اثرات زیست محیطی صنعت فولاد و ضایعات آهن

تاثیر زیست محیطی صنعت فولاد و ضایعات آهن

رقابت برای ایجاد هر صنعت روی کره زمین تا حد امکان از نظر زیست محیطی سالم قطعا ادامه دارد و صنعت فولاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. از آنجایی که فرآیند فولاد سازی به مقدار باورنکردنی انرژی و حرارت برای کار نیاز دارد، تقاضای زیادی برای کاهش اثرات زیست محیطی صنعت فولاد وجود دارد.

پیشرفت صنعت فولاد، مدیریت زیست محیطی و پسماند را تشدید کرده است و با چالش ها و مسائل بسیاری روبروست. این امر منجر به افزایش فشار دولت و مردم برای سرعت بخشیدن به پیدا کردن راهی برای کاهش اثرات زیست محیطی صنعت فولاد شده است .برنامه عملیاتی برای مدیریت موثر پسماندهای صنعتی مدیریت پسماند در صنعت فولاد یک موضوع پیچیده نوظهور است.

خوشبختانه، مهندسان در حال کار بر روی چندین فناوری اثبات شده هستند که می‌ توانند نحوه ساخت و فرآوری فولاد را تغییر شکل دهند که می‌ تواند به عنوان مدلی برای کارخانه‌ های تولید در سراسر جهان باشد.که در ادامه به معرفی و بررسی این فناوری ها که برای کاهش اثرات زیست محیطی صنعت فولاد می پردازیم.

آلودگی محیط زیست در صنعت فولاد

صنعت آهن و فولاد شامل استخراج سنگ معدن، تهیه خام می باشد.مواد، تجمع ریزدانه ها در کارخانه زینتر، تغذیه بار به کوره بلند،
تولید کک در کوره های کک، تبدیل آهن خام به فولاد، ساخت و شکل دهی کالاهای فولادی، دانه بندی سرباره برای استفاده در کارخانه سیمان، بازیافت مواد شیمیایی از بنزول و محصولات قیر و غیره.

اثرات زیست محیطی صنعت فولاد

صنعت فولاد و پسماند این کارخانه ها می توانند آثار زیادی بر طبیعت و هوا داشته باشند که در ادامه این آلودگی ها را نام می بریم:

  1. آلودگی هوا
  2. آلودگی آب
  3. آلودگی زمین
  4. آلودگی صوتی

حال باید بدانیم که این آلودگی ها را چگونه مدیریت کنیم.

مدیرت آلودگی های ناشی از صنعت فولاد

مدیریت آلودگی هوا

عملیات کارخانه فولاد در برابر آلودگی هوا آسیب پذیر است. این را می توان تجسم کرد که با مصرف زیاد زغال سنگ، آهن یا سنگ آهک، دولومیت، گوگرد و غیره در طول فرآیند مقادیر زیادی از انتشار (پشته و فرار) متشکل از گرد و غبار، آلاینده های گازی مانند SO2، NOx و غیره تولید می شوند.

برای داشتن یک کنترل موثر بر آلاینده ها اولین گام برای مدیریت زیست محیطی شامل ایجاد یک فهرست انتشار یا بررسی آلودگی  که می توان از کارخانه در مکان‌ های مختلف مانند کوره بلند، کوره کک، کارخانه زینتر، کارخانه نسوز و غیره بازدید شود.

این بازدید برای گرفتن اطلاعات دست اول در مورد فرآیند و شیوه ها و همچنین برای انجام پشته ها و هوای محیط نظارت بر کیفیت برای تعیین ماهیت، کیفیت و کمیت آلاینده های منتشر شده توسط منبع، ارزیابی عملکرد تجهیزات کنترل آلودگی در صورت وجود، و همچنین مقایسه آن با استاندارد های انتشار به منظور ارزیابی ضرورت کنترل انتشارات یا در منبع با تغییر مناسب پارامترهای فرآیند یا توسط بهبود کارایی اقدامات کنترل آلودگی می باشد.

مدیریت آلودگی صوتی

نویز یک صدای ناخواسته است. در کارخانه های فولادی به دلیل بالا بودن صدا ایجاد می شود و تجهیزات چرخش سرعت مانند فن، دمنده، اگزوزتر هم صدای بلندی ایجاد می کنند که به دلیل نشت هوا و بخار فشرده، تماس فلز با فلز، در کارخانه های نورد، کارگاه های آهنگری، ریخته گری و غیره می باشد.

مدیریت پساب

کارخانه فولاد مقادیر زیادی آب به میزان 150-200 تن در تن مصرف می کند.فولاد تولید شده است. بررسی آلودگی آب باید برای تعیین منبع انجام شود،کیفیت و کمیت آلودگی ها یعنی جامدات معلق، سینیدها، فنل ها، روغن ها، گریس ها،فلوراید، آمونیاک، BOD، COD و غیره می باشند.

گزینه های تصفیه فاضلاب شامل خنک کردن جریان، جداسازی ودفع روغن و مواد جامد معلق، اکسیداسیون بیولوژیکی مواد آلی محلول،خنثی سازی با اسیدها و تبلور و حذف نمک های محلول معدنی هستند.

در کارخانه‌های فولاد در بخش‌ های خاصی فاضلاب جداسازی و تصفیه می‌ شود بصورت جداگانه. درمان جمعی با ته نشینی یا انعقاد نیز انجام می شود. بازیافت و استفاده مجدد از آب در واحد های مختلف اتخاذ شده است. آب خنک کننده پیوسته است
گردش از طریق حوضچه خنک کننده و چرخش.

فناوری های کاهش اثرات زیست محیطی صنعت فولاد

1-توربین های چرخه رانکین آلی

در برشا، شمال ایتالیا، یک فناوری جدید به نام توربین‌ های چرخه رانکین آلی (ORC) در کارخانه فولاد اوری مارتین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستمی است که با هدف تولید تأسیسات تولید می شود که در طول عملیات منظم خود گرمای اتلاف زیادی تولید می کند، که صنعت فولاد در مقادیر زیادی این کار را انجام می دهد.

به بیان ساده، این سیستم گرما و گازهایی را که از فراز فورج فولادی بالا می‌ آیند بازیابی می‌ کند و آن را از طریق یک سیستم توربین بخار، مشابه آنچه در نیروگاه‌ ها برای تولید الکتریسیته یافت می‌ شود، هل می‌ دهد. این روش که از یک مایع آلی به جای بخار تولید شده از آب استفاده می کند، توان کافی برای تامین کامل بین 700 تا 2000 خانوار را بسته به زمان سال فراهم می کند.

این کافی است که سالانه 10000 تن دی اکسید کربن را از آسمان دور نگه دارید، که یک دستاورد فوق العاده است.که در نتیجه باعث می شود که تاثیر آلودگی های صنعت فولاد و ضایعات آهن خیلی کمتر شود.

مدیرت آلودگی های ناشی از صنعت فولاد

2- بازیافت

اهمیت بازیافت ضایعات آهن و فولاد را نمی توان نادیده گرفت. بازیافت روش دیگری است که در آن صنعت فولاد می تواند به آینده ای پاک تر و پایدارتر کمک کند. یکی از چیز های مهم در مورد فولاد این است که می توان آن را به طور کامل بدون از دست دادن یکپارچگی ساختاری بازیافت کرد.

این بدان معناست که سازندگان اغلب از قراضه فولاد به عنوان یک منبع اضافی استفاده مجدد می کنند، که به این معنی است که در وهله اول باید فولاد کمتری ساخته شود.

با این حال، حتی در هنگام استفاده از مواد بازیافتی، فرآیند تولید فولاد همچنان ضایعات زیادی را در قالب گرد و غبار و مقیاس آسیاب تولید می کند. وقتی با عملیات های بزرگی مانند فولادسازی سر و کار دارید، این ضایعات می توانند به یک مشکل بزرگ تبدیل شوند.

خبر خوب این است که این عناصر نیز می توانند در اطراف کار شوند. به عنوان مثال، با استفاده از شبکه ای از لوله های خنک کننده مایع در اطراف ریخته گری، میله های فولادی هنگام بیرون آمدن خنک می شوند تا از ضایعات اضافی جلوگیری شود که در واقع کاهش ضایعات فلزی باعث می شود آلودگی کمتری ایجاد شود.

علاوه بر این، تمیز کردن گاز، گرد و غبار را از سیستم های اگزوز حذف می کند تا به کارخانه کمک کند تا به محدودیت های انتشار خود برسد. 10 تا 25 کیلوگرم گرد و غبار از هر تن فولاد تولید شده در سیستم های اگزوز انباشته می شود که سپس به اتمسفر بزرگتر دفع می شود. با غبار زدایی، ذرات قبل از رسیدن به هوای آزاد از دود اگزوز خارج می شوند و اثرات زیست محیطی صنعت فولاد را کاهش می دهند.

آلودگی محیط زیست در صنعت فولاد

3-گیاهان هوشمند

یکی از راه های کاهش خطا های پرهزینه که به نوبه خود می تواند منجر به اثرات زیست محیطی صنعت فولاد شود، حذف عامل انسانی تا حد امکان است. با استفاده از اجزای مختلف یک کارخانه فولاد از فناوری اتوماسیون، می توان کارایی های جدیدی را کشف کرد و از آنها بهره برد.

این نه تنها هزینه ها را کاهش می دهد، بلکه منجر به یک روش تولید تمیزتر می شود. پیشرفت‌ های جدید در زمینه خودکار مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، روش‌ های جدیدی را آزمایش می‌ کنند که قبلاً ابداع نشده‌اند.

تاثیر زیست محیطی صنعت فولاد و ضایعات آهن 

مبین فولاد آسیا و صنعت فولاد

شرکت مبین فولاد آسیا مفتخر است که با سال ها تجربه در زمینه ضایعات آهن و صنعت فولاد به شما مشتریان و همراهان عزیز مشاوره های کامل و دقیق در رابطه با بازیافت ضایعات و نحوه خرید و فروش ضایعات آهن ارائه دهد.

منبع: shapecut

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *