استرینر(شیر صافی) چیست؟|مبین فولاد آسیا|

شیرصافی(استرینر)

در این مقاله شرکت مبین فولاد آسیا قصد دارد یکی دیگر از شیرآلات صنعتی مدرن و پر کاربرد در دنیای صنعتی را به شما معرفی کند.این شیر، شیر صافی یا استرینر است که امروزه کاربرد به خصوصی در صنعت جهان دارد.|با ما همراه باشید تا به بررسی شیر صافی بپردازیم

یکی دیگر از پرکاربردی ترین شیر ها،شیر صافی است.استرینر علاوه بر اینکه وظیفه باز و بسته کردن جریان سیالات را دارد،ناخالصی هایی که در سیالات می باشد را جدا می کند.این شیر بیشترین کاربردش را در ساختمان سازی دارد.البته نا گفته نماند که در صنایع دیگر نیز کاربرد دارد.

مواد تشکیل شیر صافی:چوب ،نقره ،آهن ،استیل ،سفال و طلا می باشد که  شیر صافی و یا هر نوع شیرآلات صنعتی براساس نوع و جنس های مختلفش قیمت گذاری می شود.همچنین می توانید از مبین فولاد آسیا نیز این شیر صافی یا استرینر با کیفت و قیمت به صرفه خریداری کنید.

با ما در ادامه همراه باشید تا بتوانید اصل و غیر اصل بودن شیر صافی را با توجه به ویژگی های ان متوجه شوید.

استرینر(شیر صافی) چیست؟|مبین فولاد آسیا| 3

شیر صافی یا استرینر چیست؟

در اصل ،شیر صافی به طور مکانیکی مواد جامد را از بخار، گاز ها یا سیستم لوله کشی مایع با استفاده از مش سیمی حذف می کند و برای مخافظت از تجهیزات استفاده می شود.به بیان دیگر، نمونه ای از شیر های اتصالاتی است که برای تصفیه و یا جداسازی مایعات از جامدات استفاده می شود.

حال این شیر صافی چگونه عمل می کند؟

استرینر ها رسوباتی که داخل لوله جمع اوری می شوند مانند زنگ زدگی را نگه می دارند و در خط لوله فلز مرکب و جوش را به هم دیگر متصل می کند.اگر بتوانیم از شیر صافی به درستی و در مکان درست ان را استفاده کنیم باعث می شود که بتوانیم از قطعات گران قیمت مانند: تله های بخار، شیر کنترل ها و یا پمپ ها با استفاده از استرینر  محافظت کنیم.

در واقع این شیر ها یکی از اجزای ضروری و اصلی در کاربرد های متعدد کنترل سیال هستند تا بتوانیم اطمینان را حاصل کنیم که هیچ یک از اجزای پایین دستی تخت تاثیر ذرات درون سیال قرار نمی گیرد.

انوع استرینر ها

  • استرینر نوع Y
  •  استرینر T  یا سبدی

استرینر نوع Y

در این نوع استرینر یا شیر صافی،فیلتر پایه با زاویه موربی شکل به لوله شیر وصل می شود و شیر صافی درشکل Y به وجود می اید و به همین دلیل است اسمش را اینگونه خطاب می کنیم.در خطوط لوله های تحت فشار بخار گاز و یا مایع مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین در وکیوم نیز استفاده می شود.

نوع ظرفیت های این نوع استرینر کم است یعنی گل و لای کمتری را در خود جای می دهد اما نوع سبدی ان مقاومت بیشتری دارد.اگر در سیستمی گل و لای و الودگی زیاد باشد، از شیر تخلیه نیز می توان استفاده کرد و ان را در زیر کلاهک شیر صافی نصب کرد و از فشار بخار برای تمیز شدن شیر استفاده می شود.

استرینر نوع سبدی یا T

این نوع شیر صافی، که نام گذاری های متنوعی مثل گلدانی، صاف ، سبدی دارد که دارای کی محفظه عمودی شکل دارد که  این شیر از شیر قبلی بزرگ تر است ولی فضای استرینر Y شکل بزرگ تر است و افت فشار در شیر صافی کمتر است. پس مبین فولاد اسیا این نوع استرینر را برای مایعات شرح داده است.

این شیر های صافی سبدی شکل، در خطوط لوله های افقی نصب می شوند و از پایه های حمایتی در صورت سنگینی استفاده می شود.

طراحی شیر صافی

همان طور که از نامش پیداست (Y strainer)،شکل ان به صورت Y می باشد که برای فیلتر کردن یا صاف کردن ذرات بخار؛ گاز یا مایع استفاده می شود.این فرایند از طریق یک عنصر فیلترینگ که از مش، فلز سوراخ دار یا یک عنصر کرنش سیم گوه ای امکان پذیر می شود.

برخی از شیر ها، شامل دریچه های دمنده هستند که فرایند تمیز کردن را در کاربرد هایی با دمیدن کثیفی ها اسان است. شیر صافی که به شکل Y است نسبت به صافی T شکل دارای ویژگی های جریان بهتری است زیرا سیال با تغییر جهت کمتری از فیلتر مورد مظر عبور می کند.

استرینر(شیر صافی) چیست؟|مبین فولاد آسیا| 4

دلیل استفاده از شیر صافی

به طور کلی،شیر صافی ها در هر جایی که مایعات تمیز مورد نیاز است،حیاتی است.در حالی که سیالات تمیز می توانند به حداکثر رساندن قابلیت اطمینان،طول عمر هر سیستم مکانیکی کمک کنند.

در شیر های برقی نیز استفاده می شود زیرا شیر های برقی بسیار به کثیفی حساس هستند و فقط با مایعات یا هوای تمیز به درستی کار می کنند. اگر موادد جامد وارد این جریان سیالات شود،می تواند کل سیستم را مختل کند و به ان اسیب می رساند.

بنابراین استفاده از استرینر به شما در هر صنعتی توصیه می شود،علاوه بر اینکه از عملکرد شیر های برقی محافطت می کند از دیگر تجهیزات مکانیکی مانند: پمپ ها ، توربین ها ،مبدل های حرارتی ، تله ها بخار و… محافظت می کند.

یک شیر صافی مناسب می تواند این اجزا را که از ارزشمند ترین و گران ترین بخش لوله ها هستند محافظت کند و از در مقابل رسوبات لوله ، زنگ زدگی  و هر نوع زباله ای مقاوم است.طرح های شیر صافی بسیار متنوع و بی شمار هستند که می توانند هر صنعتی را در خود جای دهند.

جنس مواد تشکیل شده شیر صافی

متداول ترین مواد تشکیل شده شیر صافی برنز،چدن،فولاد،پلاستیک می باشد.

برنز،بیشتر برای سرویس دهی اب شرب استفاده می شود اما کاربردی ترین ان در سرویس دهی اب شکننده،اب دریا و شور است و ان جا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.و هزینه ان بسیار بالا است.

چدن؛برخلاف برنز قیمت کمتری دارد و از اجزای تشکیل دهنده ارزان است و بین تمام صنعتگران محبوبیت ویژه ای دارد.این مواد در جاهایی استفاده می شود که سیستم در بهترین حالت خودش است یعنی فشار و دمای ان بالا نیست.لوله اب اشامیدنی از سیستم هایی است که چدن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

فولاد،ما در اجزایمان دو نوع فولاد داریم که فولاد کربنی و فولاد کروم ملی می باشد.فولاد کربنی در سیستم هایی استفاده می شود که دما و فشار بالا است و اما در شرایط اتش سوزی این فولاد استفاده می شود.

و فولاد کروم ملی نیز مانند دیگر فولاد در دما و شرایط سخت استفاده می شود و در شرایط هایی که خوردگی و الودگی زیاد است،مقاومت دارد.

مهر و موم شیر صافی

مهر و موم شیر صافی به اطمینان از عملکرد ان و افزایش عمر مفید شیر کمک می کند که از رایج ترین انها:

۱٫PTEF:از رایج ترین مهر و موم است. این ها علاوه بر ثابت نگه داشتن در تهاجمی ترین محیط ها، برای دماهای پایین و بالا نیز بسیار ایده ال است و کاربرد ان فراون است.

۲٫Fluoro Rubber:هنگام خرید شیر صافی ممکن است با چند نوع متفاوت مهر و موم شده روبه رو شوید :

  • FKM
  • FRM
  • VITON

تمام این نام گذاری ها همگی یه ماده پایه را توصیف می کنند و ان هم لاستیک فلورو می باشد.

۳٫EPDM: مخفف اتیلن، پروپیلن ،دی ان-مونور است که شبیه لاستیک فلورو و یا Fluoro Rubber  ااست و تفاوت ان در این است که مقاومت شیمیایی و محدوده دمایی ان متفاوت است.

صفحات شیر صفحه

در شیر صافی دو نوع صفحه وجود دارد:

  • صفحه مش
  • صفحه سوراخ دار

صفحات مش:

برای یافتن صفی مناسب برای پروژه یا کار خود ، مهم است که اصول مش و اندازه صفحه نمایش را بدانیم!ما در اینجا سیمی داریم که نازک است و به شکل تور می باشد.این نوع صفحه روی یک صفحه حمایتی برای مش است،قرار می گیرد.با استفاده از مش سوراخ های کوچک تری ایجاد می شود که برای فیلتر کردن ذرات بسیار ریز مناسب است.

صفحه مش ،تعداد سوراخ ها در هر اینچ خطی را در هر صفحه مشخض میکند و اندازه گیری ان از خط وسط سیم نازک است.

صفحات سوراخ دار:

ما در این صفحات، سوراخ های زیادی در صفحه صاف ایجاد می کنیم.این صفحات سوراخ دار هم دارای سوراخ های نسبتا کوچکی دارد و برای گل و لای مورد استفاده قرار می گیرد.این صفحه سوراخ شده با جوشکاری نقطه ای وصل می شود.

سایز مورد استفاده در شیر صافی چیست؟

ما در شیر صافی دو نوع اصطلاح برای توصیف اندازه دهانه های صافی که زباله ها از ان عبور می کنند استفاده می کنیم.یکی از ان ها میکرون و دیگری سایز مش است.با اینکه اندازه گیری ان ها متفاوت و هرکدام روش خود را دارد اما یک چیز مشخصی را توصیف می کند.

سایز میکرون:

میکرومتر واحد طولی است که برای اندازه گیری ذرات بسیار ریز استفاده می شود. برای مقیاس ان، یک میکرومتر برابر با یک هزارم میلی متر یا حدود ۲۵ هزارم اینچ است.

سایز مش:

اندازه توری شیر صافی نشان می دهد که چند روزنه در توری در عرض یک اینچ خظی وجود دارد. صفحات نمایش با این اندازه برچسب گذاری می شود. پس صفحه نمایشط که ۱۴ مش است یعنی:۱۴ تا دهانه در یک اینچ پیدا خواهد شد. و صفحه نمایش ۱۴۰ مش یعنی ۱۴۰ دهانه در هر اینچ وجود دارد.

نتیجه می گیریم که هر چه اینچ بیشتر باشد، ذرات کوچک تر می توانند از ان ها عبور کنند. رتبه بندی می تواند از صفحه نمایش مش با سایز ۳ با ۶۷۳۰ میکرون تا صفحه نمایش مش ۴۰۰ با ۳۷ میکرون متغیر باشد.

تعیین اندازه فیلتر شیر صافی

برای انتخاب اندازه فیلتر مناسب برای برنامه خود باید اندازه، محدود و محیط پروژه مورد نظر را در نظر بگیرید. از مهم ترین عوامل اندازه گیری در شیر صافی:

  • نوع سیستم لوله مورد استفاده شده
  • نوع مواد تشکیل دهنده سیستم و شیر صافی
  • اندازه زباله یا ذراتی که می خواهید بگیرید
  • سطوح فشار و دمای سیستم شیر صافی

مهم ترین چیز این است که در اندازه گیری صحیح فیلتر مش خود وقت بگذارید یعنی اندازه کوچک یا خیلی بزرگ می تواند بر کل سیستم شما تاثیر منفی بگذارد. اگر فیلتر شما خیلی کوچک باشد یعنی دهانه ها زیادی داشته باشد، افت فشار بیشتری از ورودی به خروجی وجود خواهد داشت.

علاوه بر ان،حذف بیش از حد زباله می تواند منجر به تعمیر و نگه داری اضافی به دلیل جمع اوری زباله ها شود که همچنین باعث افت فشار نیز می شود.و اگر بیش از حد بزرگ باشد یعنی اجازه عبوز ذرات بزرگ را می دهد که این می تواند بر عملکرد و طول عمر تجهیزات پایین دستی شما تاثیر بگذارد.

نحوه تمیز کردن شیر صافی

اینکه هر چند وقت یک بار باید شیر اصلی خود را تمیز کنید به فرایندی که در حال اجرا هستید ، اندازه مش و موادی که فیلتر میکنید بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که هنگام تمیز کردن،تمام اتصالات شیر صافی را ببندید تا فشار ان کاهش یابد.از ان جا می توانید دو شاخه انتهای پایه فیلتر را باز کرده و ان را جدا کنیدد تا به فیلتر دسترسی پیدا کنید.

تمام مواد و زباله های جمع اوری شده را خالی کنید، فیلتر شیر صافی را تمیز کنید و ان را تعویض کنید!

استرینر(شیر صافی) چیست؟|مبین فولاد آسیا| 5

معیار انتخاب شیر صافی

انواع مختلفی از شیر صافی ها در بازار وجود دارد که همه ان ها برای رفع نیاز های مختلف صنعت طراحی شده اند.هنگام بررسی که کدام یک از شیر ها صافی یا استرینر ها برای شما بهترین است، معیار های زیر را برای خرید شیر صافی در نپر بگیرید:

  1. اندازه دریچه ها
  2. دمای محیط شیر استرینر
  3. سطح فشار در سیستم
  4. جهت نصب ترجیحی
  5. نوع زباله هایی که باید صاف شود
  6. سهولت نگهداری

شیر صافی یک اندازه برای همه وجود ندارد که بتواند تمام نیاز ها را بر اورده کند . بنابراین مهم است که بدانید قبل از حرکت به جلو، نیاز های برنامه خود را بررسی و درک کنید!

شیر صافی در محیطی که نیاز زیادی به محافظت دائمی در برابر زباله و الودگی دارد بیشترین ارزش و اولویت را دارد!چند مورد از پر اهمیت ترین سیستم ها که نیاز به شیر صافی دارند:

  1. Steam Applications: این نوع شیر صافی ها در اکثر کاربرد های بخار منبعی قابل استفاده هستند زیرا شکل ان برای کنترل فشار بالایی که در این محیط وجود دارد ساخته شده است.
  2. Liquid Applications: در این سیستم ها معمولا ماسه و شن ها نفوذ می کنند و شیر صافی ها می توانند به این ذرات کمک کنند تا از تمیز ماندن مایعات مورد نظر اطمینان حاصل شود.این صافی ها در زمانی که دیگر سیستم ها نیز در این جا به جایی کار میکنند؛ می توانند تجهیزات مهم و گران قیمت را از اسیب یا خوردگی محافظت می کند
  3. Natural Gas and Air Applications:این چنین برنامه ها،فشار کاری پایین دارند.بنابراین اندازه مناسب برای کاهش افت فشار از ورودی به خروجی مهم است.

 

شرکت مبین فولاد آسیا عرضه و ارائه دهنده انوع و اقسام شیرآلات صنعتی،ضایعات اهن و دیگر موارد است. شما می توانید انواع اقسام این محصولات را از سایت مبین مشاهده کنید و از کیفیت ان اطمینان حاصل کنید.

منبع:tameson.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *