد صندلی و حلقه شیر گلوب اسان است.
  • برای کنترل سیالات،قطع و وصل جریان میتوان از شیر کروی استفاده کرد.
  • به دلیل پر مصرف بودن این شیر،لوازم یدکی ان به اسانی پیدا می شود.

کاربرد شیر کروی(گلوب ولو)

  • شیر کروی با بدنه چدنی در فاضلاب و صنایع اب استفاده می شود.
  • شیر کروی با بدنه استیل و تریم استیل در صنایع اسیدی و شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • شیر کروی با بدنه فولاد و تریم ۱۳ درصد در صنایع نفت و گاز،تاسیسات و سیال بخار و پتروشیمی استفاده می شود.
  • در صنایع دارویی استفاده می شود.
  • در صنایع شیمیایی استفاده می شود.
  • در نیروگاه ها استفاده می شود.

و در اخر شما می توانید با استعلام کیفیت و قیمت در سایت مبین فولاد اسیا ،شیرالات صنعتی،ضایعات اهن و… را با اطمینان کامل از ما خریداری کنید .

منبع:www.wermac.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *