ضایعات بدنه خودرو چگونه به وجود می آید؟

صنعت خودروسازی ایران بعد از نفت بزرگترین صنعت در ایران است که توانسته کمک خیلی چشم گیری در اقسام مختلف به بشر کند ، با استفاده از خودرو ، میتوانیم در مسیر های چه دور چه نزدیک و حتی مسافرت های طولانی از وسیله نقلیه خود استفاده کنیم و در کوتاه ترین زمان ممکن به مقصد مورد نظر خود برسیم .ولی باید بدانید که استفاده از ماشین همیشه و در همه جا توصیه نمیشود به این دلیل که باعث آلودگی هوا و ترافیک خیلی زیاد درون شهر میشود که این امر از مهمترین معایب استفاده از ماشین محسوب میشود و البته مراقب از بدنه خودرو هم خیلی مهم است که تبدیل به ضایعات آهن نشود.

در این مقاله قصد داریم ، چگونگی ایجاد ضایعات در بدنه خودرو  و همچنین راه های مقابله با آن را به طور کامل شرح دهیم پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

بدنه خودرو چیست؟

بدنه خودرو‌، به قسمت بیرونی خودرو گفته میشود ، مهم ترین اجزا یک خودرو محسوب میشود و تشکیل یک خودرو را میدهد که قابل مشاهده است.

بدنه-خودرو-

تصویر 1- بدنه خودرو

ساختار بدنه خودرو

عنصر اصلی هر ماشینی ساختار آن میباشد ، تمامی اجزاء یک خودرو به بدنه متصل هستند و باید به گونه ای باشد که استحکام و مقاومت کامل را در برابر تحمل وزن و بار و حتی ضربه تصادف رانندگی داشته باشد و به راحتی به سرنشینان خود آسیب نزند ولی باید تا حد امکان برای بهینه سازی مصرف سوخت و عملکرد آن سبک باشد .

جنس بدنه خودرو

فولاد

پراستفاده ترین و ارزان ترین ماده در ساخت خودرو ، فولاد است که قابلیت استفاده در ساخت ادوات و قطعات مختلف خودرو را  دارد ،از قدرت بالایی برخوردار است و با اینکه قیمت پایین و قابلیت فرم دهی نسبتا ساده ای دارد اما در بسیاری از خودرو ها استفاده شده است ، فولاد در ساخت قطعاتی مانند سقف خودرو، ستون درها  ، شاسی، چرخ ها، ترمزها، سیستم اگزوز و موتور استفاده شده است.

در سال های اخیر، صنعت فولاد پیشرفت چشم گیری داشته به همین دلیل در قسمت های مختلف خودرو از نمونه های فولاد استفاده میشود که دارای استحکام بالا و قدرت و توانایی است که همین امر باعث میشود که خودرو از قدرت بالایی برخودار شود و به حفظ ایمنی شما در جاده ها کمک خیلی زیادی میکند.

استفاده از فولاد نیاز به تکنولوژی بالا و برای تعمیر و تعویض آن نیاز به هزینه ی بالایی ندارد.

آلومینیوم

آلمینیوم همانند یک کودک نوپایی است که بخاطر سبک بودنش استفاده زیادی  در همه ی عرضه ها میشود و از جمله فلزی است که در ده دهه ی اخیر طرفداران خیلی زیادی پیداکرده به طوری که در بسیاری از موارد به جای آٖهن از آلمینیوم استفاده میکنند البته که آلمینیوم به اندازه ی آهن محکم نیست ولی وزن کمی که آلمینیوم دارد یک کیوز مثبت محسوب میشود و قابل استفاده در بدنه ی خودرو ، رینگ و … میباشد.

تفاوت آلمینیوم با فولاد

آلمینیوم سبک تره نسبت به فولاد و ضد زنگ است ، اما هر دوی آنها فلزات قویی هستند ولی فولاد از آلمینیوم ارزاتر است و کار کردن با آلمینیوم به نسبت فولاد سخت تر و پرهزینه تر است به همین دلیل در خودرو های ارزان قیمت زیاد استفاده نمیشود.

*نکته

یکی از این دلایل استفاده از فلز در خودرو ، جلوگیری فلزات از برق گرفتن انسان در هنگام  صاعقه ، رعد و برق و یا حتی برخورد با یک تابلوی برق است.

کربن

جدیدترین و پرکاربرد ترین ماده در ساخت خودرو های مدرن و امروزی ، کربن است که استفاده از کربن در قسمت های مختلف خودرو متفاوت است که مشهورترین آنها فیبرکربن میباشد . فیبر کربن از قطعات کوچیک و باریک شیشه به همراه پلاستیک ساخته میشود .

تفاوت کربن با فلز

کربن بسیار مقاوم و سبک تر از فلز میباشد اما به دلیل قیمت بسیار بالایی که دارد فقد در خودرو های لوکس و مدل بالا استفاده میشود.

شیشه

از جمله قسمت های مهم بدنه خودرو  شیشه است که در قسمت های زیادی از خودرو مورد استفاده قرار میگیرد علاوه بر پنجره در ساخت آیینه های بغل ماشین و عقب نیز استفاده میشود تا راننده دید کاملی نسبت به اطراف خود داشته باشد که با پیشرفت تکنولوژی کاربرد شیشه چند برابر شد به طور مثال در ساخت صفحه نمایشگر ، دستگاه مسیریاب و لنزهای دوربین دید عقب نیز استفاده میشود.

 

البته مواد دیگری هم در ساخت بدنه خودرو هستند اما مهم ترین و پرکاربرد ترین آنها فولاد ، آلمینیوم ،کربن و شیشه میباشد.

استهلاک بدنه خودرو

بسیاری از شما فکر میکنید که استهلاک بیشتر مربوط به قطعات داخلی ماشین میشود اما باید به این نکته توجه کنید که بدنه خودرو ، رنگ خودرو ، لاستیک ها و حتی شیشه ها هم در معرض خطر استهلاک قرار میگیرند .

میگین مگر میشود؟ در ادامه به شما خواهیم گفت.

ضایعات آهن در بدنه خودرو چگونه به وجود می آید؟

نور خورشید :

نور خورشید یکی از مهمترین عواملی است که باعث میشود به رنگ خودرو ، شیشه های خودرو و چراغ های خودرو آسیب وارد شود و کیفیت اولیه خود را از دست بدهند.به طور مثال اگر قرار است خودرویی 50سال عمر کند وقتی در معرض آفتاب قرار گیرد عمر آن تبدیل به 30سال میشود پس همین طور که مشاهده میشود تابش نور خورشید برای بدنه خودرو ضرر خیلی زیادی دارد .

پوسته شدن رنگ خودرو و کنده شدن آن یکی از مهم ترین خسارت هایی است که نور خورشید بر بدنه خودرو وارد میکند.

گرد و خاک:

شاید از نظر شما گرد و خاک بی ضرر باشد ولی باید بدانید که ماندن طولانی مدت گرد و خاک بر روی بدنه خودرو شما باعث خش افتادگی میشود. بنابراین همیشه به موقع خودروی خود را شستشو دهید و اجازه ندهید گرد و خاک و آلودگی برای مدت زیادی بر روی بدنه خودرو بماند.

*نکته

تمیز کردن بدنه خودرو از گرد و خاک با دستمال خشک مانند سمباده ای است که روی ماشین کشیده میشود و موجب خط و خش بر روی بدنه میشود.

فضله پرندگان:

یکی دیگر از شایع ترین عواملی که موجب از بین رفتن بدنه خودرو میشود ، فضله پرندگان است .که به دلیل اسیدی و فرسایشی بودنشان اگر مدت طولانیی بماند باعث میشود که رنگ آن قسمت با دیگر قسمت های ماشین تفاوت پیدا کند.

شیره درخت:

شیره درخت هم مانند فضله پرندگان دارای مواد اسیدی است که اگر به موقع تمریز نشود باعث از بین رفتن رنگ ماشین میشود.

باران‌های اسیدی :

باران های اسیدی با جذب آلودگی های هوا از جمله سولفوریک و نیتریک اسید، باعث ایجاد لکه های کدر بر روی بدنه خودرو میشوند پس سعی کنید به موقع ماشین خود را بشورید تا از چنین خطراتی جلوگیری کنید.

استفاده از مواد شیونده:

استفاده از مواد شوینده باعث کمرنگ شدن رنگ بدنه ماشین میشود.

بازیافت بدنه خودرو

فرایند بازیافت خودرو بسیار پیچیده است به این دلیل که ما نمیتوانیم 100 درصد خودرو را بازیافت کنیم زیرا برخی از موارد خطرناک باید حذف شوند و قطعات و بدنه خودرو بازیافت شوند.

خودروهای فرسونده بعد از گذران مرحله اقساط ، درون دستگاه بزرگی برای پرس شدن قرار میگیرند

از دستگاه پرس ، برای فشرده سازی و کاهش حجم بدنه خودروهای فرسوده استفاده می شود که به تیکه تیکه های کوچک تبدیل میکند و توسط کوره ، ذوب میشود و با روش های گوناگون دوباره به چرخه تولید برمیگردد.

"تصویر

تصور 2- بازیافت بدنه خودرو

توصیه مهم برای نگهداری بدنه خودرو

برای جلوگیری از ضرر نور خورشید بر بدنه خودرو خود ، از واکس که مانند یک ضد آفتاب برای خودرو شما عمل میکند استفاده کنید .

استفاده از روکش یا چادر هم میتواند راه مناسبی برای جلوگیری از خراب شدن بدنه خودرو شما باشد.

 

ضایعات بدنه خودرو بیشتر از تصادفات شدید به وجود می آید ، در چنین شرایطی ضایعات خودرو توسط مراکز جمع آوری فلزات خریداری و به بازیافت کنندگان فروخته میشود و مراحل بازیافت همون طور که در بالا گفتیم ادامه پیدا میکند. این ضایعات را بنابر مدل آن‌ها ، خریداری و بازیافت می‌کنند.

با تشکر از همراهی شما 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *