لوله سربی چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله سربی

مبین فولاد آسیا قصد دارد درباره لوله های صنعتی به شما توضیحاتی ارائه دهد تا بتواند در انتخاب لوله مورد نظرتان راهنمایی تان کند. و اما این بار درباره لوله سربی به شما توضیحاتی خواهیم داد تا متوجه تاریخچه و کارایی این لوله صنعتی شوید!

در ادامه با ما همراه باشید تا درباره لوله، مزایا و معایب و همچنین کارایی لوله آشنا شوید و لوله با کیفیتی را از مبین فولاد آسیا خریداری نمایید.

به طور کلی، کارایی این لوله ها در انتقال آب، خط های انتقال هسته ای، شیمیایی و همچنین روکش کابل کاربرد دارد. اما این لوله معایبی نیز دارد که در ساخت لوله در جهت انتقال آب خودداری باید کرد که در ادامه توضیحات مفصل تری خواهیم گفت.

در کل، ما لوله ها را به دو دسته تقسیم میکنیم،لوله های فلزی و غیر فلزی و همچنین لوله های فلزی نیز خودش به دو دسته تقسیم میشود که به این صورت میباشد: لوله آهنی و لوله غیر آهنی. همین لوله ها خود نیز به بخش هایی تقسیم  میشوند.

لوله سربی چیست و چه کاربردی دارد؟ 1

لوله های آهنی شامل: لوله های فولادی، لوله های چدنی، لوله های خاکستری، لوله های چدنی داکتیل و لوله های فولادی میباشد و همچنین لوله های غیر آهنی نیز شامل: لوله های مسی، لوله ها سربی و لوله های آلومنیوم میباشد.

لوله های غیر فلزی نیز شامل یک سری از لوله های خاص است. مانند: لوله های شیشه ای، لوله های پی وی سی، لوله های فایبرگلاس، لوله های پلی اتن، لوله های سفالی، لوله های بتنی و دیگر لوله ها.

لوله سربی در کجا استفاده میشود؟

لوله های سربی تقریبا مثل مس عمل میکند، ازاین لوله ها جهت نگهداری وانتقال مواد اسیدی و اسید سولفوریک، انتقال مواد شیمیایی، تاسیسات فاضلابی و همین طور برای تهویه هوا استفاده میشود.

این لوله های سربی، منفعت بسیاری برای لوله کشی های زیر زمینی دارد. در گذشته، برای اینکه مواد فاضلاب را دفع کنند، آن ها را داخل رودخانه و یا در زمین ها رها می کردند. و اما امروزه، برای اینکه سیستم های فاضلابی را دفع کنیم و دیگر در جایی رها نکنیم، از لوله های سربی استفاده میکنیم.

بررسی مقاومت لوله سربی

قبل از لوله سربی، ما از لوله های دیگری نظیر: فلز های مس و برنج نیز استفاده میکردیم. این دو فلز؛ دارای سختی و مقاومت بیشتری هستند و همچنین در برابر خوردگی ها هم بسیار مقاوم تر هستند. در اصل این لوله های مس و برنج برای جاهایی که به طور مستقیم با رطوبت در تماس هستند، گزینه خوبی محسوب میشوند.

اما همین لوله های مقاوم و سخت نیز دارای یک سری معایبی نیز است. برای مثال: لوله های برنجی و مسی بعد از ۱۰ سال، سختی و مقاومت خود را به مرور از دست می دهند و کم کم پوسیده میشوند و از خود واکنش هایی نشان میدهند.

اما فلز سرب یا لوله سربی در تضاد این فلزات میباشد و ویژگی های دیگری را نیز شامل میشود. همان طور که در بالا به شما گفتیم، سرب مقاومت بالایی دارد و نسبت به خوردگی و اکسیداسیون هیچ واکنشی نشان نمیدهد و بسیار مقاوم است. درواقع، در دنیای صنعت، لوله سربی از نظر استحکام و سختی، پایداری و دوام جزء بهترین ها است و کاربرد های زیادی نیز دارد.

لوله سربی چیست و چه کاربردی دارد؟ 2

پس ما میتوانیم تا اینجا این نتیجه را بگیریم که، لوله سربی یک راه حل ابدی میباشد. ما میتوانیم از این لوله ها در زیر زمین و فاضلاب استفاده کنیم بدون اینکه نگران پوسیدگی باشیم و از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر از لوله های دیگر میباشد.

معایب لوله سربی

مطمئنا چیزهایی درباره معایب و زیان های سرب و آلودگی هایی که باعث میشود را شنیده اید! و اما این آلودگی درباره لوله های سرب نیز میباشد و هیچ تفاوتی بین فلز و لوله موجود نیست. ما بیشتر از لوله ها در کارهای ساختمانی استفاده میکنیم و لوله کشی های لوله سربی را انجام میدهیم.

اما بعدها متوجه شدیم که لوله های سربی اصلا گزینه مناسبی برای لوله کشی ساختمانی نیست. در واقع هنگامی که آب در این لوله ها جریان میبابد، آب به همراه سرب موجود درون لوله داخل لوله ها میشود و این سرب آب نیز افزایش میابد.

ما باید در برابر این لوله های سربی آگاهی لازم را داشته باشیم و متوجه خطرات آن شویم. منظورمان این است که، شهرداری و وزارت بهداشت و دیگر دست اندرکاران باید متوجه این خطرات باشند و به هیچ وجه از لوله سربی در ساختمان سازی استفاده نکنند.

این سربی که به همراه آب وارد لوله میشود، معایب بسیاری دارد. سرب موجود در آب باعث جلوگیری از رشد مغز کودکان، افزایش آمار تولید فرزندان نارس و همچنین کند ذهنی میشود و در بزرگسالان نیز تاثیراتی میگذارد، مانند: نارسایی و اختلالات کلیوی.

به گفته وزازت بهداشت مقدار لازم سربی که در آب باید باشد، حدود ۱۰ میلی گرم است. اما اگر ما باز هم این استاندارد را رعایت کنیم، دچار مشکلاتی خواهیم بود و باید وجود این سرب را تا حد صفر قرار دهیم. یعنی به هیچ وجه از لوله سربی در ساختمان و آشامیدنی ها استفاده نکنیم و مواظب سلامتی مان باشیم تا از مشکلات احتمالی پیشگیری کنیم.

لوله سربی چیست و چه کاربردی دارد؟ 3

نحوه تشخیص لوله های سربی

برای اینکه متوجه شید لوله کشی خانه شما از کدام نوع لوله است، روش های مختلفی وجود دارد. برای مثال شما میتوانید نقشه سرب مونترال را پیدا کنید و لوکیشن خانه تان را بزنید و متوجه نوع لوله کشی منزلتان شوید اما ممکن است در این رش خطاهایی نیز وجود داشته باشد و همه نقاط مورد نظر را نشان ندهد.

ما به شما روش دیگری را نیز پیشنهاد میکنیم.. این روش بسیار آسان است و تنها باید به لوله ورودی خانه تان توجه کنید و روش های زیر را بررسی کنید:

  • آیا رنگ لوله شما خاکستری میباشد؟
  • آیا با ضربه به لوله متوجه انعکاس صدای فلزی نمی شوید؟
  • با استفاده از یک شی تیز روی لوله را خط بیندازید
  • یک لوله سربی آهنربا را جذب میکند.
  • و یک راه حل نیز میتوان به شما گفت، یک فیلتر مناسب روی ورودی نصب کنید تا بتوانید درصد سرب آب را پایین بیاورید و یا روش دیگر آن این است که ابتدا شیر آب را به مدت ۵ دقیقه باز بگذارید و سپس از آن استفاده کنید.

 

و تا اینجا مبین فولاد آسیا توانست نکات مفید درباره لوله سربی را به شما بدهد تا متوجه خطرات و مزایای آن شوید. علاوه بر لوله های صنعتی، ما در شرکت، شیرآلات با کیفیتی را نیز ارائه می دهیم و برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت و کانال تلگرامی ما مراجعه کنید!

منبع :www.unitedutilities.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *