لوله اسپیرال چیست؟ کاربرد های لوله اسپیرال

لوله اسپیرال چیست؟

شرکت مبین فولاد آسیا این بار درباره یکی دیگر از لوله های صنعتی در مبین که یکی از زیر مجموعه های لوله درزدار است، به شما اطلاعات مفیدی ارائه میدهد تا خریدی هوشمندانه داشته باشید. این لوله درزدار، لوله ای است به نام لوله اسپیرال. با ما در ادامه همراه باشید تا با کاربرد ها و مزایای این لوله درزدار آشنا شوید و در امور خود از آن استفاده کنید. متخصصان مبین فولاد آسیا در تلاش هستند تا اطلاعات مفیدی را به شما ارائه دهند و راهنما و پشتیبان شما باشند.

درواقع، لوله ها به روش های مختلفی تولید میشوند. یکی از روش هایی که امروزه بسیار استفاده میشود، تهیه لوله با روش اسپیرال است. نحوه تولید آن به این صورت است که، لوله های فولادی با ضخامت های مختلفی به شکل مارپیچ تولید میشود و به همین دلیل به این مدل لوله ها، لوله های اسپیرال میگوییم.

لوله اسپیرال چیست؟ کاربرد های لوله اسپیرال 3لوله اسپیرال، به لوله هایی گفته میشود که لوله های فولادی نورد و گرم هستند که اندازه های استاندارد آن بین ۸ تا ۱۲۰ اینچ است. در طول فرایند تولید لوله های فولادی، این نوار ها تا زمانی نورد میشوند که جهت مرکز لوله در یک زاویه باشد. برای مقاومت بیشتر آن، نوع جوش بسیار اهمیت دارد. پس میتوان گفت اصلی ترین بخش کار در تولید لوله اسپیرال، جوش جدار لوله ها است.

روش فرم دهی اسپیرال

در نحوه تولید لوله اسپیرال، اول باید ورقه های فولادی را از غلتک ها عبور دهیم و به شکل لوله درمی آیند. در روش اسپیرال، قطر لوله ها با تغییر زاویه اولیه ورق، تغییر میکند. در اصل میتوان گفت، به جای اینکه قالب های خط تولید تغییر کنند، فقط زاویه قطرها را تغییر میدهند. و اما این نکته نیز مهم است که هزینه لوله های اسپیرال، کمتر از لوله درز مستقیم است.

لوله اسپیرال

جوشکاری لوله اسپیرال

نحوه جوشکاری این لوله ها، به روش های قوسی و زیر پودری است.  روش جوشکاری زیر پودری برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ توسط فردی به نام اسلاویانوف وارد بازار شد و سپس روش قوسی در سال ۱۹۲۷ وارد دنیای لوله های صنعتی شد. این نوع جوشکاری،  قوس لوله توسط پودری مخصوص پوشیده میشود و همین کار باعث این میشود که هیچ اکسیژنی وارد قوس نشود.

همان طور که پیش تر هم گفتیم، جوشکاری مارپیچی در دو طرف لوله فولادی ( داخل و خارج) صورت میگیرد. نقاطی که از دو طرف جوشکاری میشود، با یکدیگر اختلاف مکانی دارد.

یکی از مهم ترین مشخصات جوشکاری قوسی، پسماند هایی است که از عملیات سرد و هیدروتست ایجاد میشود.

نحوه تولید لوله اسپیرال

در خط تولید لوله های فولادی با روش اسپیرال، ما میتوانیم لوله ها را در قطر های ۱۴ اینچ تا ۳۲ اینچی تولید کنیم. و ضخامت این لوله ها از ۴ تا ۱۰ میلی متر میتواند متغیر باشد.

ورقه های فولادی، توسط غلتک های مخصوصی به حالت صاف در می آیند. و بعد از آن، لبه های دو طرف ورق در صورت له شدگی در این بخش بریده شده و به صورت ضایعات فولادی در می آیند. لوله های اسپیرال در دو روش تولید میشوند:

لوله اسپیرال تک مرحله ای

در این روش تک مرحله، ما سه مرحله پیش رو داریم:

  1. آماده سازی اولیه ورقه ها
  2. شکل دهی ورقه ها
  3. جوشکاری داخلی و خارجی

در اولین مرحله این کار، ابتدا سر ورقه ها به یکدیگر جوش داده میشوند و سپس لبه های ورق صاف میشوند. در مرحله دیگر، که مرحله شکل دهی است؛ لبه ورقه ها نباید هیچ برآمدگی داشته باشند. و سپس در مرحله جوشکاری لبه داخلی ورق در حالت ساعت ۶ توسط دستگاه جوش زیر پودری جوش داده می شود.

و بعد میرسیم به سراغ مرحله جوشکاری خارجی، موقعیت آن، باید در حالت ساعت ۱۲ جوشکاری شود. شعله جوشکاری ها به صورت اتوماتیک تنظیم میشود و نیازی به تنظیمات دستی نیست! بعد از اینکه، جوشکاری انجام شد، باید لوله ها را برش دهیم. این روش سرعت کمتری دارد و نیاز به زمان بیشتری نیز دارد. سرعت تولید رابطه مستقیم با سرعت جوشکاری دارد.

لوله اسپیرال چیست؟ کاربرد های لوله اسپیرال 4لوله اسپیرال چیست؟ کاربرد های لوله اسپیرال 5لوله اسپیرال دو مرحله ای

روش کاری این روش تقریبا مانند روش سه مرحله ای است. با این تفاوت که، شکل دهی این ورقه ها به وسیله gmaw انجام میشود. و برعکس روش اول، ۴ مرحله دارد:

  1. آماده سازی اولیه رول های ورقه ای
  2. شکل دهی ورقه ها
  3. جوشکاری با دستگاه gmaw
  4. جوشکاری زیر پودری داخل و خارجی
  5. دارای سرعت بالاتر نسبت به روش قبلی

استاندارد های لوله های فولادی

تمام لوله هایی که در خط تولید قرار میگیرند، از استاندارد های یکسانی استفاده میکنند. اصولا استاندارد آمریکا جزء استاندارد ثابت در تولیدات است و تمام کارخانجات موظف هستند از آنها پیروی کنند. از مهم ترین استاندارد ها به ترتیب زیر میباشد:

  1. API Spac 5L: استاندارد مناسب برای لوله های جوشی مستقیم میباشد. نوع فولاد این نوع دستورالعمل، B, A میباشد.
  2. API Spac 51X: استاندارد مناسب برای لوله ها درزدار و بدون درز است. برای فولاد از جنس X42, A72 مورد استفاده قرار میگیرد.
  3. API Spac 5LU: استاندارد مناسب برای لوله های درزدار جوشی و بدون درز  است. مناسب برای جنس فولاد های U100 , U80 میباشد.
  4. API Spec 5LS: استاندارد مناسب برای لوله های درز جوشی اسپیرال میباشد که بیشتر از جنس فولاد های X70, A, B, X42 استفاده میشود.

همچنین، ما استاندارد های بین المللی دیگری را نیز در سطح جهان داریم. از جمله این استاندارد ها:  AFNOR, JIS, BS میباشند. تمام این استاندارد ها برای کنترل کیفیت لوله ها ایجاد شده اند. دو روشی که در لوله سازی استفاده میشود، روش های اسپیرال و درزجوشی مستقیم است.

مزایای لوله اسپیرال

  • دارای محدودیت طولی نیستند.
  • دارای استحکام و مقاومت بالا، به دلیل داشتن خواص مکانیکی
  • دارای مقاومت بالاتر
  • عدم نیاز به ابزارآلات سنگین
  • فابلیت شکل پذیری بالا
  • هزینه تولید پایین
  • تولید لوله با قطر های زیاد مانند ۱۲۰ اینچ

 

معایب لوله اسپیرال

با وجود اینکه دارای مزایای زیادی هستند، معایبی را نیز دارا میباشد:

  • بیضی شکل شدن سطح لوله
  • امکان بروز عیوب چروکیدگی

کاربرد های لوله اسپیرال

این لوله های پرکاربرد، دارای یکنواختی منظمی هستند که از نظر مکانیکی خواص بسیار بالایی دارند. نکته ای که بسیار مهم و قابل توجه است، اگر هنگام نصب نیاز به خم کاری در کار داشتید، لوله اسپیرال گزینه بهتری نسبت به لوله های دیگر است. و همچنین ارزش اقتصادی بهتری را نیز شامل میشود.

همچنین، این لوله ها انعطاف بیشتری در ساخت دارند. منظور این است که، مبین فولاد آسیا میتواند با یک ورقه با پهنای ثابت، لوله های زیادی با قطر های مختلف تولید کند و بالعکس! یعنی قطر یکسان با ورقه هایی که پهنای متفاوتی دارد.

طول این لوله ها بین ۶ الی ۱۲ متری میباشد و دارای کاربرد هایی نیز میباشد:

  • صنایع شیمیایی
  • انرژی های حرارتی
  • آب و فاضلاب
  • صنایع برق
  • صنایع نفت و گاز
  • صنایع گرمایشی

لوله اسپیرال، در صنعت های بسیاری کاربرد دارد. این لوله ها به دلایل متعددی مانند: انعطاف پذیری فرایند ساخت، خواص مکانیکی و همچنین مسائل اقتصادی استفاده ها بسیاری در صنایع دارد و پرکاربرد است.

باید شما از کاربرد این لوله ها در صنایع به خوبی آگاه شوید تا بتوانید استفاده درستی داشته باشید و همچنین از بروز مشکلات جلوگیری کنید! این لوله ها با لوله های مستقیم در رقابت هستند و با افزایش کیفیت این لوله های اسپیرال ، استفاده از آنها افزایش یافته است و در دنیا پر کاربرد است.

یکی دیگر از کابرد های این لوله ها، در سیستم های بادگیری است. به دلیل ویژگی های منحصر به فرد این لوله ها، در سیستم های شتاب بالا و تهویه ها پر کاربرد است. و همچنین در صنایع شیمیایی، ساخت پل ها، سازه های فلزی و غیر نیز پر کاربرد هستند.

همچنین شما میتوانید از این لوله ها در درمانگاه ها، بیمارستان ها، اداره جات، انبارها در بخش تهویه هوا استفاده کنید. این لوله ها در اواخر قرن ۱۹ به بازار آمد و توسط مهندسی به نام  مانسمان ارائه شد.

 

و در آخر؛ شرکت مبین فولاد آسیا در زمینه لوله ها صنعتی، شیرآلات و دیگر موارد فعالیت میکند و شما میتوانید از طریق سایت و تلگرام با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *